Als je gelooft dat de maan een bol kaas is, betekent dit dan automatisch dat de maan ook écht op deze wijze bestaat?fenna schreef:Vele filosofeerde hierover, maar toen wij het onderwerp op school kregen. Was ik het totaal niet eens met de eind conclusie van onze klas.
De vraag:
Als een planeet wordt ontdekt, bestaat hij dan al 1 seconde voordat hij daadwerkelijk wordt ontdekt?
mijn klas vond dat de planeet wel bestond er was zelfs geen twijfel over.
Ik vond het nogal oppervlakkig. Mijn menig is dat het pas bestaat als je het gelooft of weet. Maar ik wil graag weten wat andere ervan denken.
Misschien eerst alleen in je geest, totdat je samen met Neil Armstrong per raket afreist naar de maan en concludeert dat de maan geen kaas van jouw veronderstelling gegegeten heeft.
Pas nadat je de proef op de som hebt genomen, weet je denk ik hoe de maan werkelijk bestaat.
Hoewel, maar al te vaak worden bepaalde opvattingen herzien. Denk bijv. aan iemand als Einstein die die theorie van Newton's absolute ruimte weerlegde.
Met dit gegeven lijkt het me dat je jezelf enigzins moet behoeden voor dogmatiek, doordat het beeld van iets nogal variabel kan zijn.
Als je alleen de banaanvorm van de maan gezien hebt, geloof je niet dat de maan ook op een bol kaas lijkt etc...
Pas wanneer je het totaalbeeld ziet -vanuit alle perspectieven- weet je denk ik echt wat de werkelijkheid is. Maar ja, het is dan weer de vraag hóe je weet of iets het totaalbeeld is... de tijd zal het leren???
Puzzels