Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
Leuke gast
Artikelen: 0
Berichten: 1.166
Lid geworden op: do 11 nov 2004, 12:41

Re: Perpetuum Mobile

De zee is zeker geen PM. Weet je wel wat de definitie van een PM is?
Je hebt gelijk. De zee is een natuurlijke energiebron.

ads

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - envelop

bol cadeaukaart - envelop

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

Ponyhaar
Artikelen: 0
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 21:50

Re: Perpetuum Mobile

Je hebt gelijk. De zee is een natuurlijke energiebron.
De zee is geen energiebron, wel een energie-opslagmedium.

De zee absorbeert 's zomers zonnewarmte en geeft dat in de winter terug, vandaar dat we bij westenwinden altijd zacht winterweer hebben.

Ook windenergie wordt in de zee opgeslagen in de vorm van golven.

Maar dat maakt de zee nog geen PM, eerder een batterij.

Van alle apparaten die tot nu toe door de mens zijn uitgevonden, komt de koelkast (warmtepomp) het dichtst bij een PM.

Metingen aan een afgedankte diepvrieskist die ikzelf heb gedaan, wezen uit dat bij een stroom-opname van 100W er ruim 400W aan warmte werd geproduceerd.

De extra 300W werd uiteraard aan de inhoud onttrokken die daardoor afkoelde.

Daarmee wil ik maar zeggen dat de overal aanwezige omgevingswarmte met wat handigheidjes kan worden aangewend om goedkoop aan extra energie te komen voor bijvoorbeeld ruimteverwarming.

En misschien ook wel met behulp van de door mij aangehaalde nanotechnologie kan worden omgezet in electriciteit, wat het Perpetuum Mobile een flinke stap vooruit zal kunnen helpen.

En dat hiermee alleen kleine vermogens zouden kunnen worden opgewekt is natuurlijk helemaal onzin, een grote koelinstallatie die er in zou slagen om het Ijsselmeer 1 graad in temperatuur te laten zakken, zal voldoende warmte produceren om alle Nederlandse huizen te verwarmen!

En dat met 1/4 van de energie die we daar nu voor gebruiken!

Maar al deze ideeen zullen nooit mogen worden toegepast, oliedollars, aardgasbaten, ecotaxen, BTW..........enz.!!!!
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

K. Jansen
Artikelen: 0
Berichten: 510
Lid geworden op: wo 18 aug 2004, 21:48

Re: Perpetuum Mobile

een cylinder in een volledig vacuum die rond een magnetische as draait zodat er geen wrijving is tussen as en cylinder is toch een PM?


Een volledig vacuum bestaan niet!
Gebruikersavatar
Jekke
Artikelen: 0
Berichten: 997
Lid geworden op: zo 12 dec 2004, 14:46

Re: Perpetuum Mobile

is dat niet gevaarlijk zo'n perpetuum mobile? zo'n ding dat eeuwig blijft versnellen?


Eeuwig versnellen zal op aarde in ieder geval niet mogelijk zijn, op een bepaald ogenblik zullen de wrijvingskrachten zo groot worden dat de versnelling stopt, ofwel dat het apparaat verbrandt of smelt.


gevaarlijk dus
Ponyhaar
Artikelen: 0
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 21:50

Re: Perpetuum Mobile

een cylinder in een volledig vacuum die rond een magnetische as draait zodat er geen wrijving is tussen as en cylinder is toch een PM?


Een PM zal op een of andere manier energie moeten produceren waarmee hij zichzelf kan aandrijven en als het effe kan ook nog iets overhouden voor zijn uitvinder.....

Dat doet jouw cilinder niet helaas...
Gebruikersavatar
The Don
Artikelen: 0
Berichten: 1.259
Lid geworden op: wo 05 jan 2005, 15:37

Re: Perpetuum Mobile

Dat een PM nog wat energie kan afstaan aan zijn uitvinder lijkt me nogal onzinnige denkwijze, een PM theoretisch onderbouwen is redelijk mogelijk maar als je dan ook nog wil dat een PM energie afstaat lijkt me natuurkundig gezien belachelijk.

een volledig vacuum bestaat wel degelijk als je een vacuum beschouwd als een gesloten ruimte waarin zich geen atomen bevinden. Er vanuitgaande dat deze ruimte zich in een omgeving bevindt waarin geen kosmische straling of licht kan doordringen.

In deze ruimte is geen wrijvingsverlies en als je dan een magneet cylinder hebt waar ook geen wrijving is kun je deze cylinder een zwiepert geven en vervolgens gaat hij "oneindig" draaien.

Dan heb je toch een PM? (een eewuigdurende beweging?)

Sterker nog, ik weet dat ze als gebruikt worden in electriciteit centrales zodat ze de energie die 's nachts opgewekt wordt de volgende dag weer afgetapt kan worden. dus deze PM is een opslag van energie.
Een PM zal op een of andere manier energie moeten produceren waarmee hij zichzelf kan aandrijven.
Is dat wel zo?
Ponyhaar
Artikelen: 0
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 21:50

Re: Perpetuum Mobile

Een perpetuum mobile is per definitie een apparaat dat energie produceert zonder daarvoor brandstof of electriciteit nodig te hebben.

Wrijvingloze beweging gaat inderdaad ook eeuwig door, maar produceert geen energie en is daarom geen PM in de juiste betekenis.

Volgens de huidige kennis der natuurkunde kan er geen energie "uit het niets" geproduceerd worden en is een zuivere PM niet mogelijk.

Wat volgens mij wel moet kunnen, is een apparaat bouwen dat energie op een slimme manier kan onttrekken aan tot op heden onontgonnen energiebronnen in de natuur.

De belangrijkste energiebron die we hebben is de zon, deze verwarmt de aarde en zorgt daarmee voor een onuitputtelijke hoeveelheid energie.

De meeste van deze energie is "laagwaardige" warmte van lucht, water, grond enz.

Mijn ontwerp voor een PM zou in staat moeten zijn aan deze enorme potentiele reserves, energie te onttrekken en om te zetten in universeel bruikbare electrische energie.

Daarvoor zou ik dus bovengenoemde nanotechnologie willen inzetten.
Gebruikersavatar
Jekke
Artikelen: 0
Berichten: 997
Lid geworden op: zo 12 dec 2004, 14:46

Re: Perpetuum Mobile

ponyhaar, dank je om eindelijk een mooie definietie te geven van het PM, maar
Wat volgens mij wel moet kunnen, is een apparaat bouwen dat energie op een slimme manier kan onttrekken aan tot op heden onontgonnen energiebronnen in de natuur.
zal wslk wel mogelijk zijn, maar blijkt toch niet zo makkelijk, zo veel knappe bollen in de topwetenschap, maar er komt niet veel uit de bus
Gebruikersavatar
The Don
Artikelen: 0
Berichten: 1.259
Lid geworden op: wo 05 jan 2005, 15:37

Re: Perpetuum Mobile

HolyCow schreef:ponyhaar, dank je om eindelijk een mooie definietie te geven van het PM, maar
Wat volgens mij wel moet kunnen, is een apparaat bouwen dat energie op een slimme manier kan onttrekken aan tot op heden onontgonnen energiebronnen in de natuur.
zal wslk wel mogelijk zijn, maar blijkt toch niet zo makkelijk, zo veel knappe bollen in de topwetenschap, maar er komt niet veel uit de bus
Als iemand denkt dat zoiets ontwikkeld kan worden zou je dus tegen alle huidige natuurwetten inwerken en dit is naar mijn menig geheel onzinnig.

Als je energie onttrekt aan het water van de zee bijvoorbeeld dan gaat er gewoon energie verloren uit de beweging van de zee. dit is natuurlijk verwaarloosbaar maar het is er wel en dus kan je van een natuurlijke "energie" bron nooit een "absolute" PM maken.

En wat Ponyhaar zegt over natuurlijke energie bronnen heeft niks maar dan ook niks te maken met een PM, want we moeten dan wel de originele definitie van een PM in waarde houden en met de opmerkingen van Ponyhaar wordt dit overboord gezet
Ponyhaar
Artikelen: 0
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 21:50

Re: Perpetuum Mobile

zal wslk wel mogelijk zijn, maar blijkt toch niet zo makkelijk, zo veel knappe bollen in de topwetenschap, maar er komt niet veel uit de bus

En wat Ponyhaar zegt over natuurlijke energie bronnen heeft niks maar dan ook niks te maken met een PM, want we moeten dan wel de originele definitie van een PM in waarde houden en met de opmerkingen van Ponyhaar wordt dit overboord gezet
ALs je mijn berichtje goed hebt gelezen, zie je dat ik de definitie van het PM absoluut niet overboord zet, maar dat ik constateer dat het volgens de huidige kennis der natuurkunde niet mogelijk is.

Misschien zal er ooit WEL iets uit het niets kunnen worden geproduceerd, omdat de natuur dit tegen alle logica in WEL kan! (tenzij het heelal geschapen is door God).

Ik wil dus een alternatieve theorie inbrengen hoe we energie zouden kunnen verkrijgen zonder gebruik te maken van schaarse en vervuilende brandstoffen.

Mijn alternatieve machine ( die dus geen PM is volgens de daarvoor geldende definitie) onttrekt warmte aan zijn omgeving en zet deze om in electriciteit, welke voor productie van bijna iedere vorm van energie kan worden ingezet.

Volgens de 2e wet van Thermodynamica kan dit niet, maar volgens de wet van electromagnetische inductie kan het wel.

Welke wet is dominant?

Vergis je niet, een liter water die 1 graad afkoelt, produceert 4186J.

Dat wil zeggen dat een machine die iedere seconde 1 liter water van 6 graden uit het IJsselmeer haalt en deze met 5 graden terug loost, al ruim 4KW zou produceren!!

Daarom mijn stelling: Als we het IJsselmeer 1 graad in temperatuur kunnen laten dalen hebben we ruim voldoende energie om alle gebouwen in Nederland te verwarmen en van stroom te voorzien!

Maar ook stel ik: De machtige olie-en gasindustrie alsmede de fiscus zal dit nooit toestaan dat een dergelijke installatie gebouwd wordt!!!
Vortex29
Artikelen: 0
Berichten: 683
Lid geworden op: wo 03 nov 2004, 00:41

Re: Perpetuum Mobile

Als je kaliumnitraat oplost in water, dan wordt de oplossing kouder. Waar blijft de energie dan?
Gebruikersavatar
Jekke
Artikelen: 0
Berichten: 997
Lid geworden op: zo 12 dec 2004, 14:46

Re: Perpetuum Mobile

Ponyhaar schreef:
zal wslk wel mogelijk zijn, maar blijkt toch niet zo makkelijk, zo veel knappe bollen in de topwetenschap, maar er komt niet veel uit de bus

En wat Ponyhaar zegt over natuurlijke energie bronnen heeft niks maar dan ook niks te maken met een PM, want we moeten dan wel de originele definitie van een PM in waarde houden en met de opmerkingen van Ponyhaar wordt dit overboord gezet
ALs je mijn berichtje goed hebt gelezen, zie je dat ik de definitie van het PM absoluut niet overboord zet, maar dat ik constateer dat het volgens de huidige kennis der natuurkunde niet mogelijk is.

Misschien zal er ooit WEL iets uit het niets kunnen worden geproduceerd, omdat de natuur dit tegen alle logica in WEL kan! (tenzij het heelal geschapen is door God).

Ik wil dus een alternatieve theorie inbrengen hoe we energie zouden kunnen verkrijgen zonder gebruik te maken van schaarse en vervuilende brandstoffen.

Mijn alternatieve machine ( die dus geen PM is volgens de daarvoor geldende definitie) onttrekt warmte aan zijn omgeving en zet deze om in electriciteit, welke voor productie van bijna iedere vorm van energie kan worden ingezet.

Volgens de 2e wet van Thermodynamica kan dit niet, maar volgens de wet van electromagnetische inductie kan het wel.

Welke wet is dominant?

Vergis je niet, een liter water die 1 graad afkoelt, produceert 4186J.

Dat wil zeggen dat een machine die iedere seconde 1 liter water van 6 graden uit het IJsselmeer haalt en deze met 5 graden terug loost, al ruim 4KW zou produceren!!

Daarom mijn stelling: Als we het IJsselmeer 1 graad in temperatuur kunnen laten dalen hebben we ruim voldoende energie om alle gebouwen in Nederland te verwarmen en van stroom te voorzien!

Maar ook stel ik: De machtige olie-en gasindustrie alsmede de fiscus zal dit nooit toestaan dat een dergelijke installatie gebouwd wordt!!!
ik sprak jou niet tegen, maar was alleen van mening dat jij wat te optimistisch was
Ponyhaar
Artikelen: 0
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 21:50

Re: Perpetuum Mobile

Als je kaliumnitraat oplost in water, dan wordt de oplossing kouder. Waar blijft de energie dan?
Zal waarschijnlijk gebruikt zijn om de kristalstructuur van Kaliumnitraat af te breken.

En weer vrijkomen bij het uitkristalliseren.

Gebeurt ook als je soda oplost.

Wat heeft dit met mijn stelling van doen?
Ponyhaar
Artikelen: 0
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 21:50

Re: Perpetuum Mobile

ik sprak jou niet tegen, maar was alleen van mening dat jij wat te optimistisch was


Ik ben van nature een optimist, en zeg nooit dat iets onmogelijk is!

ads

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

Anonymous
Artikelen: 0

Re: Perpetuum Mobile

Er zijn 3 natuurwetten:

1) materie streeft naar verspreiding

2) energie streeft naar verspreiding

3) coherente energie ontaard in incoherente energie

deze drie wetten zijn waterdicht en met de meeste zekerheid bewezen, waardoor een pm nooit zal werken.

moest er iemand zijn die denkt dat hij toch een pm uitgevonden heeft, is dan ook verantwoordelijk voor de instorting van de fundamenten van de gehele thermodynamica, kinematica, dynamica, kwantum mechanica,...

Alle theoriën van Einstein, Newton, Gay-Lussac, Maxwell,... zouden dus de prullemand ingeworpen worden.

Met alle respect, die mensen waren wel een stukje slimmer dan ons...

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!