bron: http://www.intp.org/intprofile.htmlNow looking specifically at first the Ti, the principle of detachment even encompasses how an INTP views himself. He may analyse his own thought processes as if his mind and body were separate from his conscious self. In wanting to understand his reactions to things, he may treat himself, even his own thoughts, as subjects for experiment
Ik moet zeggen dat ik toch meer geïnteresserd ben in een kritische discussie over de MBTI in het algemeen dan een INTP specifiek chathoekje (niet denigrerend bedoeld).
Kijk, iedereen (niet alleen de INTP) vindt het heerlijk om iets te herkennen en zaken uitgelegd te zien die je al wel aanvoelde maar nog niet zelf onder woorden hebt kunnen brengen. Zo'n handvat is al gauw populair. Maar dat wil nog niet zeggen dat de manier van categoriseren dan ook maar toepasbaar is binnen de psychologie zoals velen hier al terecht zeiden.
Het MBTI assensysteem vind ik om die reden zo boeiend omdat het poogt de enorme verscheidenheid die je in mensen terugvindt te categoriseren zonder al te rigide te zijn. Je moet m.i. de 16 typen dan ook meer zien als profielen waar men "het beste" inpast, wat nog niet wil zeggen dat men niet ook naar aspecten van een ander type neigt. Het hangt er maar net vanaf waar op de as je je bevindt.
Waar ik sowieso al een beetje om moet lachen is dat ik het gevoel heb dat wel heel veel mensen zichzelf in het INTP type herkennen. (Niet alleen maar hier). Dat maakt op z'n minst 1 aspect van de MBTI al minder geloofwaardig, namelijk dat het bij de INTPers om 1% van de bevolking zou gaan.
Puzzels