Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Elzen
Artikelen: 0

Re: amerika tenonder en china naar de top

Het blijft toch zowieso een merkwaardig "spel". Want Rusland is op dit moment erg goed aan het verdienen door alle olie- en gasinkomsten. En kan dus weer uitgroeien tot een supermacht, zeker militair gezien. En toch nemen wij erg veel gas en olie van dit land af. Het bevestigt mij, dat politiek toch voor een belangrijk deel erg opportunistisch is. Nu profiteren en dan zien we wel hoe het morgen gaat.

Zo kan ik me voorstellen dat de relatie met China gewoon goed blijft. Haar groeiende macht niet hoeft te betekenen dat het mis gaat. De problemen meer religieus worden. Dus strijd tussen de Christelijke en de Islamitische wereld. Maar in de VS zijn er genoeg conservatieve denktanks die China al wel betitelen als de vijand van de toekomst. Ik kan me dan ook een scenario voorstellen waarop op een gegeven moment de verhoudingen tussen de VS en China verslechterd. Er allerlei incidenten ontstaat rond bijvoorbeeld de energiebronnen. En de VS bijvoorbeeld zijn schuld bij China eenzijdig annuleert.

Maar goed, het maakt des te meer duidelijk dat de toekomst voorspellen erg moeilijk is. Het kan alle kanten op... Dus het wordt vooral afwachten..
TwistedMind

Tja, het is daarom niet voor niets dat de regering Bush het grote militaire potentieel van de VS inzet om zijn controle op de oliebronnen te verstevigen.
Ik denk toch dat de inval in Irak, als je die bedoelt, olie maar geringe motivatie was. Om olie te verkrijgen uit het Midden-Oosten is het al voldoende de bestaande regimes te ondersteunen via geld of militair. Da's wel goedkoper dan een inval doen.

Bovendien is er in Afrika ook nog veel olie. Een willekeurig Afrikaans land is een stuk eenvoudiger militair te controleren. Bovendien kun je daar vanwege de vele burgeroorlogen en wanbeleid veel sneller instemming van de wereldbevolking van krijgen.

China is nu al behoorlijk actief in Afrika, en heeft al olierechten bij een aantal landen verkregen. Er zijn ook al Chinese bedrijven gesignaleerd in Soedan.
(-% Twistedmind %-)
Elzen

Ik denk toch dat de inval in Irak, als je die bedoelt, olie maar geringe motivatie was. Om olie te verkrijgen uit het Midden-Oosten is het al voldoende de bestaande regimes te ondersteunen via geld of militair. Da's wel goedkoper dan een inval doen.
Ik wil de hele discussie niet herhalen hier. Maar inmiddels is wel duidelijk geworden dat het wel degelijk om de controle over de olie-voorzieningen daar ging (en ook persoonlijke vete tussen familie Bush en Saddam Hoesein) en veel minder om het brengen van democratie en vrijheid (en dus al helemaal niet om massavernietigingswapens). Vergeet niet dat nergens de olie zo makkelijk (en dus goedkoop) uit de grond komt en zo puur is als in die regio. En de inzet van militaire middelen is ook daar zeer effectief toepasbaar. De VS kon verder steeds minder vertrouwen op Saoedie-Arabie en zocht dus nieuwe bases. Ook wil het zo Iran indammen. En ik vermoed dat er ook een deal is gesloten met de Israelische regering Sharon (land voor de Palestijnen in ruil voor elimenatie directe vijanden van Israel).
Bovendien is er in Afrika ook nog veel olie. Een willekeurig Afrikaans land is een stuk eenvoudiger militair te controleren. Bovendien kun je daar vanwege de vele burgeroorlogen en wanbeleid veel sneller instemming van de wereldbevolking van krijgen.
Blijkbaar valt dit tegen, want anders hadden de Westerse landen daar wel massaal gezeten. Al gingen er eertijds wel geruchten dat de VS zich ook met Somalie bemoeide omdat er veel olie voor de kust werd vermoed.
China is nu al behoorlijk actief in Afrika, en heeft al olierechten bij een aantal landen verkregen. Er zijn ook al Chinese bedrijven gesignaleerd in Soedan.
China is ook zeer actief in Iran. Waarmee alle spanningen rond Iran ook meteen een confrontatie tussen de VS en China gaan betekenen. Of China moet toezeggingen krijgen voor een groot aandeel in de "buit" na de herhaling van het Irak-scenario in Iran.
DePurpereWolf

Op dit forum een mooi column gepost van Ron Paul over de Amerikaanse dollar, ik stel voor dat jullie het lezen, bekijken, of alle twee.

http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...showtopic=22164
Animus

heb hem al gezien die post van je ik ga hem kijken als ik tijd heb.

erg bedankt als je ooit een interesante docu hebt mag je hem best naat me PMuh.

wie weet heb ik er wat aan :roll: ik ben namelijk een echte docu-verslinder.
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”

Terug naar “Politicologie en Economie”