Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Kluizenaar
Artikelen: 0

Waarom vinden we zout zo lekker?

Geruime tijd al vraag ik me af hoe het eigenlijk komt dat zoveel mensen - waaronder ik zelf ook - zo'n ontzettende "zouthonger" hebben. Ons lichaam heeft zout nodig, echter maar een fractie van wat de meeste mensen binnen krijgen. In onze maatschappij kan je onmogelijk zouttekort krijgen, want het zit werkelijk overal in. We krijgen veeleer veel te veel zout binnen. Zelfs wilde dieren kunnen moeilijk zouttekort krijgen, want er zit van nature al zout in veel dingen, vooral in vlees en vis.

Er moet toch een reden zijn waarom zout veel lekkerder smaakt dan het zou moeten. Is het evolutionair een voordeel van zoutig te houden? Zou een mens in de prehistorie die zout vies smaken vind minder kans hebben te overleven dan iemand die er verlekkerd op is?
Gij zult niet: - stelen - bedriegen - liegen - geweld gebruiken - moorden ...WANT DE STAAT DULDT GEEN CONCURRENTIE!

ads

Steun Sciencetalk Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

Cassanne

Re: Waarom vinden we zout zo lekker?

Ik weet wel dat plantenetende zoogdieren, zoals koien, schapen en herten ook dol zijn op zout. Ze krijgen vaak (als het vee is) een blok zout om aan te likken.

Misschien is het een aanwijzing dat wij gedurende onze ontwikkeling ook voornamelijk planteneters geweest zijn? (Of fruit en insecten. Ik vermoed dat de meeste insecten ook weinig zout bevatten.) Maar dat is natuurlijk slechts een hypothese.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Windsurfer

Er moet toch een reden zijn waarom zout veel lekkerder smaakt dan het zou moeten. Is het evolutionair een voordeel van zoutig te houden? Zou een mens in de prehistorie die zout vies smaken vind minder kans hebben te overleven dan iemand die er verlekkerd op is?

het voorkomt uitdroging, voldoende vocht is van levensbelang.

ads

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

TheClimbingDutchman

dat kwam ook bij mij het eerste op, maar bijvoorbeeld beren gaan veel zuiniger met hun vocht om dan mensen.

dat zal zijn omdat wij minder vaak uitdrogen.

zout heeft iets te maken met de bloeddruk regeling.

en misschien is het zo dat beesten met een dubbele bloedsomloop meer bloeddruk nodig hebben..

groetjes remi

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🦠 Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!