Puzzel Puzzels
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Ontkleuren stookolie/diesel

[/quote]Kersosine is nog veel explosiever dan benzine. Hier loopt een dieselmotor echt niet op. Misschien een benzinemotor, maar die zal het ook niet lang uithouden denk ik.[/quote]

Een diesel rijdt daar echt op, ik heb er zelf ooit op gereden een beetje mengen met olie en gaan met de banaan.

ads

Steun Sciencetalk MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Anonymous

een tankauto vervoerd rode en witte diesel na het lossen van de rode kan er weer witte in en ze maken de tank niet eerst schoon maar ze doe er een goedje in zo dat de wittediesel niet rood word ben er nog niet achter wat dat is,nog niet
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Anonymous

of er is mischien een kleurstof die het rode doet verdwijnen? :?: als iemand het andwoord weet wil ik het graag horen heb nog en tank vol staan. :shock:
klazon
Pluimdrager

..... Rode diesel kost voor de particulier ca. 0.95 cent/liter. ......
Als het zo goedkoop is dan snap ik wel waarom mensen zo veel moeite willen doen voor het ontkleuren :shock:
Wouter_Masselink

Nee die is er niet. Daarom is juist die rode kleurstof toegevoegd 8)
"Meep meep meep." Beaker
Anonymous

Ha, ha, kerosine, een keer zo duur als benzine als alternatief noemen, en dan ook nog voor een diesel...
Anonymous

er moet toch wat op te vinden zij, mischien verdampen en opvangen kleurstof wil niet verdampen dacht ik.

:shock:
Wouter_Masselink

De kleur hoeft dan ten eerste niet gelijk te zijn. Ten tweede is dit niet rendabel. Je moet energie toevoegen om de benzine te verdampen. Dit kost je nog extra benzine. Zo haal je de hele winstmarge weg.
"Meep meep meep." Beaker
willygrijs

Ha, ha, kerosine, een keer zo duur als benzine als alternatief noemen, en dan ook nog voor een diesel...
kerosine is petrolum met furforol is duurder als rode mazot en goedkoper als witte diesel

kan best rijden op witte lampetolum als ge er ongeveer 30 liter olie op 1000 liter petrol bijdoet van de goedkoopste olie liefst sae 30 zonder al te veel detergenten
gasoline_smell

Even om het niveau omhoog te halen, Rode diesel kost bij afname van +/- 5000 liter ongeveer 59 cent excl. btw. Dat is voor een btw-bedrijf dus de helft van de blanke prijs. Dus voor een bedrijf dat de btw kan terugkrijgen is het zeker interessant om er op te rijden. Als je het met norit eruit zou kunnen halen dan toch ook met gewoon houtskool (t.b.v. barbecue)? :)
Heezen

Mensen,- zelfde verhaal als spiritus, - wat bestaat uit 90% alcohol geloof ik, maar waarin ook allerlei chemische goedjes erin zijn zodat alcoholisten hun eeuwige dorst niet met spiri kunne bevredigen . :)
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.
Mrtn

Mensen,- zelfde verhaal als spiritus, - wat bestaat uit 90% alcohol geloof ik, maar waarin ook allerlei chemische goedjes erin zijn zodat alcoholisten hun eeuwige dorst niet met spiri kunne bevredigen
Da's niet zo eng chemisch hoor, gewoon heel erg ongezond: methanol :)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-
Benm

In brandspiritus zit meer dan methanol alleen. Wat men gebruikt verschilt per land, maar vrijwel altijd is het methanol, een aantal ketonen, iets om het onsmakelijk te maken, een kleurstof, en soms een beetje oliedestillaat. De methanol op zich maakt het nl wel giftig, maar niet echt vies van smaak waardoor verslaafden het toch gewoon opdrinken, want dronken wordt je er best van en de gevolgen zijn voor 'later'.

Wat rode diesel betreft: Die kleurstof kun je ongetwijfeld uit halen door destillatie, eventueel na een eerste stap waarbij je met zuur oid de kleurstof laat wegreageren. Ik betwijfel alleen of de kosten en gevaren voor de gemiddelde gebruiker de moeite zijn.
Victory through technology
kletskater

ik hoorde vandaag dat gekleurde diesel te ontkleuren zou zijn met een bepaalde kattenbakgrind(ik vermoet dat ze zeoliet bedoelen dat wordt ook in Koi karper vijverfilters gebruikt)

ik kan hier verder niets over terugvinden op het net.

ik heb ook geen idee of het werkt of een ander broodje aap is op weg naar 1 april

ads

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

Bekijk product

Gast

In Nederland wordt bij de jaarlijkse APK ook gecontroleerd op het gebruik van rode diesel, er zit ook een groot verschil tussen rode/witte. centaangehalte/smering

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!