Ik heb wel eens gehoord dat, als je de hele tijd denkt: ik heb kanker, dat je het dan ook echt krijgt. klopt dat?
Greetz, bas
Animus schreef:ik zou zeggen probeer het is?
persoonlijk denk ik dat het grote onzin is.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap er niks van. Wat een moeilijke woorden zeg...Napoleon Dynamite schreef:Allereerst, de huidige wetenschap zou zeggen dat dit niet mogelijk is.
Ik meen echter dat ziekte en gezondheid moeten bekeken worden vanuit een multidimensioneel fenomeen bv. het biospsychosociaal model.
Fenomenen zoals "failure to thrive" zijn hier voor mij een aanduiding van: een psychische dood betekent een fysische dood.Het gevaar schuilt echter in het feit dat je dit gaat verabsoluteren naar één factor.
Om maar de volgende denkoefening te maken:
Je krijgt geen aids om dat je denkt dat je aids hebt.
Je krijgt geen kanker omdat je denkt dat je kanker hebt.
Volgens mij is het plausibeler om te stellen dat een negatieve psychische dimensie een faciliterend effect heeft om bv. mutaties die kunnen leiden tot kanker.
In ons lichaam bevinden zich allerlei mechanismen om die fouten te herstellen maar als je bijvoorbeeld niet meer de neiging hebt om te strijden tegenover interne fouten, wel dan voorspel ik dat de kans groter wordt dat je ziek wordt bv. kanker.
En als je om referenties vraagt, die heb ik niet.
Ik vertrek alleen maar van een aantal postulaten waarvan de uitkomst niet absoluut is.
Sorry als het niet duidelijk overkomt, je conclusie is nochtans vrij juist.Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap er niks van. Wat een moeilijke woorden zeg...Ik snap de conclusie ook niet. Volgens mij denk jij dat het wel mogelijk is om eerder een mutatie voor kanker op te lopen, als je negatief denkt?Groeten, Bas
Dat is inderdaad de eerste vraag die een bioloog je zal stellen. Maar daaruit kan dan voortvloeien dat je wellicht met je "bewustzijn" in staat bent deze flow van chemicalien actief te beinvloeden. Daarmee ben je dan weer terug bij af, maar ditmaal met een potentieel meetbare stap in het procesDe vraag die zich natuurlijk stelt is of de psychische dimensie niet te herleiden is tot de biologische dimensie op moleculair niveau zoals neurotransmitters etc..die op hun beurt stoffen in het lichaam activeren, hormonenas beïnvloeden etc..
ConocimientA schreef:Het verband tussen een teveel of tekort aan aantal neurotransmitters en verschillende psychologische aandoeningen is in het verleden al meerdere malen aangetoond. Nu kun je zeggen dat de psychologische aandoeningen worden veroorzaakt door de verstoorde neurotransmitter huishouding, maar het kan natuurlijk ook andersom zijn. Wanneer iemand door allerlei psychologische en sociale omstandigheden depressief wordt, zal het serotoninegehalte ook dalen.
Natuurlijk zul je wanneer je de oorzaak van lichamelijke aandoening probeert te achterhalen op een gegeven moment op neurotransmitters en hormonen stuiten, deze zullen altijd de tolken blijven. Dit neemt niet weg dat psychologische en sociale factoren de bron kunnen zijn van deze lichamelijke aandoening.
De kans dat iemand kanker krijgt is groot. Als je de hele tijd denkt dat je kanker hebt, ervaar je het krijgen van kanker mogelijk als gevolg van dit denken. Ik denk niet dat dit denken de oorzaak is van kanker. Het lijkt me echter niet verstandig om dit steeds te gaan denken, omdat je daarmee negatief bezig bent. Dit soort feedback kan niet positief zijn ....Ik heb wel eens gehoord dat, als je de hele tijd denkt: ik heb kanker, dat je het dan ook echt krijgt. klopt dat?