Als ik echter mijn horoscoop lees (omdat mijn vrouw me wel eens lastig valt met dergelijke onbenulligheden), dan is de voorspellende waarde ervan meestal nihil. Maar de "voorspellingen" zijn natuurlijk wel zo algemeen gesteld, dat zoiets iedereen wel eens overkomt. De wet van de kansberekening leert ons dan ook, dat zelfs je horoscoop af en toe (schijnbaar) trefzeker kan uithalen naar je.Dit is een nagenoeg waardeloos internettestje dat persoonlijkheid met 4 dichotome(!) variabelen denkt te kunnen beschrijven. Dit staat welgeteld drie traptreden boven de horoscoop in je tv-gids.
Toen ik echter mijn MBTI profiel las (ook al INTP
Maar als INTPer ben ik misschien ook helemaal niet objektief te noemen, zoals op te maken uit het hier reeds eerder besproken verband (of verbond) tussen INTPers en deze simpele test. Echter ook mijn vrouw herkende zichzelf in haar profiel, maar wat misschien nog wel objektiever en daarom belangrijker is: Ook ik herkende haar duidelijk, in haar profiel (geen INTP
En ook zij herkende mij duidelijk in mijn profiel, maarja, die meent mij soms ook wel eens in mijn horoscoop te herkennen. [wortel]
Maar als je echt niet gelooft dat het INTP profiel me omsluit als een strak corset, dan moet je maar eens wat van mijn reacties (en de reacties daar op) nalezen op dit forum.
Verder wil ik vooral ook @jdr nog even bedanken voor al deze informatie en voor zijn toeweiding aan het onderwerp.
Wij kennen elkaar al wat langer dan alleen van dit forum, en ik begrijp nu (pas) dat hij een dergelijk profiel reeds veel eerder bij mij vermoedde. Toen ik zelf nog geen flauw idee had dat ons "probleem" ruimschoots bedocumenteerd is (door andere INTPers).
Ook ik ben nog niet klaar met mijn profiel, en van zins om het eventueel nog wat te verdiepen. Wat me (nu) bijvoorbeeld opvalt, is dat INTPers dus schijnbaar ook wel eens wat minder goed met elkaar overweg kunnen, en vrijwel meteen beginnen met ruzie maken.
In het eerdere topic waaraan @Veertje refereerde (bedankt daarvoor, interessante gast: Gerswin37
www.intp.org/intprofile.html
waarop je ondermeer kunt lezen wat er dan gebeurt :
Finally, the dominant Ti function means that the INTP takes his interests and beliefs very seriously. Honesty and directness when explaining these interests are usually displayed. INTPs detest facades and particulary dislike people who exhibit them. Equally, those kind of people also dislike INTPs and avoid them at all cost, for they know that the INTP will see right through them. The INTP's serious nature also makes them almost immune to mockery and being made fun of, at least when face to face with their mocker. If someone attempts to make a sarcastic, mocking comment about an interest of an INTP, the latter will defend himself with a pure, almost naive seriousness, explaining his position with a severe exactness, wielding his words like swords. This almost always disarms the mocker who does not expect such a penetrating defence. The INTPs defence usually also contains a subtle but biting attack thrown back in the mocker's face, chiefly because the INTP cannot entirely hide the fact that he believes his opponent to be stupid. Such confrontations might develop rapidly into physical ones, a danger that the INTP should be aware of. This ability to wield words with cutting precision is one of the INTP's greatest assests, but equally one of his most deadly traits. He is capable of using words creatively to penetrate deep into the understanding of a subject, but if not checked and wielded carelessly, his words can become highly destructive, especially where the Feeling function is heavily suppressed.
Waarmee ik dit (sub)forum dus behoorlijk volgekalkt heb
Maar zodra zijn (INTPers) elkaar definitief herkend hebben, krijgen zij toch een welhaast onbewingbare neiging om elkaar in de armen te vallen, krijg ik (zelf ook) het gevoel (wanneer ik de hartverwarmende reakties op dit topic lees).
Maar ook nu ND zijn profiel geopenbaard heeft, begrijp ik hem een stuk beter, want geloof wel dat dit zijn ware profiel is (in tegenstelling blijkbaar tot hijzelf
Verder wil ik iedereen bedanken die ik vergeten ben om te bedanken, voor alle ideeën en discussies die (mij) hier (Wetenschapsforum.nl) werden aangedragen -die mij vaak ook weer op nieuwe (eigen) ideeën hebben gebracht-.
Want op het internet discussieëren, is wat de INTPer echt het liefste doet!
Dat heb je goed opgemerkt @jdr, zoals je dus ook al eerder terecht opmerkte dat jij de enige was die met me over mijn manuscript zou willen discussieëren, daar.
Maar ook al geloof je niets van IMBT uitslagen en profielen @Kaph, dan moet je toch toegeven dat een (wetenschappelijke) discussie (zoals in dit topic, en hetgeen waar dit vanaf geleid is), waarin persoonlijke ervaringen en introspectie een rol mógen spelen, (ook) erg interessant kunnen zijn.
Of geldt dat misschien óók álleen voor INTPers?
Puzzels