Moderators: jkien, Michel Uphoff
Middelpuntzoekende kracht is wel degelijk een reele kracht. Of eigenlijk beter, het is een algemene benaming voor de krachten die een voorwerp in een draaiende baan om een as kunnen houden. In het geval van de planeten is de zwaartekracht de middelpuntzoekende kracht. In het geval van de kogel aan het touw de spankracht in het touw. In het geval van een muntje op een draaitafel voor langspeelplaten, de wrijvingskracht tussen muntje en draaitafel.Middelpuntzoekende kracht is geen echte kracht, maar een kracht die ingenieurs hebben uitgevonden om makkelijker mee te rekenen
Nu ik je uitleg lees, begin in zowaar zelf te twijfelen Ik zal het nog eens aan mijn leerkracht fysica vragen.eXorikos schrijft:Middelpuntzoekende kracht is wel degelijk een reele kracht. Of eigenlijk beter, het is een algemene benaming voor de krachten die een voorwerp in een draaiende baan om een as kunnen houden. In het geval van de planeten is de zwaartekracht de middelpuntzoekende kracht. In het geval van de kogel aan het touw de spankracht in het touw. In het geval van een muntje op een draaitafel voor langspeelplaten, de wrijvingskracht tussen muntje en draaitafel.Middelpuntzoekende kracht is geen echte kracht, maar een kracht die ingenieurs hebben uitgevonden om makkelijker mee te rekenen
De tegenhanger van middelpuntzoekende kracht, de centrifugale kracht, is wel een virtuele, en meer een resultante van andere krachten die we voor het gemak precies tegengesteld aan die centrifugale projecteren, en samen de centrifugale kracht noemen.
sorry, typefoutje. zie ik nu pas.De tegenhanger van middelpuntzoekende kracht, de centrifugale kracht, is wel een virtuele, en meer een resultante van andere krachten die we voor het gemak precies tegengesteld aan die centrifugale projecteren, en samen de centrifugale kracht noemen.