WendyTje schreef:robo schreef:
Het vermijden van alles wat mogelijk kanker kan veroorzaken (bier, sigaretten, etc.) is geen garantie dat je geen kanker krijgt, omdat mutaties ook "zomaar" kunnen ontstaan.
bier? sinds wanneer is bier nou weer kankerverwekkend? dat heb ik werkelijk nog nooit gehoord (en ik doe nog wel genetisch kankeronderzoek)
Met het verzoek op geverifieerde bronnen:
Link
Alcoholische dranken Het drinken van alcoholische
dranken kan de kans op kanker van de mond of keelholte,
strottenhoofdkanker en slokdarmkanker verhogen. Als
iemand daarbij ook rookt, is het risico extra groot want de
schadelijke effecten versterken elkaar. Ook is er een verband
gevonden tussen alcoholgebruik en borstkanker, darmkanker
en leverkanker. Aanbevolen wordt om niet dagelijks
te drinken. Voor vrouwen geldt: niet meer dan een à twee
glazen per dag, voor mannen ligt de grens bij twee à drie
glazen per dag.
Hoe zit het met koffie en thee?
De invloed van thee en koffie op het ontstaan van kanker
is uitgebreid onderzocht. Er werd verondersteld dat thee
tegen kanker zou beschermen, terwijl koffie kanker
misschien zou bevorderen. Voor zwarte thee is voldoende
bewijs dat het niet beschermt tegen kanker, met een
mogelijke uitzondering voor blaaskanker. Over groene thee
valt nog geen uitspraak te doen, dit moet nader worden
onderzocht.
Voor koffie geldt dat er alleen aanwijzigen zijn dat het
mogelijk de kans op blaaskanker verhoogt. Maar deze
verhoging zou ook veroorzaakt kunnen worden doordat
koffiedrinkers vaker roken. Verder zijn er aanwijzingen dat
koffiedrinken misschien het risico op darmkanker verlaagt,
maar ook hier is nader onderzoek nodig.
Ook leuk om te lezen:
Link
Op deze site staan ook nog interessante links:
Link
En om ontopic te blijven: aan de hand van de laatste link zou je idd kunnen concluderen dat kanker een welvaartziekte is. Hoewel de meeste oorzaken vergezocht zullen zijn...
De mens is altijd al onderhevig geweest aan kankerverwekkende straling: cosmische straling. Hoewel dit slechts gering is, kan het toch zeker kanker veroorzaken. Vroeger kregen de mensen ook kanker, maar kwamen sneller te overlidjen aan andere complicaties.
Dus gezond leven is niet de oplossing om geen kanker te krijgen. Niet leven.. dan krijg je geen kanker.
Tis er nu eenmaal. Net als ziektes en epidemiën. Daar moet genoegen mee genomen worden.