mastercell schreef:wauw, dat is inderdaad wel vet!
ik heb een keer een stoommachine zien staan bij mn opa.
Hoe ga je dan precies te werk en kan je misschien wat info sturen?
Je kan op verschillende manieren te werk gaan:
Ofwel koop je een kant en klare machine, maar dan heb je er, buiten het laten werken van de machine, weinig hobby aan.
Een stapje hoger is het aankopen van een bouwset bestaande uit kant en klare onderdelen die niet meer bewerkt moeten worden.
Nog iets uitdagender zijn de zogenaamde "castings". Castings zijn ook onderdelensets met dit verschil dat deze nog moeten nabewerkt worden. Zo moet je bijvoorbeeld in je vliegwiel nog het gat voor je as boren, je moet het nog ontbramen en je moet het nog een keer nadraaien.
Het summum is uiteraard het volledig zelf maken van al je onderdelen. Dit doe je op basis van een bestaand plan of een eigen ontwerp. Het werk bestaat erin vanuit blokken, staven en buizen messing, brons, aluminium en koper de verschillende onderdelen te draaien en te frezen, en ze daarna te assembleren.
Dit laatste gebeurt veelal met moeren en vijzen, maar sommige onderdelen moeten ook gesoldeerd worden. Wanneer het onderdelen betreft die onderhevig zijn aan stoomdruk komt enkel hardsoldeer in aanmerking met minstens 40% zilver.
Vooral in het begin is deze hobby niet de meest goedkope, omdat je je aan aantal werktuigen dient aan te schaffen. De meest voorkomende zijn de volgende :
- Een zware kolomboormachine
- Een freesmachine met kruistafel
- Een metaaldraaibank
- Meerdere sets vijlen, boren, frezen, zagen en draaibeitels
- Een hele hoop klemmen en spantangen
- Een autogene soldeerset op propaan/zuurstof
- Eventueel een set smeedhamers en een aambeeld
- Allerlei beschermingsuitrusting
De meest noodzakelijke vereisten zijn echter wilskracht, geduld en doorzettingsvermogen. Kom op 19 maart anders eens naar Raamsdonkveer. In het Nationaal Automobiel Museum hebben we daar onze jaarlijkse voorjaarsstoomdag. Daar kan je je evt voorstellen aan de stand van Stoomgroep Holland en om meer info vragen. Ze gaan er je graag helpen! Voor eenderwelke andere info kan je me steeds mailen of ook terecht op
www.AllesOverStoom.nl. Daar vind je tevens websites van leveranciers van alle benodigde werktuigen en onderdelen.