Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Iceman1987
Artikelen: 0

Re: David Irving en zijn vrijheid van meningsuiten??

Grijze Muis,

Je hebt het niet direct gezegd, maar ik las tussen de regels door dat jij mij beschuldig van het ontkennen van de Hollocaust. Als het zo bedoeld was dan is dat niet meer dan een vooroordeel. En ik vind het jammer dat ik het bij jou moet constateren.

Ik ontken NIET de Hollocaust en zal dat nooit doen. Ik geloof er in. Ikzelf weet wat de Joden meemaken als iemand de Hollocaust ontkent. Ik (ja als Moslim) herdenk jaarlijks de Joden die zijn gevallen in de tweede wereldoorlog.

Misschien weet jij het, en misschien niet. Maar er zijn genoeg arabieren die de massagraven van Saddam ontkennen. En dan vooral de Palestijnen. Die zijn zo pro-Saddam dat ze hem heilig vinden. Ik moet regelmatig op arabische forums zulke mensen een met een paar pittige woorden beantwoorden, en ik blijf dan niet bepaald beschaafd.

Maar deze topic gaat niet over of de Hollocaust een mythe is of niet. En heb in deze topic nergens de Hollocaust ontkent. Het gaat erom waarom er oppeens beperkingen zijn van Vrijheid van Meningsuiten. Waarom wij ons voordoen als Idealisten, maar eigenlijk opertunisten zijn. Maar zo te zien ben ik de enige die het vreemd vind dat iemand veroordeeld word voor het zeggen van iets.

Maar dat is eigenlijk niet het eerste keer dat dat gebeurd is. Dr. Hertel heeft in 1992 een spreekverbod gekregen. Hij mocht zijn onderzoekresultaten niet publiceren. Hij deed een onderzoek naar magnetronstraling (ja andere onderwerp), en de resultaten waren negatief voor de grote producenten.

Maar in 1998 besliste de hooggerechtshof dat Zwitserse veroordeling ongefundeerd was, en eiste 40.000 franc schadevergoeding voor Dr. Hertel. De reden hiervoor: Hij heeft als geleerde recht op vrijheid van meningsuiten. Welliswaar is Irving een mislukte onderzoeker, maar ik heb dat meniggeen de overeenkomsten in ziet.
De eerste geleerde die een kwalitatieve studie maakte van de invloed van in de magnetron bereid voedsel op de fysiologie van de mens, was prof. Dr. Hans Hertel, samen met dr. Blanc van het Zwitserse Federale Instituut voor Technologie.  

Toen de conclusies van dit onderzoek bekend gemaakt werden, organiseerde de Zwitserse Vereniging van Fabrikanten en Leveranciers van Huishoudelijke Apparaten en de Vereniging van Dealers in Elektrische Apparaten voor Huishouding en Industrie in 1992 een proces voor het Gerechtshof voor Handel van het Kanton Bern, waarbij ze erin slaagden de rechtbank een spreekverbod te laten uitvaardigen tegen Hertel en Blanc.

Hertel ging naar het Europese Hof voor de rechten van de Mens, dat in 1998 van oordeel was  

“dat er inbreuk was gedaan op Hertel’s rechten in het vonnis van 1993.  Volgens artikel 50 van de conventie beloonde het Hof de gedaagde met een gespecificeerd bedrag voor proceskosten en onkosten...

Het Hof voor de Rechten van de Mens besliste dat het ‘spreekverbod’, opgelegd door de Zwitserse rechtbanken tegen de wetenschapper uit Bern, die hem verboden om te verklaren, dat magnetrons gevaarlijk zijn voor de gezondheid, in strijd was met de vrijheid van meningsuiting.  Bovendien werd Zwitserland gelast een schadeloosstelling te betalen van 40.000 francs.”
Naar jou laatste alinea wou ik nog zeggen dat zoals wij hier de Neo-Nazi's hebben die de Hollocaust ontkennen, men daar de Moslim broederschap heeft. En je had het dacht ik ergens gezegd, ze zijn niet bepaald populair. Deze gekken hebben in Egypte een aantal keren schoolbussen opgeblazen. Maar ook de bekende slachting van toeristen in Luxor is hun werk.
Hoewel het Opperste Noodgerechtshof opdracht gegeven heeft, tot 7maal toe
Maar dat vond ik een van de belangrijkste zinnen uit je betoog. Het is daar nog lang niet perfect nee, maar wij moeten als voorbeeld functioneren. (en dat proberen wij ook). Maar we zien dat daar in ieder geval een begin wordt gemaakt.

ads

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Elzen

Waarom zou men die Deense Cartoons wel uiten? Wat is het verschil daartussen? Zijn er ook wetten voor het ontkennen van Srebencia? En de slachting van de Koerden? Ik heb het gevoel dat we niet conseqeunt bezig zijn. We schreeuwen van de daken dat wij vrijheid van meningsuiten hebben en we dat zo willen behouden, maar oppeens word iemand 3 jaar veroordeeld voor het zeggen van zijn mening. In het arabische wereld zijn beetje verbaasd. Waar zijn onze idialen die Montesqui en Rousseau ons hebben gedicteerd en de basis vormen van onze beschaving? Mogen we ze nu oppeens overboord gooien?
Dus jij vindt de Deense cartoons gelijk staan aan de georganiseerde en bijna industriele moord op rond de 6 miljoen Joodse burgers? Welke gewoon aantoonbaar (en goed gedocumenteerd, ook door de Duitsers zelf - tot op de bril en getrokken gouden kiezen nauwkeurig) heeft plaatsgevonden (of weet jij waar de meer dan 106.000 Nederlandse Joodse burgers anders zijn gebleven?). Auschwitz al eens bezocht? Omdat dit zo'n buitenproportionele genocide is geweest in de recente geschiedenis, die de wereld schokte, hebben landen en met name landen als Oostenrijk, die deel uitmaakten van het Derde Rijk en dus mede schuld droegen ervoor, besloten hier speciale wetgeving voor op te stellen. Om te voorkomen dat mensen als Irving vrijelijk en gebruik makend van hun recht op vrije meningsuiting hun uiterst grievende en onsmakkelijke uitspraken kunnen doen. Ik denk dat niemand u wat zal doen als u zijn mening in prive-sfeer uit. Maar dit heerschap deed het publiekelijk en ook uit naam van zijn professie als historicus. Je zou toch verwachten dat je dan beter zou moeten weten.... Het is dus mijns inziens een bewuste beperking van de vrije meningsuiting, mede door de onvoorstelbare schaal van dit drama.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Bart

U wilt daarmee aangeven dat er grenzen zijn aan vrijheid van meningsuiten?
Ja natuurlijk. Net zoals de minister-president en de koningin staat ook de vrijheids van meningsuiting niet boven de wet. Wat zouden we in een leuke wereld leven als we alles en iedereen maar mochten bedreigen en discrimineren.
Ger schreef:Ik mag ook niet zeggen "Iedereen die niet wil werken moet je afschieten".
Dat mag je, voor zover ik weet, wel hoor. Hoezo niet?
Mensen met de dood bedreigen is strafbaar.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
DePurpereWolf

Ik heb ja gestemt, voor de volgende redenen.

De holocaust is goed gedocumenteerd, door het tegendeel te verkopen als waarheid maak je misbruik van je wetenschappelijke positie.

Het is niet dat hij het een keer heeft gedaan, hij bleef doordrammen dat het niet is gebeurt, door steeds herhaaldelijk het verhaal weer open te gooien, en op een andere boeg te gooien.

Als wetenschapper heeft hij een naam waar te maken, nu geeft hij toe dat hij verkeerd was, dat noem ik verkeerd wetenschap beoefenen.

Zijn boeken zijn goed verkocht onder neo-nazis, hij heeft dus indirect aan de neo-nazi hetse mee gedaan.
Iceman1987

Dus jij vindt de Deense cartoons gelijk staan aan de georganiseerde en bijna industriele moord op rond de 6 miljoen Joodse burgers? Welke gewoon aantoonbaar (en goed gedocumenteerd, ook door de Duitsers zelf - tot op de bril en getrokken gouden kiezen nauwkeurig) heeft plaatsgevonden (of weet jij waar de meer dan 106.000 Nederlandse Joodse burgers anders zijn gebleven?). Auschwitz al eens bezocht? Omdat dit zo'n buitenproportionele genocide is geweest in de recente geschiedenis, die de wereld schokte, hebben landen en met name landen als Oostenrijk, die deel uitmaakten van het Derde Rijk en dus mede schuld droegen ervoor, besloten hier speciale wetgeving voor op te stellen. Om te voorkomen dat mensen als Irving vrijelijk en gebruik makend van hun recht op vrije meningsuiting hun uiterst grievende en onsmakkelijke uitspraken kunnen doen. Ik denk dat niemand u wat zal doen als u zijn mening in prive-sfeer uit. Maar dit heerschap deed het publiekelijk en ook uit naam van zijn professie als historicus. Je zou toch verwachten dat je dan beter zou moeten weten.... Het is dus mijns inziens een bewuste beperking van de vrije meningsuiting, mede door de onvoorstelbare schaal van dit drama.

Waar zeg ik in vredesnaam dat de Hollocaust niet bestaan heeft? Waar zeg ik dat het een verzinsel is? Ik verdedig zijn uitspraken niet, ik probeer een discussie op gang te brengen. Jij dit, jij dat.. Ik ONTKEN het niet, en weet hoe afschuwelijk het is. Men trekt wel snel hier oordelen zeg. Hopelijk gaat niemand hier rechten studeren.

Dat het een leugen is dat weten wij allemaal. Alleen is het strafbaar om een leugen te verspreiden?

Ik zeg het nog een keer. Ik verdedig NIET zijn uitspraken.
Elzen

Iceman1987 schreef:Waar zeg ik in vredesnaam dat de Hollocaust niet bestaan heeft? Waar zeg ik dat het een verzinsel is? Ik verdedig zijn uitspraken niet, ik probeer een discussie op gang te brengen.  Jij dit, jij dat.. Ik ONTKEN het niet, en weet hoe afschuwelijk het is. Men trekt wel snel hier oordelen zeg. Hopelijk gaat niemand hier rechten studeren.

Dat het een leugen is dat weten wij allemaal. Alleen is het strafbaar om een leugen te verspreiden?

Ik zeg het nog een keer. Ik verdedig NIET zijn uitspraken.
Ik zeg ook niet dat je dat stelt of vindt. Alleen ik kreeg de indruk uit je schrijven, dat de Deense Cartoons op gelijke voet werden gesteld met de Holocaust. En dat vond en vind ik een beetje te gemakkelijk en wat misplaatst. We praten niet over dezelfde dingen wat mij betreft. Vandaar de wat scherpe reactie. In principe is het aan de rechter te bepalen of iets binnen het recht op vrije meningsuiting valt of niet. Dit creert jurisprudentie. Ook kan de overheid via wetgeving bepaalde zaken verbieden of begrenzen, die de rechter dan handhaafd. Hierdoor hoeft er niet altijd volledige eenduidigheid te zijn. Er kunnen uitzonderingen zijn op de regel.
Ger

Inderdaad, Iceman zegt nergens dat hij de Deense cartoons en de holocaust als gelijk ziet, of dat de holocaust niet bestaan heeft. Hij vraagt zich gewoon af waarom je niet mag zeggen waarom het anders zou zijn. Elzen en DGM verdraaien zijn woorden, waarom is mij een raadsel. Lezen is toch een competentie die je bij internet-forummers mag verwachten.

En ik vraag me ook af waarom het verboden is om dat te zeggen. Hij liegt, ok. Sommige mensen kunnen er aanstoot aan nemen, maar dat kunnen voetbalsupporters onderling ook. Andere schaal, dat weet ik, maar het gaat om de essentie. Ik mag zonder enige regel of wet te overtreden zeggen dat RBC nooit op niveau heeft kunnen voetballen. RBC supporters kunnen hier aanstoot aan nemen. Hetzelfde met Joden die de holocaust hebben overleefd.

Dus wie legt ons uit wat het verschil is?

PS: tot op heden heb ik nog niet gestemd. Overtuig mij!
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Revelation

Ik vind het niet juist dat men voor een stelling/mening/hypothese veroordeeld kan worden. Dit lijkt ernstig veel op censuur; de overheid beslist wat er gezegd mag worden. Stel je iets wat tegen de boeken in gaat, vlieg je de cel in. En niet voor een week, maar voor 3 jaar! En waarom is het in Oostenrijk niet strafbaar om Stalins genocide te ontkennen?
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde
de grijze muis

Ger, jij zou eens wat beter moeten lezen. Nergens heb ik Iceman's woorden verdraaid.

Iceman vergeef ik zijn foutieve interpretatie, die hij dacht tussen de regels door te lezen. nergens maar dan ook nergens heb ik dat ook maar enigszins gesuggereerd.

Wat de moslimbroederschap betreft weet ik donders goed dat allerlei regeringen in het mo zeer beducht voor hen zijn en op hun manier maatregelen hebben genomen, Ik weet wat Syrie heeft gedaan, daarin niet gehinderd door mededogen met onschuldige kinderen en vrouwen. Een arabische traditie uitvoerend, vermoord ook het nageslacht.

Egypte heeft slappe knieen en laat toe dat een Koptisch weeshuis wordt plat getankt door die baardmannen met tanks van het leger en de schuldigen worden niet bestraft. de Kopten mogen niet eens een cultureel centrumpje bouwen. Als jij daar iets tegen wil doen stuur dan brieven aan regingen en personen door Amnesty aangewezen zo ook aan de nu al 3 jaar gevangen Egyptenaar, over wie ik sprak. Dat was wat ik over dat onderwerp wilde zeggen

En strijd voor een wet in een democratisch Irak, die als een bekend historicus (die niet bestaatnmm)Palestijn op bezoek komt aldaar die al jarenlang publiceert, dat er geen massa moord op de Koerden heeft plaatsgevonden hij de bak in kan draaien. Ik weet dat Palestijnen saddam heilig hebben verklaard omdat hij scuds op Israel heeft afgevuurd. Ik zie dat tuig dat de massamoord op de koerden ontkent nog samen met amizegh in de straten dansen. Ik weet ook verdomd goed de opstand van de Shia, hoe daartoe werd opgeroepen en hoe ze in de steek zijn gelaten op het moment dat ze de VS zo hard nodig hadden.

De wet tegen de Holocaustontkenning is in een democratisch land Oostenrijk aan genomen en deze wordt uitgevoerd. Zo simpel is dat.

Revelation, als er een wet zou zijn aangenomen in een democratische russische federatie en een bekend historicus zou jarenlang zijn bevoegdheden misbruiken om Stalin de hemel in te prijzen en de slachtingen ontkennen en zou zo overmoedig zijn, dat ook in Rusland te doen waar die wet zou zijn aangenomen , dan kan die wet worden uitgevoerd en draait mijnheer/mevrouw de bak in.

Zie verder Elzen.

[Edit Veertje: deze post is gewijzigd in verband met de toonzetting]
GJ_

Iedere wet is een beperking van vrijheid. De grenzen tussen wat wel aanvaardbaar is en wat niet zijn niet erg duidelijk en erg persoonlijk.

Oostenrijk heeft een verleden waar het graag mee wil afrekenen.
de grijze muis

Ik wilde nog even de quote van DPW toevoegen aan mijn laatste bericht
De holocaust is goed gedocumenteerd, door het tegendeel te verkopen als waarheid maak je misbruik van je wetenschappelijke positie.  

Het is niet dat hij het een keer heeft gedaan, hij bleef doordrammen dat het niet is gebeurt, door steeds herhaaldelijk het verhaal weer open te gooien, en op een andere boeg te gooien.  

Als wetenschapper heeft hij een naam waar te maken, nu geeft hij toe dat hij verkeerd was, dat noem ik verkeerd wetenschap beoefenen.  

Zijn boeken zijn goed verkocht onder neo-nazis, hij heeft dus indirect aan de neo-nazi hetse mee gedaan.
Ger

Laat ik me er dan ook eens in mengen.

DGM, ik heb je wel eens mijn mening toegedaan, maar altijd in normale bewoordingen. Tevens heb ik de uitgebreidere versie in een PB gedaan ipv op het forum. Lijkt mij gewoon handiger. Ik haantje de voorste bij een posting? Helemaal niet. Ik geef mijn mening, op een nette manier en gewoon zoals dat op het forum gebruikelijk is.

Idd, het staat er niet concreet. Maar zoals Iceman ook al zei, het druipt er vanaf. Jij scheert daarbij gelijk alles over de kam van het broederschap, ook al zonder aanleiding. Laat ik het zo stellen: Ik kan net zo goed fouten maken als een ander.

Dezelfde manier met Elzen. Ik begreep net als Icemen iets anders uit die post. En hetgeen ik eruit bepreep vond ik onterecht. Omdat ik het gevoel had Iceman werd beschuldigd van dit soort zaken nam ik het voor hem op. Is dat vreemd? In mijn ogen niet.

Als laatste: Waarom nou weer de moderator zo denigrerend benaderen?

En zullen we nu maar weer eens terugwandelen naar de kern van het onderwerp?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
de grijze muis

Ger
Idd, het staat er niet concreet. Maar zoals Iceman ook al zei, het druipt er vanaf. Jij scheert daarbij gelijk alles over de kam van het broederschap, ook al zonder aanleiding. Laat ik het zo stellen: Ik kan net zo goed fouten maken als een ander.
Een cursus begrijpend lezen zou jou geen kwaad doen, Ger. En je eerst eens inlezen zou veel postings schelen.(Mag ik dit zeggen vanwege de toonzetting, moderator?) (Eigenlijk niet, je kunt ook zeggen dat je vindt dat Ger beter moet lezen en dat hele verhaal over cursus begrijpend lezen weglaten, maar ik zal over mijn gul hart strijken en het niet weghalen, eigenlijk boeit het niet zo)

Ik heb nooit en te nimmer gezegd en/of willen zeggen wat jij mij in de mond legt, ook niet indirect, en Iceman heeft ook niet gezegd wat jij hem in de monde legt.

Zonder aanleiding heb ik niet over de MoslimBroederschap gesproken. Deze levensgevaarlijke organisatie lijkt op op islamofascisme en dient bestreden te worden, net als de neonazi's, die zich gesteund weten in de publicaties en lezingen van David Irving. De Moslim Broederschap en de neonazis scheer ik inderdaad over een kam, en niet zonder aanleiding of reden.

Recht op vrije meningsuiting behoort nmm verdedigd te worden, maar is wel iets anders dan het recht op geschiedenisvervalsing en daarmee in dit geval neonazis aan te moedigen.

Daar komt bij wat GJ_ zeer terecht opmerkt dat Oostenrijk wil afrekenen met zijn verleden. Daar is een wet aangenomen door een democratisch gekozen parlement dat de ontkenning van de Holocaust strafbaar stelt. Zo simpel is dat.
Elzen

Dezelfde manier met Elzen. Ik begreep net als Icemen iets anders uit die post. En hetgeen ik eruit bepreep vond ik onterecht. Omdat ik het gevoel had Iceman werd beschuldigd van dit soort zaken nam ik het voor hem op. Is dat vreemd? In mijn ogen niet.
Ok, ga ik er nogmaals op reageren. Want ik vrees dat u toch echt iets las wat ik niet schreef. Ik beschuldige Iceman helemaal niet van sympathie voor de bewuste denkbeelden. Dat staat nergens in mijn stuk, ook niet suggestief. Wel gaf ik op een enigzins prikkelende en wat scherpe manier aan, dat de mijns inziens nochalante manier waarop hij de Deense Cartoons op gelijk niveau zet met de holocaust volgens mij niet redelijk was en is. Het bespotten van een geloof iets anders is dan het ontkennen van een feitelijk gebeurde en goed gedocumenteerde genocide. Het daarom volgens mij dus logisch is, dat je het ene zwaarder beoordeelt en veroordeelt dan het andere.

ads

Steun Sciencetalk EA SPORTS FC 26 - PS5

EA SPORTS FC 26 - PS5

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

Bekijk product

DePurpereWolf

MOD: Over discussie ingreep Veertje, zie discussie en feedback forum

http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...showtopic=22641

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “📊 Politicologie en Economie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!