Flasing Moments schreef:gemiddeld iq van 59 slaat natuurlijk nergens op
hebben ze die test bij analfabeten afgenomen ofzo
Ik vrees dat die test zo cultureel gebiast was dat dat niet eens nodig was. [wortel]
Moderator: Rhiannon
Flasing Moments schreef:gemiddeld iq van 59 slaat natuurlijk nergens op
hebben ze die test bij analfabeten afgenomen ofzo
Zonder Wallonie:84komt door wallonie
1 op de 70 Ashkenazi joden heeft een IQ boven de 145. Als die testen zo cultureel 'gebiast' zijn, zou er een test moeten bestaan waarop zij 100 zouden scoren en de rest van de wereld 115.Ik vrees dat die test zo cultureel gebiast was dat dat niet eens nodig was
Hilarisch.lngr schreef:1 op de 70 Ashkenazi joden heeft een IQ boven de 145. Als die testen zo cultureel 'gebiast' zijn, zou er een test moeten bestaan waarop zij 100 zouden scoren en de rest van de wereld 115.
Tot nu toe heeft niemand zo'n test kunnen fabriceren.
Natuurlijk betekend dat ,op het moment dat je echt waarde aan een IQ gaat hechten, wel superieuriteit. Ik persoonlijk zou ook graag superieur zijn, ik bedenk alleen geen test om dit aan te kunnen tonen.lngr schreef:Nee. Een hoger gemiddeld IQ tov de gehele populatie of een bepaald ras betekent zeker geen morele, politieke of wat dan ook voor superioriteit, omdat we in de samenleving te maken hebben met het afkeuren van racisme op morele grond, niet op wetenschappelijke.
...
Natuurlijk betekend dat ,op het moment dat je echt waarde aan een IQ gaat hechten, wel superieuriteit. Ik persoonlijk zou ook graag superieur zijn, ik bedenk alleen geen test om dit aan te kunnen tonen.
In dat lijstje kwamen de Joden niet voor bij mijn weten, je kan toch moeilijk ontkennen dat de eco-culturele verschillen tussen de Joden en ons, en die van Afrikanen en ons een stuk groter zijn?1 op de 70 Ashkenazi joden heeft een IQ boven de 145. Als die testen zo cultureel 'gebiast' zijn, zou er een test moeten bestaan waarop zij 100 zouden scoren en de rest van de wereld 115.Ik vrees dat die test zo cultureel gebiast was dat dat niet eens nodig was
ik schreef:Ik zie niet in wat er cultureel bepaald is aan: The numbers, 3-7-2-4-8-1-5, are read backwards as 5-1-8-4-2-7-3. True or false?
Er zijn ook studies gedaan waarbij kinderen bij een bepaald lampje op een bepaalde knop moesten drukken. De kinderen die dit goed konden scoorden jaren later hoger op IQ testen dan kinderen die dit niet konden en Zuid-Oost Aziatische kinderen waren superieur tijdens deze 'lampjestest'. Ik zie niet in waarom dat iets met cultuur te maken zou hebben.
Tweelingstudies tonen aan dat zeker de helft van je intelligentie niet afhankelijk is van je omgeving, en dus genetisch bepaald.
Dat klopt. Het is lastige materie.Zo simpel is 't dus allemaal niet, helaas.
Heb je het over het debat rond de Bell-curve?Natuurlijk heb je daar gelijk in, maar het is misschien wat voorbarig om te concluderen dat de wetenschappers die dit onderzoeken geen rekening houden met de door jouw genoemde factoren. Het is niet alleen voorbarig, het is incorrect. Als het zo simpel was als jij hier aangeeft, dan was er nooit zo'n heftig debat ontstaan op hoog academisch niveau.
Is dit nou je main argument??? WantProbleem is dat het op sommige gebieden quasi onmogelijk is om die culturele bias volledig weg te doen, bijvoorbeeld op het gebied van "intelligentietesten"...
Ik zie niet in wat er cultureel bepaald is aan: The numbers, 3-7-2-4-8-1-5, are read backwards as 5-1-8-4-2-7-3. True or false?
Nu definieer je zelf intelligentie. Ben je het dan wel eens dat volgens de westerse, wetenschappelijke, empirische definitie van intelligentie die de genoemde onderzoekers gebruiken, zwarte mensen gemiddeld lager scoren? Want dan ben je het natuurlijk gewoon met ze eens.Te meer omdat alle ecoculturele factoren ervoor gezorgd hebben dat iemand die hier als intelligent wordt beschouwd, in Afrika als helemaal niet intelligent (of als persoon met niet relevante kennis hebbende) wordt gezien, en omgekeerd.
De omstandigheden zijn toch nogal veschillend? Het klimaat is hier zodanig anders dat we wel betere hutten moeten bouwen om te voorkomen dat we doodvriezen. (onlangs nog kranten gelezen?)lngr schreef:...
De vraag is dan natuurlijk waarom 'wij' dat hebben uitgevonden en zij niet. 'Culturele omstandigheden' hoor ik jou zeggen. En wat zijn die omstandigheden dan?
dat gaat voor de genoemde Joden moeilijk worden, gezien hun gerichtheid op het 'cultuurgoed van de wereld' maar voor een afrikaanse of eskimostam is het makkelijk te doen. sterker nog, dat is in het verleden gebeurd zoals hier al genoemd.1 op de 70 Ashkenazi joden heeft een IQ boven de 145. Als die testen zo cultureel 'gebiast' zijn, zou er een test moeten bestaan waarop zij 100 zouden scoren en de rest van de wereld 115.
Intelligentie is iets anders dan de uitslag van een intelligentietest. En daar zit hem de crux. Want die test is niet zo te maken dat hij universeel bruikbaar is, over de gehele wereld bij alle bevolkingsgroepen in alle culturen.Nu definieer je zelf intelligentie. Ben je het dan wel eens dat volgens de westerse, wetenschappelijke, empirische definitie van intelligentie die de genoemde onderzoekers gebruiken, zwarte mensen gemiddeld lager scoren? Want dan ben je het natuurlijk gewoon met ze eens.
En hoe definieren de mensen waar jij op doelt intelligentie dan? Toch niet het bouwen van hutten, want dat kunnen westerlingen beter, evenals het vangen van gedierte. Ja zeg jij, 'dat komt omdat die westerlingen pistolen hebben!'
De vraag is dan natuurlijk waarom 'wij' dat hebben uitgevonden en zij niet. 'Culturele omstandigheden' hoor ik jou zeggen. En wat zijn die omstandigheden dan?
Zeker, en volgens Rushton is dit dan ook de reden die zorgde voor een hogere selectiedruk op intelligentie in het westen en Azie. Nogmaals, ik weet niet of hij gelijk heeft, maar lees nu eens wat die wetenschappers zeggen. Zij houden zich bezig met deze omstandigheden.De omstandigheden zijn toch nogal veschillend? Het klimaat is hier zodanig anders dat we wel betere hutten moeten bouwen om te voorkomen dat we doodvriezen. (onlangs nog kranten gelezen?)
Ik wel.Het maken van wapens vind ik niet getuigen van intelligentie.
Ja, klopt. Het is zeker flawed. Ik ben ook niet overtuigd van hun gelijk. Ik vind alleen dat we dit soort onderzoek niet moeten afwijzen, en ik vind dat veel mensen panisch reageren bij het onderwerp ras en IQ alleen al, terwijl het helemaal niet zo raar is (evolutionair gezien) dat bepaalde groepen genetisch intelligenter zijn. Veel linkse mensen (waaronder ik mijzelf schaar, trouwens) vinden dat zwarte mensen en blanke mensen gelijk zijn omdat ze hetzelfde zijn. Dit is onzin. Wij zijn niet gelijk omdat we hetzelfde zijn, maar omdat we moreel uitgaan van de vrijheid en gelijkheid van elk individu. De opmerking 'we zijn gelijk, want we hebben allemaal hetzelfde IQ' is ook gevaarlijk, want dit houdt in dat als blijkt dat zwarte mensen een hoger IQ hebben, blanke mensen niet meer hun gelijke zijn, en andersom.The bell curve is reden geweest tot zo'n hooglopend debat, juist vanwege de methodische missers en pretentieuze claims van de onderzoekers. Ik heb het boek behandeld voor cursussen methoden en statistiek, waarbij het gebruikt werd als voorbeeld van het verkeerd gebruik ervan.
Dit is veel te makkelijk. Laten we het dan niet intelligentie, maar 'x' noemen. Mensen met veel 'x' hebben grotere kans op een lang leven, hoog salaris, etc etc. 'X' is belangijk in het uitvoeren van allerlei taken, niet alleen maar het maken van IQ testen. Newton had veel X. Mensen die moelijke gebouwen bouwen hebben veel 'x'. 'X' speelt niet alleen een rol bij het maken van testjes die 'x'meten. Mensen met veel 'x' zijn minder crimineel, ook als we witteboordencriminaliteit meerekenen.Intelligentie is iets anders dan de uitslag van een intelligentietest.
Voor de vijfde keer, ik zie niet in wat er cultureel bepaald is aan de volgende vraag: The numbers, 3-7-2-4-8-1-5, are read backwards as 5-1-8-4-2-7-3. True or false?Want die test is niet zo te maken dat hij universeel bruikbaar is, over de gehele wereld bij alle bevolkingsgroepen in alle culturen.
Nee. Zuid- Oost Aziaten scoren hoger.Zolang westerse wetenschappers bevolkingsgroepen blijven indelen op westerse testinstrumenten, zullen de mensen uit de moderne westerse wereld 'intelligenter' uit de bus blijven komen.