Puzzel Puzzels
LBO
Artikelen: 0

Re: "Zondvloed was een jaar of 5000 geleden"

Even nog ter nadere orientering.

De start van het geologische tijdperk Tertiair ligt volgens wetenschappelijk onderzoek omstreeks 65 miljoen jaar geleden.

In die periode ligt ook het begin van het ontstaan van hooggebergtes als de Himalaya.

Deze overgang van het Krijt valt nauw samen met de inslag van een enorme meteoriet op aarde, welke naar men zegt door naeffecten tevens het einde betekende van de dino's op aarde.

Mogelijk doelt Bekkie met zijn verhalen op dit gebeuren, waarbij schijnbare zondvloedgebeurtenissen haast onoverkomelijk waren.

Alleen........Deze gebeutenissen passen bij mijn weten toch helemaal niet in de Bijbelteksten en andere zondvloed(en) betreffende overleveringen.

65 miljoen jaar geleden begonnen de eerste soortjes zoogdieren pas aan hun opkomst in de natuur.

Hun evolutionaire nazaten de mensachtigen komen pas ongeveer 5 tot 10 miljoen jaren terug hun aanwezigheid op aarde kenbaar maken.

Het Bijbelverhaal kun je m.i. dan het best interpreteren als een opgeblazen plaatselijk en zeker niet wereldomvattende gebeurtenis.

Het verhaal geeft binnen de kontekst van de Bijbel toch al een vreemde gewaarwording. Immers de mens was slecht (op een enkeling na) en God bedacht dus maar dat al het leven op aarde meegestraft diende te worden(overigens zonder nadere verklaring).

Zoiets kun je m.i. als vooropgestelde almachtige God niet bedenken. Wel is het prima in te beelden in het denkpatroon van simpele mensen toendertijd.

Dat er nu nog mensen in dergelijke onzin geloven is kenmerkend voor een deel van de mensheid heden ten dage.

Wordt het niet eens tijd, dat we wakker worden!?

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

slechtweervandaag

Een boot in de vorm van een kubus is zo'n beetje het minst zeewaardige schip dat je maar kan bouwen. Daarmee kan je onmogelijk een vloed overleven; de boot zou alle kanten op tollen. Het zondvloedverhaal klinkt alleen daarom al een heel stuk aannemelijker en deze twee verhalen afdoen als zouden ze hetzelfde waarheidsgehalte bezitten, vind ik erg onlogisch.

Zonder roer tolt elk schip rond, ongeacht de vorm.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

LBO

Wellicht aardig om te lezen in dit verband:

http://www.theosofie.net/sunrise/sunrise20.../zondvloed.html

Dit soort verhalen geeft tevens een aanvullend antwoord op de vraag van Bekkie of en wanneer andere zondvloeden hebben plaats gevonden.

Zondvloeden zijn van alle tijden op aarde en hebben slechts iets te maken met het onberekenbare van de natuur. Daar hoeft echt geen Godheid aan te pas te komen.
Bekkie

De bijbel is een gegeven en alles wat in de realiteit afwijkt van de bijbel is een illusie?

k heb nog geen afwijkingen gevonden, dus ook geen illusies…
Bekkie

Bekkie schreef:Doordat ik overtuigd ben van de waarheid van de bijbel geloof ik dat er een zondvloed heeft plaatsgevonden.

Einde discussie. Toch?

Op dit forum misschien wel maar je raakt niet zomaar ergens van overtuigd ik in ieder geval niet.
Archeopteryx

Bekkie schreef:
Op dit forum misschien wel maar je raakt niet zomaar ergens van overtuigd ik in ieder geval niet.

Ik herhaal nog maar eens:
You cannot reason a person out of a position he did not reason himself into in the first place (Jonathan Swift)
kpil

Invictus schreef:De bijbel is een gegeven en alles wat in de realiteit afwijkt van de bijbel is een illusie?
k heb nog geen afwijkingen gevonden, dus ook geen illusies…
http://www.skepp.be/discussieforum/viewtopic.php?t=112

En nog beter:

http://www.skepp.be:8080/skepp/artikels/cr...oek_vermeersch/
Bekkie

K heb op de site gekeken. Als je wilt weten waarom ik een bepaald punt wel vind kloppen moet je dat punt maar ff mailen naar XXXXXXXXXXXXX omdat het off topic is.

Verder wil ik nog zeggen dat ik van dit forum af ga. Het is namelijk een b-tje een welles nietes verhaal. Vriendelijke groet en nog veel plezier op t forum.

Edit moderator (Elmo): Volgens de regels van het wetenschapsforum is het plaatsen van e-mail adressen niet toegestaan. Als je dat wil, dan kan je je e-mail in je profiel opnemen.
EvilBro

Het is namelijk een b-tje een welles nietes verhaal.

Creationisten maken er graag een welles-nietes verhaal van... wetenschappelijk gezien is er niet zoveel te welles-nietesen (iets waar je hopelijk bij BMT nog wel achterkomt).
LBO

Helaas voor Bekkie en andere creatonistische of jonge aarde aanhangers.

De geschiedenis laat zich niet vervalsen. Zelfs niet door verhalen, die met een hand op de Bijbel worden beweerd.

Wordt eens wakker mensen.

Denken jullie nu heus, dat de wetenschappers er de afgelopen eeuwen ook maar enig belang bij hebben gehad om de geschiedenis van de aarde en de natuur anders in te kleuren dan de werkelijkheid hen toonde.

Datzelfde kan je nu denk ik ook wel zeggen van de atheisten onder ons.

Zij zijn het toch die schijnbaar altoos rusteloos op zoek zijn naar de werkelijkheid van de aardse geschiedenis.

Alles is daarbij welkom, mits de stellingen geloofwaardig en onderbouwd ter overweging worden meegegeven.

Hierbij dan ook een oproep aan alle gelovigen onder ons.

Laat eens werkelijk de achterzijde van de tong zien.

Alleen de tong uitsteken en sliep uit roepen helpt jullie echt niet.
slechtweervandaag

Een paar dagen terug vermelde ik de aardbeving en tsunami van 1755 in Lissabon.

Maar wanneer was de aardbeving van Lissabon?

Volgens Encarta in 1755. Volgens andere bronnen 1775.

Soms staat in één en hetzelfde bericht twee data zoals hier.
B-Art

ik heb op aanraden van een maat van mij, dit topic eens gelezen....

ik vind dat bekkie op alle fronten gelijk heeft..

en laat mij eens een klein beetje logisch nadenken...

als je ervan uit wilt gaan dat de hoeveelheid water overal gelijk is gebleven, waardoor zou dat niet kunnen....

ik heb nog niemand gehoord over het grondwaterpeil...... hoeveel miljoenen liters water zal er niet als grondwater circuleren.....???

Hoeveel miljoenen liters water zijn er niet verandert in sneeuw, ijs... etc...?
Bassie76

Mocht al het grondwater opeens omhoog komen dan is dat nog niet voldoende om de hele wereld onder een laag water van een paar kilometer te zetten.
Prst

Hoeveel miljoenen liters water zijn er niet verandert in sneeuw, ijs... etc...?

Voor zover ik weet heeft ijs een groter volume dan water.

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

Steun Sciencetalk STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

Bekijk product

zpidermen

Mocht al het grondwater opeens omhoog komen dan is dat nog niet voldoende om de hele wereld onder een  laag water van een paar kilometer te zetten.
Da's ook helemaal niet nodig. We hebben al gezien dat, wanneer je al het land wat zich boven zeeniveau bevindt, in de oceanen zou stoppen, de aarde volledig bedekt is met water.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!