Hier zit de moeilijkheid van de hele discussie. Hoe kan iemand nou weten welke keuze ik ga maken? Dat kan geen mens. Alleen God kan dat. En of je het nu leuk vind of niet, maar dit is een van de eigenschappen van God, die mijn verstand te boven gaat. Maar aangezien de oorspronkelijke vraagstelling luidde 'Is God alwetend, of hebben we een vrije wil?', moet je wel goed weten, wat Gods alwetendheid precies inhoud. En dat weet niemand, jij niet en ik ook niet. Dus we zitten te discussieren over zaken waar we geen verstand van hebben. En dan kun je uren door blijven discussieren zonder een steek verder te komen, of je gaat langs elkaar heenpraten omdat je begrippen verschillend interpreteert, of je komt op dooddoeners uit als 'God is niet te bevatten'.2. Als van te voren al vaststaat wat de uitslag wordt
Ik vind het erg jammer voor deze discussie, maar ik kan niets anders doen dan doodgewoon maar weer eens beseffen dat God niet te bevatten is. Maar in de loop van de tijd heb ik dat soort dingen leren accepteren, dat je niet op alle vragen een antwoord zal krijgen. Dit onderwerp over vrije wil en Gods alwetendheid is een van die dingen, die je nooit zult kunnen bevatten. En als je dat niet gelooft, prima hoor, maar dan zul je zien dat over een jaar ofso deze discussie geen 7 pagina's beslaat, maar eerder een veelvoud daarvan, en het einde is nog steeds niet in zicht. Of de moderator moet tegen die tijd de discussie hebben afgekapt, omdat men in herhaling aan het vallen is.
Maar goed, ik denk dat ik voorlopig deze discussie nog wel even zal blijven volgen, want ik ben ook erg benieuwd of er nog nieuwe inzichten zullen komen over dit moeilijke onderwerp, maar ik ben bang dat dat ijdele hoop is. We zullen zien!
Puzzels