Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
StrangeQuark
Artikelen: 0
Berichten: 4.161
Lid geworden op: do 19 mei 2005, 12:54

Re: [Natuurkunde] Plaatsbepaling

Nou dat maakt helemaal niet uit, ik zou allicht zeggen, blijf hier rondhangen, misschien heb je later nog een vraag of kun je toch ergens bij helpen. (misschien in hogere klas). Wij zijn er om te helpen.

Nou om je laatste vraag te beantwoorden. Een aantal redenen om te geloven in de nevel theorie is dat de planeten bijna allemaal in 1 vlak liggen (het zonnestelsel is een schijf), ze draaien dezelfde kant op, en ze draaien ook om hun eigen as naar dezelfde kant. Dan zou je denken dat er vroeger een schijf is geweest waarin de planeten ontstonden die langzaam aan het ronddraaien was. Dat kan eigenlijk voornamelijk op 1 manier ontstaan zijn, namelijk door een grote wolk waterstof (tevens de brandstof voor de zon) die langzaam aan door zwaartekracht in een draaiende schijf is verandert. (Waarom dat gebeurt is een natuurkundig verhaal wat ik je zal besparen). Het model verklaart gewoon een hoop van de basale eigenschappen van het zonnestelsel, daarom is het een aanlokkelijke theorie, maar het is nooit bewezen. (het stamt overigens uit de 18e eeuw al, en is door Imanuel Kant verzonnen, een van de grootste filosofen aller tijden)

Maar als je dit voor een proefwerk moet weten, waar is jouw boek waar alle antwoorden in staan? Of wordt iedereen in je klas gewoon in het diepe gegooid?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Bekijk product

Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 18:46

Re: [Natuurkunde] Plaatsbepaling

Kortom, een complete mini-cursus astrologie van de aarde? Want daar is het wel bijna op uitgedraaid. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
StrangeQuark
Artikelen: 0
Berichten: 4.161
Lid geworden op: do 19 mei 2005, 12:54

Re: [Natuurkunde] Plaatsbepaling

Ik denk dat ik ze nog een keer netjes ga uitschrijven, dan kunnen we mensen altijd verwijzen naar dit topic, Wat jij Jan? :roll:
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 18:46

Re: [Natuurkunde] Plaatsbepaling

SQ schreef:
Ik denk dat ik ze nog een keer netjes ga uitschrijven, dan kunnen we mensen altijd verwijzen naar dit topic, Wat jij Jan?
Geen verkeerd idee. Ik vind dat we een aparte hoek moeten hebben om dit soort verhalen makkelijk terugvindbaar vast in te plakken. Ik heb vandaag zeker een uurtje of drie aan Inxi besteed. Niks mis met Inxi, maar om dat nou alleen voor hem/haar te doen.......

Idem voor die magnetisatie- en polarisatieverhalen van eerder deze week.

En dat elektriciteitsverhaal waar we mee bezig zijn. Het bliksemverhaal op klassieke natuurkunde. Allemaal vragen die regelmatig langskomen. Als je zoals ik hier dagelijks rondzwerft is het al niet eenvoudig om een helder stukje uitleg van een maand of wat geleden terug te vinden m.b.v. zoekwoorden. Laat staan dat we dat van de vraagstellers zelf verwachten. Die zoeken zich verloren, en plakken dan de zoveelste vraag met dezelfde achtergrond hier maar. En wij weer aan het werk.......waar stond dat ook al weer...... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Gebruikersavatar
StrangeQuark
Artikelen: 0
Berichten: 4.161
Lid geworden op: do 19 mei 2005, 12:54

Re: [Natuurkunde] Plaatsbepaling

Ik zal het er eens over hebben.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
Krassie
Artikelen: 0
Berichten: 9
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 10:22

Re: [Natuurkunde] Plaatsbepaling

Hoe wordt het magnetische noorden bepaald en bestaat er een formule ? :roll:

Mvg,

Dieter aka Krassie
Gebruikersavatar
klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 7.933
Lid geworden op: ma 09 mei 2005, 21:52

Re: [Natuurkunde] Plaatsbepaling

Het magnetische noorden ligt in de buurt van de geografische zuidpool.

Het magnetische zuiden ligt in de buurt van de geografische noordpool.

Voor wat wou je een formule hebben?
Gebruikersavatar
StrangeQuark
Artikelen: 0
Berichten: 4.161
Lid geworden op: do 19 mei 2005, 12:54

Re: [Natuurkunde] Plaatsbepaling

Hoort een beetje thuis in het topic van plaatsbepaling, daarom zijn ze samengevoegd.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 18:46

Re: [Natuurkunde] Plaatsbepaling

http://www.geotimes.org/may02/NN_pole.html
The team measured the declination — the angle between true geographic north and magnetic north — and the inclination, or angle between the horizontal and the direction of Earth’s magnetic field, as well as the total field intensity. “And the pole is the spot where the inclination is, in the case of the magnetic field, pointing straight down. We can’t ever really hope to observe at the exact location of the pole, so we surround it and then use all the observations to eventually interpolate it,” Newitt says. They located the North Magnetic Pole about 966 kilometers from the geographic North Pole.
ze meten dus rondom de plaats waar ze vermoeden dat hij ligt op veel punten de magnetische afwijking (zowel horizontaal als verticaal), tekenen die afwijkingen in, en op basis van interpolatie (heeft niets met polen maar alles met grafieken te maken) wordt dan een plaats voor die noordpool bepaald. Dat wordt dus de plaats waar een staafmagneet recht naar beneden zou moeten wijzen. Maar zo zuiver is ons magneetveld nou ook weer niet.

Geen formules dus. Gelukkig. Meten, meten, meten, een sausje grafiek- techniek eroverheen en klaar.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Inxi
Artikelen: 0
Berichten: 31
Lid geworden op: do 14 jul 2005, 18:25

Re: [Natuurkunde] Plaatsbepaling

SQ schreef:
Ik denk dat ik ze nog een keer netjes ga uitschrijven, dan kunnen we mensen altijd verwijzen naar dit topic, Wat jij Jan?
Geen verkeerd idee. Ik vind dat we een aparte hoek moeten hebben om dit soort verhalen makkelijk terugvindbaar vast in te plakken. Ik heb vandaag zeker een uurtje of drie aan Inxi besteed. Niks mis met Inxi, maar om dat nou alleen voor hem/haar te doen.......

Idem voor die magnetisatie- en polarisatieverhalen van eerder deze week.

En dat elektriciteitsverhaal waar we mee bezig zijn. Het bliksemverhaal op klassieke natuurkunde. Allemaal vragen die regelmatig langskomen. Als je zoals ik hier dagelijks rondzwerft is het al niet eenvoudig om een helder stukje uitleg van een maand of wat geleden terug te vinden m.b.v. zoekwoorden. Laat staan dat we dat van de vraagstellers zelf verwachten. Die zoeken zich verloren, en plakken dan de zoveelste vraag met dezelfde achtergrond hier maar. En wij weer aan het werk.......waar stond dat ook al weer...... :roll:
Ben het overigens wel met u eens hoor. Ik kan best begrijpen dat u veel tijd hieraan hebt besteed, maar als ik sommige dingen zoek op dit forum is er eigenlijk al een soort van 'basiskennis' vereist. Er wordt aangenomen dat je de basisprincipes van bijv. natuurkunde kent. Als je deze niet kent of snapt, moet je dus eigenlijk wel vragen om meer uitleg. Want de 'basisuitleg' is voor mij niet genoeg, aangezien ik slecht ben in exacte vakken en er geen inzicht voor heb. Nogmaals, ik ben het geheel met u eens maar ik denk dat er ook wel een reden voor is.
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 18:46

Re: [Natuurkunde] Plaatsbepaling

Oh, maar begrijp ons niet verkeerd, we hebben geen hekel aan uitleggen. :P Dan was ik er gisteren niet eens aan begonnen. Maar als ik tien keer per week zou moeten gaan uitleggen waarom de aarde in 24 uur rond haar as draait kom ik aan de voor mij leukere dingen niet meer toe. En over dat soort dingen en hoe dat te vermijden, hoe we basisingfo vindbaarder kunnen maken, daar waren StrangeQuark en ik in de laatste posts een beetje over aan het filosoferen, niet over Inxi, wie je ook bent. :roll:

Door die hele vragenlijst van je is er eigenlijk een soort naslagwerkje ontstaan over allerlei astrologische facetten van de aarde. Eigenlijk stuk voor stuk logische vraagtekens voor iedereen die nadenkend rond zich kijkt. Elk van die vragen is al meerdere keren in een of andere vorm op dit forum beantwoord. Ik zou dan liever hebben dat iemand die iets wou weten daar eerst eens in keek, en dan NADERE uitleg vroeg over iets wat hem/haar niet helemaal duidelijk is geworden. Dat is leuker "forummen" dan zomaar een vragenlijst afwerken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Krassie
Artikelen: 0
Berichten: 9
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 10:22

Re: [Natuurkunde] Plaatsbepaling

Jan van de Velde schreef:http://www.geotimes.org/may02/NN_pole.html
The team measured the declination — the angle between true geographic north and magnetic north — and the inclination, or angle between the horizontal and the direction of Earth’s magnetic field, as well as the total field intensity. “And the pole is the spot where the inclination is, in the case of the magnetic field, pointing straight down. We can’t ever really hope to observe at the exact location of the pole, so we surround it and then use all the observations to eventually interpolate it,” Newitt says. They located the North Magnetic Pole about 966 kilometers from the geographic North Pole.
ze meten dus rondom de plaats waar ze vermoeden dat hij ligt op veel punten de magnetische afwijking (zowel horizontaal als verticaal), tekenen die afwijkingen in, en op basis van interpolatie (heeft niets met polen maar alles met grafieken te maken) wordt dan een plaats voor die noordpool bepaald. Dat wordt dus de plaats waar een staafmagneet recht naar beneden zou moeten wijzen. Maar zo zuiver is ons magneetveld nou ook weer niet.

Geen formules dus. Gelukkig. Meten, meten, meten, een sausje grafiek- techniek eroverheen en klaar.
Dus, het heeft geen formule het is zo ongeveer zoeken , ...? En bestaat er dan geen manier om ongeveer te weten hoe het veranderd, buiten enkel de statestiek?

MVG,

Dieter
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 18:46

Re: [Natuurkunde] Plaatsbepaling

behalve te gaan kijken en meten, nee. Het magneetveld van de aarde wordt veroorzaakt door rondklotsend vloeibaar ijzer in de buitenkern, en dat proces is helemaal niet best voorspelbaar. Door dat rondklotsen is het zelfs helemaal niet zo'n mooi regelmatig veld. Je hebt vast wel eens met ijzervijlsel rond een staafmagneet gespeeld, waardoor je van die mooie regelmatige veldlijnen rondom de magneet zag. Dat van de aarde ziet er momenteel ongeveer zo uit:

Afbeelding

Dus je magneetkompasje wijst op aarde maar zelden netjes naar het noorden, daar hebben ze mooie deviatie(afwijkings)kaarten voor die ze eens in de zoveel tijd moeten bijwerken. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Gebruikersavatar
why73
Artikelen: 0
Berichten: 150
Lid geworden op: do 05 jan 2006, 19:42

Re: [Natuurkunde] Plaatsbepaling

Om op het bovenstaande in te haken. Volgens mij is het wel te berekenen, ik weet alleen niet hoe.

Als ik op mijn luchtvaartkaart en in het theorieboek kijk dan hebben ze het jaar over een jaarlijkse verschuiving, nl 6' oost. Over 10 jaar is onze deviatie dan ook 1 graad W terwijl deze nu 2 graad W bedraagt
Ik weet weinig van veel

ads

Steun Sciencetalk Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 18:46

Re: [Natuurkunde] Plaatsbepaling

Why 73 schreef:
Volgens mij is het wel te berekenen, ik weet alleen niet hoe.  

Als ik op mijn luchtvaartkaart en in het theorieboek kijk dan hebben ze het jaar over een jaarlijkse verschuiving, nl 6' oost. Over 10 jaar is onze deviatie dan ook 1 graad W terwijl deze nu 2 graad W bedraagt
Nou, laat ik het dan zo zeggen: op basis van gegevens van vele jaren bestaan er inmiddels rekenmodellen die de situatie redelijk aardig benaderen voor een paar jaar. Voorbij 5 jaar gaan ze steeds verder mis, en zijn aanpassingen nodig. De laatste paar jaar is er nogal redelijk wat ophef in het aardmagnetisme-wereldje omdat de magnetische noordpool véél harder wandelt dan ze in vele jaren gedaan heeft.

En jouw vliegkaarten zijn gebaseerd op die modelvoorspellingen. Dat zijn dus berekeningen, maar daar moeten regelmatig nieuwe meetgegevens ingestopt worden om nauwkeurig genoeg te blijven. Jouw vliegkaarten hebben waarschijnlijk ook een Uiterste Houdbaarheidsdatum erop staan?

Op de site hieronder kun je aan het aardmagnetische veld laten rekenen

http://www.ngdc.noaa.gov/seg/geomag/faqgeom.shtml#q6

:roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!