Puzzel Puzzels
Brinx
Lorentziaan
Artikelen: 0

Re: [mechanica] draaikolkje in gootsteen -> coriolis?

Eigenlijk vind ik het het handigst om de situatie gewoon te bekijken in termen van impulsmoment. Luchtmassa's die van hogere breedtegraden richting evenaar bewegen komen verder van de rotatie-as van de aarde af, en omdat die luchtmassa's niet zomaar impulsmoment erbij krijgen zullen ze een westwaartse snelheid krijgen ten opzichte van het aardoppervlak - verder van de as, kleinere hoeksnelheid. Natuurlijk vindt dit effect plaats temidden van vele andere effecten en krachten die op die lucht werken, maar de neiging van winden om te circuleren op grote schaal is een direct gevolg van dit Coriolis-effect.

Zo bezien is het ook logisch dat dit effect zichtbaar blijft wanneer je als buitenstaander naar het systeem aarde kijkt.

Of heb ik je vraag verkeerd begrepen, Rudeoffline? (Is die naam trouwens een reactie op die van een zekere forumbekende van een tijdje terug? :roll: )

ads

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

Rudeoffline

Brinx schreef:Eigenlijk vind ik het het handigst om de situatie gewoon te bekijken in termen van impulsmoment. Luchtmassa's die van hogere breedtegraden richting evenaar bewegen komen verder van de rotatie-as van de aarde af, en omdat die luchtmassa's niet zomaar impulsmoment erbij krijgen zullen ze een westwaartse snelheid krijgen ten opzichte van het aardoppervlak - verder van de as, kleinere hoeksnelheid. Natuurlijk vindt dit effect plaats temidden van vele andere effecten en krachten die op die lucht werken, maar de neiging van winden om te circuleren op grote schaal is een direct gevolg van dit Coriolis-effect.

Zo bezien is het ook logisch dat dit effect zichtbaar blijft wanneer je als buitenstaander naar het systeem aarde kijkt.

Of heb ik je vraag verkeerd begrepen, Rudeoffline? (Is die naam trouwens een reactie op die van een zekere forumbekende van een tijdje terug? :P )
Ja, dat klinkt wel heel aannemelijk, maar ik zit nog steeds met dat idee dat als je die slinger van Foucault vanuit de ruimte bekijkt, er helemaal geen effect van de Corioliskracht is te zien; het enige is dat de aarde draait. En dan verwacht je dat ook voor die draaiingen van de wolkenmassa's. Maar dat de draaisnelheid van het aardoppervlak afhangt van de lengtegraad ( ik haal lengte en breedtegraad altijd doormekaar ), en dat je daardoor deflecties krijgt, dat zie ik wel in... het blijft toch een lastig iets :roll:
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Brinx
Lorentziaan

Ah, nu snap ik pas wat je bedoelde: vanuit de ruimte bezien (niet-roterend assenstelsel) roteert het slingervlak helemaal niet, terwijl het wel roteert wanneer je het bekijkt vanuit het referentiekader dat met de aarde meedraait. Dat is ook logisch natuurlijk, het is immers de aarde zelf die draait en niet het slingervlak. Als je echter het gedrag van de slinger in dat roterende referentiekader wilt beschrijven (waarbij je eigenlijk net wil doen alsof dat een inertiaalstelsel is), dan moet je dus het effect van je roterende assenstelsel vertalen naar een set schijnkrachten: de centrifugaalkracht en de Corioliskracht.
Rudeoffline

Ah, nu snap ik pas wat je bedoelde: vanuit de ruimte bezien (niet-roterend assenstelsel) roteert het slingervlak helemaal niet, terwijl het wel roteert wanneer je het bekijkt vanuit het referentiekader dat met de aarde meedraait. Dat is ook logisch natuurlijk, het is immers de aarde zelf die draait en niet het slingervlak. Als je echter het gedrag van de slinger in dat roterende referentiekader wilt beschrijven (waarbij je eigenlijk net wil doen alsof dat een inertiaalstelsel is), dan moet je dus het effect van je roterende assenstelsel vertalen naar een set schijnkrachten: de centrifugaalkracht en de Corioliskracht.

Ja, en dan blijkt dat die hele Corioliskracht het resultaat is van je keuze van coordinatenstelsel. Maar dan is nog steeds mijn vraag niet beantwoord: waarom is vanuit de ruimte het slingervlak stilstaand ( en dus de Corioliskracht niet aanwezig ) terwijl vanuit de ruimte de rotatie van wolkenmassa's nog wel zichtbaar ( en is dus de Corioliskracht wel aanwezig) is ? Da's toch vreemd?

ads

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Brinx
Lorentziaan

Rudeoffline, dat komt door feedbackeffecten tussen al die lucht die onderhevig is aan dat Corioliseffect. Die slinger kent praktisch geen feedback (een beetje wrijving van de ophanging en de omringende lucht), maar lucht in beweging wordt continu sterk beinvloed door de omringende lucht. Lucht richting evenaar buigt af naar het westen, lucht richting pool buigt af naar het oosten. Op die manier ontstaan die wervelingen: de luchtmassa's nemen als het ware continu elkaars plaats in.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Klassieke mechanica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!