Ja lach maar, ik zit er maar mooi mee.Als je IQ hoog genoeg was kon je een kuisvrouw aanwerven
Moderator: Rhiannon
Ja lach maar, ik zit er maar mooi mee.Als je IQ hoog genoeg was kon je een kuisvrouw aanwerven
klopt. mannen waren tot enkele decennia geleden veel beter opgeleid, vrouwen zaten thuis bij het fornuis. als je dan een iq test gaat afnemen, scoorden de mannen hoger. maar dat wil niet zeggen dat vrouwen dommer zijn, wel dat ze van andere vaardigheden gebruik maken.jdr schreef:Het grappige is dat je deze discussie door kan trekken naar het verschil in IQ tussen de seksen waar nog niet zo heel lang geleden sprake van was van het zelfde misverstand.
Alhoewel je niet kan zeggen dat vrouwen in een andere cultuur leefden dan de mannen, kregen ze wel een heel ander deel mee van die cultuur dan de mannen deden.
Dit culture verschil is tot mijn grote spijt weer aardig rechtgetrokken, wat zoiets betekent dat ik straks weer die verrekte stofzuiger in de hand moet nemen.
Mee eens.Windsurfer schreef:nee, het kind dat door de Nederlanders wordt geadopteerd zal op een intelligentietest als de Raven, de Git of de WAIS hoger scoren.Flasing Moments schreef:stel: in afrika wordt een eeneiige tweeling geboren, 1 van de kindjes wordt geadopteerd door nederlanders en de ander blijft in afrika.
20 jaar later wordt bij ze allebei een intelligentietest afgenomen.
scoren ze dan even hoog? is daar wel eens onderzoek naar gedaan?
JDR heeft gelijk met zijn opmerking over cultuurgebondenheid.
Ik zie geen reden om aan te nemen dat dit afwijkt van de totale populatie, dus normaal verdeeld rond 100.Frankenstein- schreef:Mee eens.Windsurfer schreef:nee, het kind dat door de Nederlanders wordt geadopteerd zal op een intelligentietest als de Raven, de Git of de WAIS hoger scoren.Flasing Moments schreef:stel: in afrika wordt een eeneiige tweeling geboren, 1 van de kindjes wordt geadopteerd door nederlanders en de ander blijft in afrika.
20 jaar later wordt bij ze allebei een intelligentietest afgenomen.
scoren ze dan even hoog? is daar wel eens onderzoek naar gedaan?
JDR heeft gelijk met zijn opmerking over cultuurgebondenheid.
Welke (gemiddeld) IQ hebben geadopteerde zwarte adoptiekinderen in Nederland of een ander Westers land ?
Ik zie geen reden om aan te nemen dat dit afwijkt van de totale populatie, dus normaal verdeeld rond 100.
zou je die mannen gaan vergelijken met die vrouwen op zaken als planning, omgaan huishoudbudget, omgaat met kinderen, dan zouden de vrouwen veel beter gescoord hebben. het is maar net welke vaardigheden je neemt om iq te gaan scoren.
eehh ik begrijp niet waarom je dit nu zegt, en mijn quotes daarbij gebruikt??Frankenstein- schreef:Windsurfer schreef:
Ik zie geen reden om aan te nemen dat dit afwijkt van de totale populatie, dus normaal verdeeld rond 100.Scholing en cultuur is een belangrijke factor evenals vaardigheden. Ik ben van mening dat er IQ testen gemaakt kunnen worden waaruit blijkt dat zwarte mensen hoger scoren dan blanken. Het is maar net op welke vaardigheden er in een IQ test nadruk wordt gelegd.zou je die mannen gaan vergelijken met die vrouwen op zaken als planning, omgaan huishoudbudget, omgaat met kinderen, dan zouden de vrouwen veel beter gescoord hebben. het is maar net welke vaardigheden je neemt om iq te gaan scoren.
Het is algemeen bekend dat vrouwen meer moeite hebben met een plattegrond of inparkeren dan een man. Als de nadruk in een IQ op ruimtelijk overzicht ligt zullen vrouwen veel lager scoren.eehh ik begrijp niet waarom je dit nu zegt, en mijn quotes daarbij gebruikt??
in ontken helemaal niet dat er IQ testen gemaakt kunnen worden waarop zwarte mensen beter scoren - dat heb ik volgens mij op dit forum onlangs zelf verkondigd.Frankenstein- schreef:Het is algemeen bekend dat vrouwen meer moeite hebben met een plattegrond of inparkeren dan een man. Als de nadruk in een IQ op ruimtelijk overzicht ligt zullen vrouwen veel lager scoren.Windsurfer schreef:
eehh ik begrijp niet waarom je dit nu zegt, en mijn quotes daarbij gebruikt??
Verschillen tussen rassen die algemeen geaccepteerd zijn bv ritmegevoel en sport. Ik vind het vreemd dat rassen uitgerekend met puzzeltjes, taalgevoel, rekenvaardigheid, etc, exact hetzelfde zouden moeten scoren. Tevens blijf ik erbij dat er IQ testen gemaakt kunnen worden waaruit blijkt zwarte mensen beter kunnen scoren dan blanken.
in ontken helemaal niet dat er IQ testen gemaakt kunnen worden waarop zwarte mensen beter scoren - dat heb ik volgens mij op dit forum onlangs zelf verkondigd.
Ik geloof dat ik moet nuanceren, want wat jij nu stelt is wat anders dan ik bedoel, en aldus gespecificeerd zal het erg moeilijk worden zo'n test te maken.Frankenstein- schreef:Dan begrijpen we elkaar, er kunnen IQ testen gemaakt worden waaruit blijkt dat de gemiddelde zwarte adoptiekinderen veel hoger scoren dan de gemiddelde autochtone Nederlanders of Belgen.Windsurfer schreef:
in ontken helemaal niet dat er IQ testen gemaakt kunnen worden waarop zwarte mensen beter scoren - dat heb ik volgens mij op dit forum onlangs zelf verkondigd.
Het komt op mij over dat je hiermee aangeeft dat de cultuur niet de bepalende factor is in een mogelijk verschil in IQ testen. Nu ben ik niet helemaal hiermee op de hoogte, echter het lijkt me vreemd dat de hersenen van iemand met een andere huidskleur anders zijn bedraad. Dit zou duiden op een verschil in intelligentie tussen verschillende 'rassen' (wat is dit toch een vervelend en beladen woord )Frankenstein- schreef:Dan begrijpen we elkaar, er kunnen IQ testen gemaakt worden waaruit blijkt dat de gemiddelde zwarte adoptiekinderen veel hoger scoren dan de gemiddelde autochtone Nederlanders of Belgen.Windsurfer schreef:
Een test maken voor ritme gevoel of sportieve kwaliteiten is wel te doen.Een test maken waarop mensen vanuit dezelfde cultuur die enkel verschillen van huidskleur omdat ze adoptiekind zijn anders scoren, is volgens mij niet te doen.
Waarop basseer je deze veronderstellingen. Voor zover ik weet verschilt de bedrading van personen niet in grote lijnen, zelfs al verander je de huidskleur.Frankenstein- schreef:Een test maken voor ritme gevoel of sportieve kwaliteiten is wel te doen.Windsurfer schreef:
Een test maken waarop mensen vanuit dezelfde cultuur die enkel verschillen van huidskleur omdat ze adoptiekind zijn anders scoren, is volgens mij niet te doen.
Wellicht kunnen zwarte mensen beter dammen en kunnen ze beter een taal leren, leg hier de nadruk op in een IQ test en de gemiddelde score zal rijzen.
Zoals je al zag komen wij allen voort uit een kleine groep mensen die zo'n 100.000 jaar geleden leefden, vandaar uit zijn de verschillende rassen ontstaan.Ik vind het vreemd dat rassen uitgerekend met puzzeltjes, taalgevoel, rekenvaardigheid, etc, exact hetzelfde zouden moeten scoren.
Dit is een verwarrende stelling waar je dan ook een antwoord op krijgt van Windsurfer die jij anders opvat dan hij bedoelt.Ik ben van mening dat er IQ testen gemaakt kunnen worden waaruit blijkt dat zwarte mensen hoger scoren dan blanken.