Puzzel Puzzels
pietertje
Artikelen: 0

Re: Myers-Briggs Type Indicator

Dit is een nagenoeg waardeloos internettestje dat persoonlijkheid met 4 dichotome(!) variabelen denkt te kunnen beschrijven. Dit staat welgeteld drie traptreden boven de horoscoop in je tv-gids.
Als ik echter mijn horoscoop lees (omdat mijn vrouw me wel eens lastig valt met dergelijke onbenulligheden), dan is de voorspellende waarde ervan meestal nihil. Maar de "voorspellingen" zijn natuurlijk wel zo algemeen gesteld, dat zoiets iedereen wel eens overkomt. De wet van de kansberekening leert ons dan ook, dat zelfs je horoscoop af en toe (schijnbaar) trefzeker kan uithalen naar je.

Toen ik echter mijn MBTI profiel las (ook al INTP :D ), toen leek het wel alsof er precies voorspeld stond, wat er hier op dit forum met mij en anderen zou gebeuren. Ik herken mezelf in vrijwel ieder woord in het profiel van de INTPer dat hierboven beschreven staat. En dat komt echt niet omdat ik goedgelovig ben, of omdat ik te weinig zelfkennis heb om dat (objektief) te kunnen beoordelen.

Maar als INTPer ben ik misschien ook helemaal niet objektief te noemen, zoals op te maken uit het hier reeds eerder besproken verband (of verbond) tussen INTPers en deze simpele test. Echter ook mijn vrouw herkende zichzelf in haar profiel, maar wat misschien nog wel objektiever en daarom belangrijker is: Ook ik herkende haar duidelijk, in haar profiel (geen INTP :D )!

En ook zij herkende mij duidelijk in mijn profiel, maarja, die meent mij soms ook wel eens in mijn horoscoop te herkennen. [wortel]

Maar als je echt niet gelooft dat het INTP profiel me omsluit als een strak corset, dan moet je maar eens wat van mijn reacties (en de reacties daar op) nalezen op dit forum.

Verder wil ik vooral ook @jdr nog even bedanken voor al deze informatie en voor zijn toeweiding aan het onderwerp.

Wij kennen elkaar al wat langer dan alleen van dit forum, en ik begrijp nu (pas) dat hij een dergelijk profiel reeds veel eerder bij mij vermoedde. Toen ik zelf nog geen flauw idee had dat ons "probleem" ruimschoots bedocumenteerd is (door andere INTPers).

Ook ik ben nog niet klaar met mijn profiel, en van zins om het eventueel nog wat te verdiepen. Wat me (nu) bijvoorbeeld opvalt, is dat INTPers dus schijnbaar ook wel eens wat minder goed met elkaar overweg kunnen, en vrijwel meteen beginnen met ruzie maken.

In het eerdere topic waaraan @Veertje refereerde (bedankt daarvoor, interessante gast: Gerswin37 :wink: ) vond ik deze link:

www.intp.org/intprofile.html

waarop je ondermeer kunt lezen wat er dan gebeurt :
Finally, the dominant Ti function means that the INTP takes his interests and beliefs very seriously. Honesty and directness when explaining these interests are usually displayed. INTPs detest facades and particulary dislike people who exhibit them. Equally, those kind of people also dislike INTPs and avoid them at all cost, for they know that the INTP will see right through them. The INTP's serious nature also makes them almost immune to mockery and being made fun of, at least when face to face with their mocker. If someone attempts to make a sarcastic, mocking comment about an interest of an INTP, the latter will defend himself with a pure, almost naive seriousness, explaining his position with a severe exactness, wielding his words like swords. This almost always disarms the mocker who does not expect such a penetrating defence. The INTPs defence usually also contains a subtle but biting attack thrown back in the mocker's face, chiefly because the INTP cannot entirely hide the fact that he believes his opponent to be stupid. Such confrontations might develop rapidly into physical ones, a danger that the INTP should be aware of. This ability to wield words with cutting precision is one of the INTP's greatest assests, but equally one of his most deadly traits. He is capable of using words creatively to penetrate deep into the understanding of a subject, but if not checked and wielded carelessly, his words can become highly destructive, especially where the Feeling function is heavily suppressed.

Waarmee ik dit (sub)forum dus behoorlijk volgekalkt heb :roll:

Maar zodra zijn (INTPers) elkaar definitief herkend hebben, krijgen zij toch een welhaast onbewingbare neiging om elkaar in de armen te vallen, krijg ik (zelf ook) het gevoel (wanneer ik de hartverwarmende reakties op dit topic lees).

Maar ook nu ND zijn profiel geopenbaard heeft, begrijp ik hem een stuk beter, want geloof wel dat dit zijn ware profiel is (in tegenstelling blijkbaar tot hijzelf :wink:). Iets dat waarschijnlijk toch echt niet was gebeurd wanneer hij mij zijn sterrenbeeld had onthuld. Tenminste niet bij mij! Maar ik ben dan ook van een appart soort, en misschien zijn er inderdaad mensen (of profielen :wink:) die hetzelfde ervaren bij het lezen van iemands horoscoop.

Verder wil ik iedereen bedanken die ik vergeten ben om te bedanken, voor alle ideeën en discussies die (mij) hier (Wetenschapsforum.nl) werden aangedragen -die mij vaak ook weer op nieuwe (eigen) ideeën hebben gebracht-.

Want op het internet discussieëren, is wat de INTPer echt het liefste doet!

Dat heb je goed opgemerkt @jdr, zoals je dus ook al eerder terecht opmerkte dat jij de enige was die met me over mijn manuscript zou willen discussieëren, daar. :wink:

Maar ook al geloof je niets van IMBT uitslagen en profielen @Kaph, dan moet je toch toegeven dat een (wetenschappelijke) discussie (zoals in dit topic, en hetgeen waar dit vanaf geleid is), waarin persoonlijke ervaringen en introspectie een rol mógen spelen, (ook) erg interessant kunnen zijn.

Of geldt dat misschien óók álleen voor INTPers? :wink:

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Bekijk product

jdr

Welkom in de wereld van de MBTI Pieter (I created a monster).

De eerst komende tijd zul je naar verwachting obsessief het net af pluizen om jezelf en je eigenschappen te leren kennen.

Als je bevredigt bent ga je ook de andere polariteiten bestuderen.

Eindelijk een methode waarmee je mensen bijna letterlijk in hokjes kan stoppen.

Misschien niet wetenschappelijk onderbouwt, wel een handig instrument die zeker dicht bij de werkelijkheid ligt.

De (wetenschappelijke) 'big five' die een aantal raakvlakken heeft met de vier bipolariteiten kent biedt deze mogelijkheid niet voor de leek.

Lurkse!

Oh ja...

Who ever told you progress is a slow proces ain't talking 'bout me, I'm an I.N.T.P.!! [wortel]
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

jdr

Om ook de andere kant enigszins te belichten..

De kritiek op de MBTI:

http://home.planet.nl/~tluken/mbti.htm

&

http://www.skepdic.com/myersb.html
Kaph

Maar ook al geloof je niets van IMBT uitslagen en profielen @Kaph, dan moet je toch toegeven dat een (wetenschappelijke) discussie (zoals in dit topic, en hetgeen waar dit vanaf geleid is), waarin persoonlijke ervaringen en introspectie een rol mógen spelen, (ook) erg interessant kunnen zijn.
Charmante non sequitur. Ik zie overigens weinig discussie in dit topic. Ik zie een persoonlijkheidstestje waarin eenieder zich makkelijk lijkt te kunnen herkennen, wat nogal wiedes is aangezien de 'test' bestaat uit vragen (en antwoordmogelijkheden) die niet meer dan lichtjes de oppervlakte van de menselijke persoonlijkheid kietelen. Het enige wat nog komischer is dan het beeld dat geschetst wordt van volledig statische categorische trekken, is het input-output-systeem van:

"Ben je introvert?"

"Ja."

"Je bent introvert!"

Goh... [wortel]
jdr

Ik zie overigens weinig discussie in dit topic.
Veel discussie lijk jij ook niet uit te lokken.

Wat is precies je kritiek op de MBTI?
"Ben je introvert?"  

"Ja."  

"Je bent introvert!"  

Goh...
Zoals ik al schreef zijn er erg simpele testen, maar ook zeer uitgebreide testen te vinden van de MBTI.

Ook testen die gebruik maken van de 'big five' geven zeer uitgebreide informatie op een simpele factor als 'introvertie'.

Dat is een factor die veel zegt over een persoon.

Ik sta open voor kritiek, maar wees dan wat specifieker dan bovenstaand en 'het staat drie traptreden boven een horoscoop'.

Verder zal ik het met je eens zijn dat er betere persoonlijkheidstesten te gebruiken zijn voor proffesionele doeleinden.

De MBTI daarentegen heeft iets wat die testen niet voor 'de leek' bezitten, namelijk achtergrond informatie waarop ze het profiel baseren.
Kaph

Mijn 2 posts ontberen nou niet echt specificiteit. Ik gaf aan dat die internettest met 4 vragen geen waarde heeft en ik heb geloof ik ook al zeker 2 maal gezegd waarom niet, maar ik zal dan nogmaals het belangrijkste punt van kritiek noemen: Die test beschrijft persoonlijkheidstrekken onterecht categorisch en niet zomaar categorisch, nee...zelfs dichotoom. Ik weet niet of de officiële MBTI dit ook zo doet. Zo ja, dan is hij om dezelfde redenen alleen nuttig voor snelle oppervlakkige beschrijvingen van persoonlijkheid. Dat is dan wel niet geheel waardeloos, maar besef vooral hoe weinig informatie die grove categorische test je geeft.
Monnik

De eerste keer dat ik deze internet test deed had ik (ook) het gevoel mezelf supergoed te herkennen in de beschrijving van de vier letters die ik had gekozen. Daarom had ik er in eerste instantie wel een goed gevoel over.

Toen ik van de week nog eens terugkwam bleek het ineens een stuk moeilijker om de keuzes te maken en kwam ik op een ander type uit. Daarin bleek ik ook veel te herkennen.

Vervolgens ging ik eens van alle typen de omschrijvingen lezen en kwam ik tot de ontdekking dat ik eigenlijk in alle typen ruwweg evenveel herkende of niet herkende. In sommige situaties ben ik bijvoorbeeld introvert, terwijl ik in andere situaties weer extravert ben.

Ik denk daarom dat ik Windsurfer gelijk geef als hij zegt dat het meer je gestemdheid van het moment of de context meet dan een echt permanent karakter.

Misschien is het hetzelfde als de vraag die je bij een sollicitatiegesprek wel eens krijgt van wat zijn je goede en slechte eigenschappen. Wat goed en slecht is hangt eigenlijk helemaal af van de context. Behoefte aan creativiteit kan misschien goed zijn bij een baan als marketeer, maar weer slecht wanneer je achter de lopende band staat.

Zo is het ook met deze test denk ik. De context waarin je de test doet bepaalt heel sterk je antwoorden. Als je naar de test gaat met het idee van "Ik wil heel nauwkeurig mijn type vastleggen" dan vorm je als het ware in je gedachten dat precieze type wat door de vragen mogelijk wordt gemaakt. Vervolgens lees je de beschrijving en lijkt die volledig te passen. Je houdt jezelf dus eigenlijk voor de gek is helaas mijn conclusie.
Je hebt waarschijnlijk een ander referentiekader dan deze schrijver: onfeilbare feilbaarheid
Original

Dominant Introverted Feeling

INFP & ISFP What is it like?

By Danielle Poirier www.RebelEagle.com

© copyright Rebel Eagle Productions

Usually gentle and kind, they are intense and passionate about their values and deeply held beliefs, which they share with trusted friends. Because of their discreet manner, their enthusiasm may not be apparent. They are sensitive to others' pain, restlessness or general discomfort and strive to find happiness, balance and wholeness for themselves in order to help others find joy, satisfaction and plenitude. They are deeply empathetic.

They live life in an intently personal fashion, acting on the belief that each person is unique and that social norms are to be respected only if they do not hinder personal development or expression. They strive to adhere to their own high personal moral standards and are particularly sensitive to inconsistencies in their environment between what is being said and what is being done. Empty promises of adhering to something they value – such as environmental causes or human rights - set off an inner alarm and they may transform themselves into modern day Joan of Arcs.

They are quietly persistent in raising awareness of cherished causes and often fight for the underdog in quiet or not-so-quiet ways. In a team, they will raise issues of integrity, authenticity, and good or bad, and may to opt out if the team refuses to address the questions raised.

They are usually tolerant and open-minded, insightful, flexible and understanding. They live for the understanding of others and feel deeply grateful when someone takes the time to get to know them personally. They have good listening skills, are genuinely concerned, insightful, and usually avid readers. At their best, they inspire others to be themselves.

ik vind het wel vreemd dat ik tot nu toe de enige ben die met dit type aan komt..
Sjorssnors

ik vind het wel vreemd dat ik tot nu toe de enige ben die met dit type aan komt..
Dit plaatje voel ik me volledig aan voldoen. Ik zie veel in, en heb al een visie op alles. Omdat ik ook rechtvaardigheid, potentie, behoeften, taboe's en onvolkomenheden zie, en de dwangmatige drang om aan de wereld te kennen te geven, hoe het anders/ beter kan, ben ik mogelijk wat overdreven in m'n uiten.

Het is het resultaat en de respons wat mij alleen maar meer aanmoedigd, en daarbij wordt de pressie groter naar mate ik ouder wordt. Als het ff kan zou ik voor m'n dood (ik ga uit van 93) de gehele wereld verbeterd willen hebben naar een nieuw stadium ...
jdr

Die test beschrijft persoonlijkheidstrekken onterecht categorisch en niet zomaar categorisch, nee...zelfs dichotoom.
Met specifiek zijn bedoel ik of je wil beargumenteren waarom de catagorische beschrijving onterecht is.

Waarom zou dat niet kunnen volgens dichotomie?

Hier word daar wel op ingegaan:
Mogelijk één van de belangrijkste psychometrische problemen bij de MBTI ligt in de dichotomisering bij de schaalduo's: een cliënt die score 11 heeft bij Extraversie en 10 bij Introversie behoort bij de Extraverte persoonlijkheidstypen, net als iemand bij wie de scoreverhouding 20-1 is. Bij de omzetting van de schaalscores tot de persoonlijkheidstypen treedt aldus een aanzienlijk informatieverlies op. http://home.planet.nl/~tluken/mbti.htm
En dit is een goed argument, maar zoals ik al eerder aangaf; voor proffesionele doeleinden zijn er betere tests te vinden.

Voor wie zichzelf (en/of anderen) wil leren kennen en tijd neemt ook kritisch naar de profielen te kijken levert de MBTI m.i. betere informatie op dan welke test dan ook.
Ik weet niet of de officiële MBTI dit ook zo doet.
Bij elke MBTI-test, hoe uitgebreid ook, wordt die score teruggebracht op dezelfde dichotomen, een enkele keer wel met puntentelling.
Windsurfer

Ik denk daarom dat ik Windsurfer gelijk geef als hij zegt dat het meer je gestemdheid van het moment of de context meet dan een echt permanent karakter.
voor de duidelijkheid, ik heb het over zelfbeeld, niet gestemdheid. al hangt dat wel enigszins samen natuurlijk.

verder ben ik het compleet eens met kaph, op het punt na dat ik niet vind dat er persoonlijkheidstrekken gemeten worden.

dit is geen test, dit is amusement.
pietertje

Windsurfer schreef:verder ben ik het compleet eens met kaph, op het punt na dat ik niet vind dat er persoonlijkheidstrekken gemeten worden.  

dit is geen test, dit is amusement.
Precies het soort amusement waar de INTPer dol op is, dan toch!

Dit is echter de eerste dag na mijn wedergeboorte, dus zal ik me nog even buiten deze discussie houden, voordat ik weer begin te discussieëren zonder daarbij al te veel argumenten te gebruiken. Bevooroordeeld als ik nu ben natuurlijk.
Windsurfer

Precies het soort amusement waar de INTPer dol op is, dan toch!
dat kan zeker!
Dit is echter de eerste dag na mijn wedergeboorte, dus zal ik me nog even buiten deze discussie houden, voordat ik weer begin te discussieëren zonder daarbij al te veel argumenten te gebruiken. Bevooroordeeld als ik nu ben natuurlijk.
gefeliciteerd met je wedergeboorte. welkom op dit forum [wortel]
Kaph

verder ben ik het compleet eens met kaph, op het punt na dat ik niet vind dat er persoonlijkheidstrekken gemeten worden.
Ik dacht dat die test die trekken probeerde te meten, dat het niet lukt ben ik dus ook met je eens :wink: .
Voor proffesionele doeleinden zijn er betere tests te vinden.  

Voor wie zichzelf (en/of anderen) wil leren kennen en tijd neemt ook kritisch naar de profielen te kijken levert de MBTI m.i. betere informatie op dan welke test dan ook.
Ik neem aan dat je vindt dat er voor professionele doeleinden betere tests te vinden zijn omdat die preciezer zijn? Dus waarom zou dan die zwart-wit test je jezelf beter leren kennen dan zo'n precieze test?

De reden waarom een dichotome test niet al te nuttig is is omdat het de zaken vele malen meer simpel voorstelt dan de realiteit vereist, door bijna alle relevante informatie buiten boord te gooien. Persoonlijkheidstrekken zijn uiteraard veel eerder te beschrijven met een continuum dan met twee hokken en daarbij hebben arbitraire termen als 'extravert' alleen echte waarde als je iemands 'extraversie score' afzet tegen de gemiddelde extraversie score van een zekere populatie. Hier kan dat dus niet, want je hebt geen gemiddelde met die magere nominale schaal.

Laten we daarnaast ook nog even in acht nemen dat deze internettest (de echte test hopelijk wel) o.a. geen angst meet. Het vraagt je wel even of je een 'feeler' bent, maar als je jezelf goed wilt leren kennen is er weinig zo basaal als het ontdekken of je als een halve (of hele) neuroot door het leven gaat.

De Big Five is al een stretch met zijn factor analyse resulterende in slechts 5 variabelen, maar deze test hier is helemaal vol lacunes. Dus hoe je jezelf wilt 'exploreren' met een zwart-witte 4 factoren test met voorgebakken profielen is me niet duidelijk, maar ik ben nog niet overtuigd dat het echte waarde heeft.

ads

Steun Sciencetalk MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

Bekijk product

Windsurfer

Ik dacht dat die test die trekken probeerde te meten, dat het niet lukt ben ik dus ook met je eens
akkoord!
als je dit serieus meent, vind ik dit zeer shocking!!! testen die het zelfbeeld meten leveren de invuller als het goed is niets nieuws op. ze zijn wel voor een psycholoog nuttig om te weten hoe iemand zich ziet.

echt iets leren doe je van een test die je niet 123 doorgrondt.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!