@ Sjorssnors
Denk nou gewoon is effe nuchter na.
Wat jij wilt is dat iedereen in het openbaar met een open hart met elkaar communiceert. Dat is zeer nastrevenswaardig, maar dat gaat in de buitenwereld ècht niet lukken, tenzij iedereen een incarnatie van Jezus is.
(En die is ook op zijn 33-ste gekruisigd vanwege zijn transparantie en daarom een concurrent van de machthebber van het Romeinse Rijk.)
Zolang er mensen in de maatschappij rondlopen die behebt zijn met neuroses, zal machtsmisbruik blijven bestaan. (Ik heb het niet over de uitzonderingen, ik heb het hier over de regel dat zowat iedereen op de één of andere manier in maatschappelijk verband neurotisch is.)
De enige manier waarop je zou kunnen ontkomen aan de negatieve gevolgen van neuroses binnen een groepsverband is het oprichten van een sekte. Je zorgt er dan binnen die sekte voor dat iedereen zo veel en zo diep mogelijk aan zichzelf werkt om alle neuroses eruit te krijgen, waardoor de onderlinge communicatie als vanzelf openhartig kan zijn. (Het neurotische deel krijgt immers voldoende aandacht tijdens het intra-psychische werk.)
Verder zorg je ervoor dat iedereen zich voldoende veilig voelt en je hebt je hemel op aarde.
Dit sprookje is door tallozen geprobeerd te verwezenlijken, met alle (weer) negatieve gevolgen van dien.
Wat je volgens mij het beste kan doen is naar jezelf kijken en je behoefte om in het openbaar 'jezelf' te zijn aan een onderzoek onderwerpen. Ik heb zo het vermoeden dat díe behoefte neurotisch is. Ik denk niet dat dit de plek is om dat verder uit te werken.
Puzzels