Puzzel Puzzels
StrangeQuark
Artikelen: 0

Re: [Natuurkunde] Plaatsbepaling

Zou je nou al je vragen eens in je eigen woorden kunnen beantwoorden? Ik vind het leuker om eventueel je te helpen daarmee dan dat ik nog steeds niet zie wat je zelf hebt uitgezocht. Ik zeg niet dat je lui bent, verre van, maar kan je je voorstellen dat ik het gevoel heb dat we erg veel aan het helpen zijn, maar dat er weinig terug komt? Wat heb je ervan geleerd?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

ads

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Bekijk product

Jan van de Velde

11. De greenwich mereidaan is de nullijn. Hoe verklaar je dan dus dat ten oosten van Greenwich het later op de dag is, en westelijk van greenwich vroeger is?

Afbeelding

leg een tennisbal op tafel, prik er een breinaald door en ook door het tafelblad. Leg een zaklamp op tafel, en richt de bundel op de tennisbal. Draai nu volgens de pijl aan de tennisbal. Teken nu een ruwe wereldkaart op je tennisbal. Prik hem terug op tafel. Draai weer de goede kant op.

beredeneer en trek conclusies.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Inxi

Zou je nou al je vragen eens in je eigen woorden kunnen beantwoorden? Ik vind het leuker om eventueel je te helpen daarmee dan dat ik nog steeds niet zie wat je zelf hebt uitgezocht. Ik zeg niet dat je lui bent, verre van, maar kan je je voorstellen dat ik het gevoel heb dat we erg veel aan het helpen zijn, maar dat er weinig terug komt? Wat heb je ervan geleerd?
Eigenlijk bestaat het kennen en kunnen lijstje uit 60 vragen, de vragen hieronder zijn dingen waar ik zelf niet uitkom. De andere 30 heb ik zelf al. Het lijkt inderdaad dat ik alles aan jullie vraag, maar ik heb ook dingen zelf gedaan.
StrangeQuark

StrangeQuark schreef:Zou je nou al je vragen eens in je eigen woorden kunnen beantwoorden? Ik vind het leuker om eventueel je te helpen daarmee dan dat ik nog steeds niet zie wat je zelf hebt uitgezocht. Ik zeg niet dat je lui bent, verre van, maar kan je je voorstellen dat ik het gevoel heb dat we erg veel aan het helpen zijn, maar dat er weinig terug komt? Wat heb je ervan geleerd?
Eigenlijk bestaat het kennen en kunnen lijstje uit 60 vragen, de vragen hieronder zijn dingen waar ik zelf niet uitkom. De andere 30 heb ik zelf al. Het lijkt inderdaad dat ik alles aan jullie vraag, maar ik heb ook dingen zelf gedaan.

Ok dat vind ik goed om te horen. Maar waar is het eigenlijk voor? En snap je nu alles?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
Inxi

Tot nu toe:

Klopt dit (Als er nog antwoorden zijn voor vragen die nog niet beantwoord zijn of aanvullingen op antwoorden, even replyen).

1. Wat wordt er bedoeld met de lengte- en breedtegraad?

De breedtegraad is samen met de lengtegraad een geografische positieaanduiding in bolcoördinaten. De breedtegraad van een plek op Aarde is de hoek die de verbindingslijn tussen die plek en het middelpunt van de Aarde met het vlak van de evenaar maakt. De breedtegraad varieert van 0° tot 90°, met de toevoeging NB (noorderbreedte, ten noorden van de evenaar, op het noordelijk halfrond) of ZB (zuiderbreedte, ten zuiden van de evenaar, op het zuidelijk halfrond).

2. Leg uit waarom bij plaatsbepaling lengte- en breedtegraad allebei nodig zijn.

Eén lijn geeft geen exacte locatie. Een kruising van 2 lijnen daarentegen wel. Je weet dan namelijk de exacte positie op de Aarde.

3. Hoe bepaal je met behulp van de poolster de breedtegraad.

4. Wat wordt er bedoeld met de maximale zonshoogte?

De maximale zonshoogte is de grootste hoogte die de zon op een dag boven de horizon uitkomt.

5. Hoe bepaal je met behulp van de maximale zonshoogte de breedtegraad.

6. Op welke dagen in het jaar staat de zon precies boven de evenaar?

Het begin van de herfst, 23 september

Het begin van de lente, 20 maart

7. Leg uit hoe het komt dat de zon op het noordelijk halfrond in de winter lager staat dan in de zomer, en welk gevolg dit heeft voor de hoeveelheid uren licht overdag.

Dit komt omdat de aarde niet alleen draait, maar ook ‘kantelt’. De as van de aarde staat namelijk schuin. In de zomer kantelt de aarde eigenlijk naar de zon toe, waardoor de dagen langer zijn (er zijn meer uren licht overdag, dus zijn de dagen langer.) en in de winter kantelt de aarde van de zon af. (er zijn minder uren licht overdag, dus zijn de dagen korter.)

8. Leg uit dat de zon voor ons in het oosten opkomt en in het westen ondergaat, en dat dit door de draairichting van de aarde wordt veroorzaakt.

De aarde draait van bovenaf gezien tegen de klok in, waardoor we dus op een gegeven moment (heel laag) de zon kunnen zien opkomen in het oosten. Terwijl we verder draaien staan we steeds ‘rechter’ op de zonnestralen tot midden op de dag, waarna we hem weer in het westen zien ondergaan.

9. Leg uit dat de aarde in 24 uur een keer om zijn as draait.

De aarde draait om haar as. Deze as staat recht op het baanvlak van de aarde om de zon. Als je dus een zonnestraal tekent richting het middelpunt van de aarde dan zie je het aardoppervlak onder die zonnestraal doordraaien. Bij elke hele draaiing raakt die zonnestraal weer hetzelfde punt. De tijd voor één zo'n hele draaiing hebben wij een etmaal genoemd. (een zonnedag) En dat etmaal hebben wij in 24 uren verdeeld.

10. Leg uit dat de wereld is verdeeld in 24 tijdzones van allemaal 15 graden.

Een dag = 1 omwenteling van de aarde

24 zones = Omdat er 24 uren in een dag gaan

15 graden = Omdat 360/24 = 15 (360 graden is de aarde)

11. De greenwich merediaan is de nullijn. Hoe verklaar je dan dus dat ten oosten van Greenwich het later op de dag is, en westelijk van greenwich vroeger is?

Dit is niet echt te verklaren. Toen Greenwich als 0-lijn is vastgesteld is ook vastgesteld dat de tijdzones ten oosten van Greenwich het later op de dag is, en ten westen van Greenwich het eerder op de dag is.

12. Waarom het draaien van de aarde rond de zon ervoor zorgt dat wij seizoenen hebben.

13. Leg uit dat als het op het zuidelijk halfrond zomer is, het op het noordelijk halfrond winter en omgekeerd.

14. Wat wordt er bedoeld met schijngestalten van de maan, en hoe die tot stand komen.

Nieuwe maan, eerste kwartier, volle maan, laatste kwartier. Heeft te maken met vanaf welke kant het licht komt op de maan of planeten.

15. Hoe komt een maansverduistering tot stand

De maan draait achter de aarde, dus de aarde blokeert de zonnestralen om de maan te bereiken, de aarde zit tussen de zon en de maan in.

16. Hoe komt een zonsverduistering tot stand

De maan draait tussen de aarde en de zon in, waardoor de maan de zon afdekt. Onze maan is de enige maan die de zon precies afdekt waardoor je een zonsverduistering hebt.

17. Wat wordt er bedoeld met het getij

De oceanen op aarde vertonen getijden: het waterpeil op een gegeven plaats kan aanzienlijk veranderen in de loop van de dag. De oorzaak hiervan ligt hoofdzakelijk in de aantrekkingskracht van de maan. Daar waar de oceanen het dichtst en het verst van de maan staan, is het vloed (hoge waterstand), loodrecht daarop is het eb (lage waterstand).

18. Hoe komt het dat het 2 maal per dag eb en vloed is.

Doordat de aarde in een dag om haar eigen as draait, is het voor een gegeven plek op aarde elke dag tweemaal eb, en tweemaal vloed.

19. Waarom de zon minder invloed op eb en vloed heeft dan de maan.

De zon oefent natuurlijk een veel grotere aantrekkingskracht uit op onze planeet dan de maan. Toch is de invloed van de zon op de getijden veel kleiner dan die van de maan. De afstand tussen de zon en de 'voorkant' van de aarde verschilt in verhouding bijna niets met de afstand tussen de zon en de 'achterkant' van de aarde. Het verschil in afstand bedraagt minder dan 0.01% van de gemiddelde afstand aarde - zon. Voor de afstand tussen aarde en maan bedraagt dit verschil iets meer dan 3%. De maan zorgt dus duidelijk voor een veel groter verschil in aantrekkingskracht tussen de 'voor-' en 'achterkant' van de aarde.

20. Wat wordt er met springtij bedoeld, en wanneer en waarom dat plaats vindt.

Zon en maan trekken dus beide aan dat water. Als ze allebei dezelfde kant op trekken, versterken ze elkaars effecten en krijg je een extra hoge vloed.

21. Wat wordt er met doodtij bedoeld?

Trekken ze een tegengestelde kant op, dan verzwakken ze elkaars effect en krijg je een extra lage hoogste waterstand.

22. Waarom gesprekken tijdens het tv-journaal die via een satelliet verlopen, ‘lange pauzes’ kennen.

Satellieten hangen op 36000km hoogte (geostationaire positie) Dat moeten ze doen omdat ze op deze manier continue boven hetzelfde stuk hangen van de aarde. Het zou vervelend zijn als je sataliet midden in een telefoongesprek ineens buiten bereik zou zijn. Op die 36000km hoogte doet een sataliet er ongeveer 24 uur over om om de aarde heen te gaan. De totale afstand is dus 73000Km. De lichtsnelheid gaat met 300 000km per seconde, dus dat kost heel eventjes om te bereiken, daarnaast moet je via diverse tussen stations op aarde, misschien onderling nog tussen wat satalieten heen en weer, al met al kom je op wat vertraging uit. Dit verklaart de pauze.

23. Wat is het nut van een ruimtestation zoals ISS?

Het Internationaal ruimtestation ISS (Engels: International Space Station) is een ruimtestation in een baan om de aarde dat door meerdere landen betaald, gebouwd en bemand wordt. Op 20 november 1998 werd de eerste module gelanceerd en sinds 2 november 2002 is het station permanent bewoond. Gedurende het eerste decennium van de 21ste eeuw zal het station continu uitgebreid worden. Met dit station kunnen we misschien meer te weten komen over de andere planeten en bijvoorbeeld het ontstaan van de wereld.

24. Wat is het verschil tussen een planeet en een planetoide

Het verschil tussen een planetoide en een planeet is dat een planetoide grillige vormen heeft en een planeet niet. Een planeet is mooi rond, en is dus duidelijk op te meten, een planetoide is lastig te omschrijven als een bepaalde grootte, omdat hij bijvoorbeeld erg lang en smal is. Dit heeft te maken met de hoeveelheid massa (daarom zijn planeten vaak groter) omdat de bergen door hun eigen gewicht een beetje in elkaar zakken, en hierdoor na verloop van hele lange tijd, de planeten rond worden.

25. Welke planeten horen tot de binnenplaneten, en welke tot de buitenplaneten

26. Waarom zijn wetenschappers zo geinteresseerd in de planeet Mars

27. Wat is het verschil tussen kometen, meteoren en meteorieten.

28. Hoe zijn wetenschappers erachter gekomen dat de zon niet om de aarde draait (zoals in de bijbel staat) maar andersom.

Er zijn een aantal redenen voor, waaronder het probleem dat de banen van sterren en voornamelijk overige planeten heel erg lastig goed te praten zijn met een aarde in het middelpunt. De overige planeten maken hele vreemde bewegingen als wij in het midden zouden staan. De overige planeten, lijken langzaam af te remmen, even achteruit te gaan voordat ze weer verder gaan, hieruit heeft men uiteindelijk bedacht dat het andersom zou moeten zijn.

29. Waarom vermoeden wetenschappers dat ons zonnestelsel is ontstaan is uit een en dezelfde oerwolk van gas en stof.

30. Waarom geeft de zon wel licht, maar de planeten en de manen niet?

Dit heeft te maken met de massa van de zon. De zon is vele malen zwaarder dan de planeten of manen. Je weet misschien wel dat hoe meer massa een object heeft, hoe meer zwaartekracht het heeft, en dus hoe harder het aan dingen trekt. Daardoor weeg je minder op de maan en meer op Jupiter. Elk klein deeltje, elk atoom, elk molecuul, trekt heel ontzettend ontzaggelijk zachtjes aan zijn buur atomen en moleculen. Het ding is dat bij een planeet heb je er ontzettend ontzaggelijk veel, en bij elkaar is dat toch veel kracht. Een zon is zo ontzettend veel groter dan de aarde, dat de aarde er wel een miljoen keer in past, dus de zon weegt ook zoveel zwaarder, en bij elkaar trekken de deeltjes dus ook veel harder aan elkaar. In het begin van ons zonnestelsel bestond alles uit hompen steen van oudere sterren en hopen waterstof gas. Dit waterstof gas, begon langzaam maar zeker aan elkaar te trekken en groepjes te vormen. Groepjes trokken elkaar naar zich toe, en de groepen werden als maar groter. (De zon werd op een gegeven moment zo groot en de deeltjes trokken dus zo hard aan elkaar, dat ze met elkaar versmolten. Er kwam veel warmte vrij bij het samensmelten van waterstofatomen. De hoeveelheid warmte die dat samensmelten veroorzaakt is ongelooflijk. Op de zon komt er even veel energie vrij van die explosies als 10000 Hiroshima atoom bommen bij elkaar. Het zijn die explosies die het licht veroorzaken, net zoals dat vuur van een lucifer ook licht veroorzaakt. De zon straalt dat uit en via de maan en de planeten wordt dat weer als een spiegel naar de aarde gereflecteerd. Hierdoor geeft de zon wel licht en de planeten of manen niet.

Jan van de Velde

11. De greenwich merediaan is de nullijn. Hoe verklaar je dan dus dat ten oosten van Greenwich het later op de dag is, en westelijk van greenwich vroeger is?  

Dit is niet echt te verklaren. Toen Greenwich als 0-lijn is vastgesteld is ook vastgesteld dat de tijdzones ten oosten van Greenwich het later op de dag is, en ten westen van Greenwich het eerder op de dag is.
Fout: voer mijn tennisbalproefje maar eens uit. Heeft ook alles te maken met vraag 8.
3. Hoe bepaal je met behulp van de poolster de breedtegraad.  

5. Hoe bepaal je met behulp van de maximale zonshoogte de breedtegraad.
zie mijn plaatje met betrekking tot vraag 4
12. Waarom het draaien van de aarde rond de zon ervoor zorgt dat wij seizoenen hebben.  

13. Leg uit dat als het op het zuidelijk halfrond zomer is, het op het noordelijk halfrond winter en omgekeerd.  
Denk eens aan het antwoord op vraag 7, dat daar weliswaar een beetje onhandig is verwoord.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
StrangeQuark

2: Je zou misschien mooier kunnen zeggen, dat je plekken op het oppervlak van de aarde beschrijft. Zodra je een oppervlak hebt, is dat twee dimensies, dus heb je ook maar twee dimensies nodig om alle plekken uniek aan te duiden.

7:
maar ook ‘kantelt’
Zou ik van maken: Dit komt omdat de aarde gekanteld is. Het lijkt nu net alsof de aarde nog bezig is met kantelen. De kanteling is altijd 23.5 graden. Het is alleen zo dat de het ene half jaar met de noordpool richting de zon staat (dus een beetje maar, die 24 graden) en het andere half jaar van de zon afstaat met de noordpool.

11: Dat kan ik me niet voorstellen, als het andersom zou zijn, dan zouden de dagen verschuiven, dan zou het donker zijn midden op de dag. Men heeft de tijdszones juist zo gemaakt dat het overal licht is als je het over de middag hebt en donker als je het over de nacht hebt. Als dit andersom was ingesteld, en het zou in Amerika 9 uur later ipv vroeger zijn, dan zou het daar donker zijn in de middag.

14: Snap je veertien ook? Of niet.

22: 36000+36000 is niet 73000 en het exacte getal is dacht ik (maar weet ik niet zeker) 36800.

23: Ik zou er nog bij zetten dat je heel makkelijk experimenten in een zwaartekrachtloze omgeving kan uitvoeren, dit kan handig zijn voor medicijnontwikkeling ed.

25 is beantwoord: (Merc. Venus Aarde Mars=binnen) (Jup, Sat, Ur, Nep, Pluto = buiten)

26 en 27 boven ook al beantwoord.

28:
Er zijn een aantal redenen voor, waaronder het probleem dat de banen van sterren en voornamelijk overige planeten heel erg lastig goed te praten zijn met een aarde in het middelpunt.
Misschien wil je mijn popi-jopie taal wat aanpassen. :roll:

30:
Je weet misschien wel dat hoe meer massa een object heeft, hoe meer zwaartekracht het heeft, en dus hoe harder het aan
Hetzelfde geld hier, als je dit moet inleveren bij je docent, dan moet je nooit zinnen beginnen met. Je weet misschien...
Inxi

Dit is niet om in te leveren hoor :P Proefwerkvoorbereiding.. :P

En ik kan de vraag met de tennisbal niet uitvoeren.. aangezien ik niet even een pin door een tafel / stuk hout kan meppen.. en omdat ik die dingen hier niet eens heb :P is het niet uit te leggen in theorie?

Dan heb ik nu alleen nog de antwoorden nodig van:

3, 5, 11, 12, 13 en 29. (11 moet verbeterd worden, hij is fout). Ik heb het plaatje gezien.. maar het is lastig mensen zonder enig inzicht iets te laten inzien :roll: Misschien is het handig om het heel kinderachtig maar begrijpelijk neer te zetten.. dat ik het dan wel snap. Overigens wel heel erg bedankt voor de hulp, het is niet jou schuld dat ik het niet snap :D
Jan van de Velde

Plan B tijdzones

Afbeelding

teken dan eens een schijfje zoals je de aarde zou zien vanaf een punt ergens boven de noordpool. Ik heb van een eind even de plaatsen Bejing, Singapore, Bombay, Amsterdam en Paramaribo getekend. Je zonnestralen en die schaduwband achter de aarde teken je op een vel dat je onder je aarde legt. Draai dan de aarde in de goede richting rond. Je ziet naarmate je draait de zon in het oosten opkomen in Paramaribo, een halve draaing verder (half etmaal verder) in Peking, en dan zo het rijtje af.

Oh ja, die grijze lijn is de nul-meridiaan van mijn platte aarde.

Plaatjes zeggen meer dan woorden.
Jan van de Velde

http://www.sterrenkids.nl/content.php?content.23

Afbeelding

12, 13 en enkele andere: de aardas staat onder een hoek van 66,5 graden met het baanvlak van de aarde rond de zon, en wijst altijd dezelfde kant op (wet van behoud van impuls) net als een gyroscoop. Als de aarde rond de zon draait is het dus net alsof de aarde kantelt. Denk erom, tussen elke "foto" van de aarde hierboven is er drie maanden verschil.
StrangeQuark

Men zegt normaliter dat de aardas een inclinatie van 23.5 graden heeft,(90-66.5=23.5), maar het verhaal is verder glashelder.
why73

3 en 5. Zoals als ik in een eerder antwoord al heb gezegd. De hoogte (hoek) van de zon of poolster met het aardoppervlakte hangt af van de breedtegraad waar je je bevindt. Als je deze hoek dus meet, met bijv een sextant, kan je bepalen (hier bestaan tabellen voor) op welke breedtegraad je zit.
Ik weet weinig van veel
Inxi

Alleen nog 3 en 5 :roll:
StrangeQuark

Alleen nog 3 en 5 :roll:

Zie de post die 9 minuten voor je is gemaakt.

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Bekijk product

Inxi

Oeps :roll: Stomme re-fresh.. In ieder geval ik ben klaar. Heel erg bedankt mensen.. sorry dat ik weinig terug kan doen.. maar heb je hulp nodig met C&M gerelateerde vakken :P

==

edit, 1 vergeten...

==

De laatste:

Waarom vermoeden wetenschappers dat ons zonnestelsel is ontstaan is uit een en dezelfde oerwolk van gas en stof?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!