Puzzel Puzzels
Heidewachtel
Artikelen: 0

Re: SPSS in de psychologie: hoe dit aan te pakken?

Beste Cess,

Dylan heeft helemaal gelijk en de methodologiewinkel is dus alleszins niet lui.

Twee correlaties met elkaar vergelijken gaat met de hand en is relatief eenvoudig.

Neem je boek erbij, Statistiek deel 3 Koele en Brink, kijk op blz. 269. Hier staan de Fisher-getransformeerde waarden bij steekproefcorrelaties. Als jouw correlaties er niet bij staan kun je ze ook zelf uitrekenen met behulp van de formule op blz. 102. Staan ze er wel bij: schrijf ze op en vul ze in in formule 15.9 blz 107. Kom je er niet direct uit, volg dan even het voorbeeld dat staat uitgewerkt. Je berekent een bij bandering chi-kwadraat verdeelde grootheid. Hoe je de vrijheidsgraden berekent staat er ook bij. Vervolgens kijk je in de chi-kwadraat tabel om te zien of het verschil significant is.

Ff in verdiepen dan lukt het je vast wel :wink:

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Bekijk product

Cess

@windsurfer: bij voorbaat al dank :wink:

@heidewachtel: dat is het bijkomende probleem, ik heb dat boek dus niet. Wij gebruikten Wonnacot&Wonnacot voor statistiek (ik heb het hier niet bij me, ik weet niet of het daar ook in beschreven staat).

En ik heb al gekeken of het aan kon schaffen, maar ik ga niet zo veel geld uitgeven om 1 toetsje uit te kunnen voeren (op internet kon ik het ook niet vinden). Dan liever anders.

Ik heb trouwens de MANOVA al uitgevoerd in SPSS, en daar kwam een effect uit wat die correlatietoets niet aan het licht had kunnen brengen (nl dat voor de afh. variabelen samen het effect significant was, maar apart bekeken was nog maar 1 variabele sign.). Dus misschien ook wel goed dat ik het niet bij de correlaties hou?

Om moedeloos van te worden, statistiek :roll:
Ik heb het licht gezien! Mag het nu weer donker zijn?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Heidewachtel

Dan liever anders.
Je bedoelt dus gewoon maar iets heel anders toetsen?
Ik heb trouwens de MANOVA al uitgevoerd in SPSS, en daar kwam een effect uit wat die correlatietoets niet aan het licht had kunnen brengen (nl dat voor de afh. variabelen samen het effect significant was, maar apart bekeken was nog maar 1 variabele sign.). Dus misschien ook wel goed dat ik het niet bij de correlaties hou?
Alles hangt af van je theorie. Als jij vermoedt dat de samenhang tussen de twee variabelen anders is bij de groep normale versus klinische, dan moet je dAt toetsen. Met een manova toets je of er verschil is in de individuele metingen tussen de groepen. Dit zegt dus niets over het verband tussen de twee variabelen. Het zijn twee totaal verschillende vraagstellingen en als het goed is heb je je vraagstelling al geformuleerd, op basis van je theorie. Houd je daar dan bij. Kiezen voor een makkelijke uitweg omdat het resultaat dan significant is en je niet op zoek hoeft naar een formule in een boek dat heel gewoon in de bibliotheek ligt is vind ik onzinnig onderzoek doen. En dat wordt al teveel gedaan. Verder succes ermee natuurlijk!
Cess

en je niet op zoek hoeft naar een formule in een boek dat heel gewoon in de bibliotheek ligt

Ja, lag het maar bij ons in de bibliotheek :wink:

ads

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Bekijk product

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

Cess

Even een afsluitende post:

na een zoektocht op internet heb ik een alternatief programma gevonden dat wel 2 correlaties met elkaar kan vergelijken (Medcalc). (Wilde me er toch niet bij neerleggen dat ik mijn oorspronkelijke vraag niet kon beantwoorden.)

Ik ben gered!

Iedereen bedankt voor de hulp.

Moderators: wat mij betreft kan hier evt. een slotje op.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!