Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Anonymous
Artikelen: 0

Special Effects

Hey, ik ben al lang op zoek naar coole effectjes dat je kan bereiken met ja chemische en elektronische reacties, maar op het eigenlijk vrij onduidelijke internet heb ik niet echt veel bruikbaars gevonden.

Om meer precies te zijn ben ik op zoek naar reacties die kleurverandering, rook, licht, schuim en andere "coole" reacties hebben.

Dus als voorbeeldje: Droog ijs met water veroorzaakt "zware rook"

twee doorzichtige vloeistoffen bij elkaar.. maakt een blauwe vloeistof? en dergelijke..

Kennen jullie nog zoon leuke effectjes?

of duidelijke site's? THX!!

lieft niet te gevaarlijk..

(tis eigenlij kvooral in functie van toneel, dus een effectje tijdens het toneel, waar dus toeschouwers van iets verder dus moeten kunnen zien :shock: )

BEDANKT!!

ads

Steun Sciencetalk Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

Lala

Re: Special Effects

Er is een zogenaamde chemische klok, dat is een evenwichtsreactie, waarbij het evenwicht wordt gezocht tussen 2 stoffen, 1 bruin en 1 doorzichtig. Verder kan je loodjodide gaan maken uit een loodnitraat en natriumjodide. Die zijn allebei oplosbaar in water, loodjodide niet en is ook nog eens werkelijk KNALGEEL. Das altijd wel een leuke. Je kan ook gasbellen blazen in een zeepoplossing en dan de bellen in de fik steken. Grote valm, inderdaad. Wel oppassen voor wenkbrauwen en aanverwante artikelen. 8)
Appareo decet nihil munditia?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Steabert

-rhcpfan-

Er is een zogenaamde chemische klok, dat is een evenwichtsreactie, waarbij het evenwicht wordt gezocht tussen 2 stoffen, 1 bruin en 1 doorzichtig. Verder kan je loodjodide gaan maken uit een loodnitraat en natriumjodide. Die zijn allebei oplosbaar in water, loodjodide niet en is ook nog eens werkelijk KNALGEEL. Das altijd wel een leuke. Je kan ook gasbellen blazen in een zeepoplossing en dan de bellen in de fik steken. Grote valm, inderdaad. Wel oppassen voor wenkbrauwen en aanverwante artikelen. 8)
HAHAHAHHAHAHAHA met nadruk op wenkbrauwen en aanverwante artikelen!! :shock: ;) :?: :oops: :?: :?: ;)
Takolin

Zowat alle neerslagreacties kan je gebruiken. Er zijn er wel meerdere die een fijn kleurtje geven.
Anonymous

you can maybe use a little cold fire?

it's not really that cold, but you can touch it for a half second without buring yourself ..

you put some white-spirit on a tennis-ball and put it on fire..

i hope you gonna like it :shock:
Anonymous

Allemaal hard bedankt:)

als je nog dingen moest weten.. wees vrij om ze te posten!

thxie!

ja tennisbal hebbik al iets van gehoord.. maar met aceton.. zal waarschijnlijk ongeveer zelfde zijn..

thx!
Anonymous

Probeer het anders met *** ... (geef een leuker effect)

Edit moderator (JanMeut) ivm vuurwerkbeleid
Takolin

Als je je vingers kwijt wil zijn wel.
Anonymous

laat het ni te gevaarlijk zijn ...
synthemesc

Wat ook wel leuk is ***

Wat wel een leuk schrikeffect geeft: Meng 50/50 V-% water en propanol. Doop hier een 500 eurie biljet van een verrijkte manager in en steek het aan. Succes verzekerd.

Met kooldioxide (wat je al noemde) kun je ook "kokend" water drinken. Een klein korreltje in een glas en het lijkt te koken.

Voor kleuren in water kun je indicatoren gebruiken zoals rode kool, broommethylblauw e.d.

Om vlammen te kleuren heb ik nog een paar leuke tips:

Pak van de volgende metalen hun Chloridezout op een platinadraadje

Natrium = geel

Kalium = lichtpaars

lithium = rood

strontium = rood

calcium = rood

barium = chloorgroen

koper = groen

tin = blauw

lood = lichtblauw

bismut = blauwig

Dit is ook te gebruiken met flash-powder. (Dit moet je maar kopen in verband met het explosievenbeleid hiero.)

Wat ook wel leuk is ***

Edit JanMeut (Moderator) ivm vuurwerkbeleid
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.
Anonymous

en hoe kom ik aan natriumjodide?
Bramtico

Lala schreef:Er is een zogenaamde chemische klok, dat is een evenwichtsreactie, waarbij het evenwicht wordt gezocht tussen 2 stoffen, 1 bruin en 1 doorzichtig. Verder kan je loodjodide gaan maken uit een loodnitraat en natriumjodide. Die zijn allebei oplosbaar in water, loodjodide niet en is ook nog eens werkelijk KNALGEEL. Das altijd wel een leuke. Je kan ook gasbellen blazen in een zeepoplossing en dan de bellen in de fik steken. Grote valm, inderdaad. Wel oppassen voor wenkbrauwen en aanverwante artikelen. 8)
en hoe kom ik aan natriumjodide?
bij de apotheek..

maar hoe kom je aan loodnitraat en wat doe je met je loodjodide? Alles met lood is vrij giftig en dat wil je niet door de goot spoelen..

Als je het mij vraagt is het een giftig spelletje wat niet tegen de nadelen opweegt.
Defhrone

Ik zoek ook iets dergelijks, maar dan wat specefieker:

Een soort flits- rookbommetje (2 in 1 dus) liefst met witte rook (als je zonnebril op zet heb je daar geen last meer van) en en felle flits).

Zo-iets als je wel eens in zo'n ninja film ziet.

Liefst zo ongevaarlijk mogelijk en makkelijk te bereiden (ik heb een volledig organisch laboratorium tot mijn beschikking :roll: )

Zit te denken om zelf een site op te gaan zetten met dit soort dingen, met vooral spectaculaire (en ongevaarlijke) chemische special effects.

Zoals dus de verdwijn truc die in de meeste ninja films wel te vinden zijn.

Wat ik zoek is een reactie die in een capsuletje gedaan kan worden en op de grond moet gooien om de reactie te laten gebeuren. (denk aan de knalerwtjes van de speelgoedwinkel)

ads

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

Wouter_Masselink

Ik wil iedereen even herinneren aan ons vuurwerk en explosieven beleid.

zie:
http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...?showtopic=8790
"Meep meep meep." Beaker

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!