Puzzel Puzzels
Robbie
Artikelen: 0

Frequentie karakteristiek versterker

Ik vraag me af wat precies de frequentie karakteristiek van een versterker inhoudt. Kan iemand mij daar wat meer over vertellen????

Ik wil ook nog graag weten wat de stijgtijd dan precies inhoudt. Als iemand er wat over weet te vertellen dan hoor ik het graag.

ads

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

klazon
Pluimdrager

Re: Frequentie karakteristiek versterker

Frequentiekarakteristiek: breng met een toongenerator een signaal op de ingang van de versterker. Houdt de amplitude van de toongenerator constant en varieer de frequentie.

Meet voor verschillende frequenties hoe groot de uitgangsspanning van de versterker is en zet dat uit in een grafiek. Ziedaar, je frequentiekarakteristiek.

Stijgtijd geeft aan hoe snel de versterker reageert op zeer steile flanken.

Over het algemeen wordt de stijgtijd bepaald als de tijd die nodig is om de respons aan de uitgang van 10% tot 90% te laten komen.

Dus stel dat je een steile flank aan de ingang aanbiedt die de uitgang van 0 volt tot 10 volt laat toenemen, dan is de tijd tussen het 1 volt punt en het 9 volt punt bepalend.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Robbie

Ok bedankt tot zover.

Wat zegt mij die karakteristiek dan? Is het dan zo dat de versterker onder of boven een bepaalde frequentie niet meer werkt? En hoe groter het bereik, des te beter de versterker?

ads

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

klazon
Pluimdrager

De karakteristiek zegt inderdaad iets over de versterker.

Normaal zal de karakteristiek over een groot bereik een rechte lijn zijn.

Boven en onder bepaalde frequenties zal hij naar beneden buigen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🏗️ Praktische en overige technische wetenschappen”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!