daantjuhmaas schreef:
(maar eigenlijk vind ik het onderwerp vd discussie dus niet 'kloppen')
IK heb die 2 gewoon tegenover elkaar gezet. (met de achterliggende gedachten bv het voorbeeld met die spotprends) Reacties de je hoort: Jeeminee, dat is toch humor etc. En als ik er verder op ga doordenken, dan is een begrip als vrijheid van meningsuiting ook iets "heiligs" in de westerse maatschappij. Als je het terug gaat voeren is het ook iets absoluuts. Een fundament. En ik zie dat dat kan botsen. Vandaar die 2 tegenover mekaar gezet in deze discussie.
Daarbij vind ik dat in werkelijkheid deze ook niet tegenover elkaar hoeven te staan.
Want vrijheid van meningsuiting geld voor iedereen als dat mijn principe zou zijn. En niet alleen voor het ene kamp wel en het andere niet. In die termen wordt vaak gedacht.
Vrijheid van meningsuiting staat naast verantwoordelijkheid.
Het is NOOIT, hoe je het ook brengt, te voorkomen dat je anderen kwetst.
Dit betekend niet dat het een vrijbrief geeft om maar te schelden en de wet
er niet op na te slaan. Maar er valt nog veel meer over te zeggen.
Namelijk je eigen houding daarin.
Als je wilt deelnemen aan een SAMENleving dan zul je je erbij neer moeten leggen dat iedereen gelooft in een bepaalde waarheid.
En wat de waarheid van vandaag is, kan morgen net zo goed weer als onzin bewezen worden. Heel algemeen gezegd.
Zoiets als het is toch humur,is zowiezo al heel subjectief. Ook al is het een mening.