ik vraag me welleens af als het mogelijk zou zijn om met een ruimte schip oneindig ver de ruimte in te reizen zou er een einde zijn.
wat denken jullie
Moderator: Rhiannon
Ik denk dat er geen einde of begin is, dat is menselijk denken...iets wat begint moet een einde hebben in ons gedachten.S. schr schreef:ik vraag me welleens af als het mogelijk zou zijn om met een ruimte schip oneindig ver de ruimte in te reizen zou er een einde zijn.
wat denken jullie
Inderdaad, we kunnen niet meer waarnemen dan de afstand die het licht sinds het begin van het heelal in onze richting heeft kunnen afleggen.Voor zover ik weet is het universum zoals wij het kunnen waarnemen eindig
Dat is wel bijna zeker ja; omdat het licht met 300.000 km/s reist, zien we iedere seconde weer iets nieuws van het heelal, bij wijze van spreken.Wel heeeeeeeeeeeeeeeel groot maar niet oneindig wat niet wil zeggen dat we onderdeel zijn van iets dat wel oneindig groot is wat weer de vraag doet rijzen. Is er meer?
Het verlopen van tijd = chronologie, toch?Zolang de tijd chronologisch verloopt, lijkt het me niet mogelijk het einde te bereiken.
Tijd heeft de dimensie seconde, en dat is "maar" één dimensie.Verder is het nog maar de vraag of tijd zelf wel zo 2-dimensionaal is als dat we denken. Misschien is tijd zelf ook wel 3-dimensionaal, dan zou je je verder kunnen verplaatsen dan in afstand meetbaar is.
Dit is al wat filosofischer. De natuurkunde geeft alleen modellen voor wat we waarnemen, en doet geen uitspraken over wát er achter zit, en of de door ons waargenomen zaken ook daadwerkelijk zijn gebeurd. Ze zijn waargenomen, en er wordt een (al dan niet wiskundige) beschrijving van gegeven.Ik denk dat er geen einde of begin is, dat is menselijk denken...iets wat begint moet een einde hebben in ons gedachten.
Marco van Woerden schreef:Dit hoort óf bij moderne natuurkunde, óf bij theorie-ontwikkeling. Het antwoord op deze vraag berust namelijk niet op speculatie, de grootte van het heelal is te "berekenen" (beredeneren) op basis van gedane waarnemingen. Op puur wiskundige gronden is aannemelijk te maken dat we een "vlak" heelal hebben, dat wil zeggen: het is oneindig groot. Er bestaan ook modellen voor een "gesloten heelal" (een eindig heelal, positieve ruimtekromming), en een "open heelal" (oneindig heelal, negatieve ruimtekromming), maar deze corresponderen volgens mij niet met de waarnemingen op het gebied van de dichtheid van het heelal. Er bestaat namelijk een theoretische kritische dichtheid, waarbij het universum precies vlak is, en ik meen me te herinneren dat dat nu de meest geaccepteerde visie is binnen de wetenschappelijke (astrofysische) wereld.
Zoals wij dat nu ervaren wel. Echter als je kijkt naar de overeenkomsten van ruimte en tijd, zou het me niet verbazen dat tijd ook (minimaal) een derde dimensie heeft, maar dat we dat gewoon (nog) niet kunnen bevatten)liefhondje][quote=Arn0]Zolang de tijd chronologisch verloopt schreef:
Het verlopen van tijd = chronologie, toch?
liefhondje schreef:een seconde is geen dimensie, maar een meeteenheid voor een tweedimensionaal figuur. Je meet een afstand in tijd, zoals een milimeter een meting in afstand is.Arn0]Verder is het nog maar de vraag of tijd zelf wel zo 2-dimensionaal is als dat we denken. Misschien is tijd zelf ook wel 3-dimensionaal schreef:
Tijd heeft de dimensie seconde, en dat is "maar" één dimensie.
Zep]Ik denk dat er geen einde of begin is schreef:
Hier heb ik ook al vaak aan gedacht en in tegenstelling tot de 'bewezen' natuur wetenschappelijke theoriën is deze stelling niet verwerpbaar en in mijn ogen dus ook makkelijker aanneembaar.
Het gaat niet om ervaren, het gaat om weten. Tijd heeft één dimensie, namelijk de seconde. Een seconde is een eenheid, met dimensie 1, geloof me.Het verlopen van tijd = chronologie, toch?Arn0 schreef:Zoals wij dat nu ervaren wel. Echter als je kijkt naar de overeenkomsten van ruimte en tijd, zou het me niet verbazen dat tijd ook (minimaal) een derde dimensie heeft, maar dat we dat gewoon (nog) niet kunnen bevatten)
Ja, waarom zou dat niet kunnen?Kan er versnelling bestaan als tijd 1-dimensionaal is?
Klopt, maar er zou best een grens kunnen bestaan zonder dat wij per se in staat moeten zijn om hem te bereiken.Het klinkt misschien een beetje off-topic, maar om een grens te bereiken, in dit geval de grens van het heelal (als deze bestaat) zijn we afhankelijk van tijd. Zonder tijd is er geen beweging.
Dat is helemaal afhankelijk van de definitie van tijd, maar een 2-dimensionale tijd definiëren lijkt me niet erg praktisch. Binnen de nu gehanteerde definitie is tijd een 1-dimensionale grootheid.Is het mogelijk dat tijd 2-dimensionaal is?
Ik zie niet echt de link tussen de dimensie van een grootheid, en de waarnemingen met betrekking tot die grootheid; in dit geval tijd dus. Het begrip dimensie heeft in die zin geen betekenis, het zegt gewoon in hoeveel 'richtingen' wordt gewerkt.Als tijd 1-dimensionaal is, zou dat dan niet betekenen dat de perceptie van tijdsverloop voor iedereen gelijk zou zijn? Dat we dan geen hulpmiddelen nodig hebben die als aangenomen standaard gelden voor de tijdsduur?