Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
likos
Artikelen: 0

vraagje over knip-enzymen

hallo, ik zit met een vraagje:

Het gaat over de enzymen EcoI en RecI als deze het DNA gaan knippen ontstaan er 2 bandjes bij electroforese. Maar als deze worden samengevoegd (dus EcoI+RecI) ontstaan er maar 3 bandjes (waar misschien 4 werden verwacht) hoe is dit te verklaren??

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!! Groetjes

ads

Steun Sciencetalk Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Bekijk product

Bas

Re: vraagje over knip-enzymen

Je zult iets specifieker moeten zijn: hoe groot is het DNA-fragment en wat was de opdracht?
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

likos

Dat werd verder niet verteld. Het is volgens mij een verzonnen extra opdracht om extra punten te kunnen verdienen. Er werd alleen aangegeven dat als je je sample met EcoRI na electroforese onder UV licht gaat bekijken, je twee banden kunt zien. Hetzelfde geldt voor RecI. Nu werd er gezegd dat als je een sample had met beide stoffen, onder het licht drie banden zichtbaar zijn (waar je er vier (2+2)zou verwachten). Nu is dan de vraag hoe je dit kan verklaren.
Mrtn

Er zouden twee fragmenten kunnen ontstaan die té veel op elkaar lijken om te scheiden met de methode die wordt beschreven (concentratie gel bv) en dus als één bandje uitkomen. Of (onwaarschijnlijk?) ze hebben misschien eenzelfde herkenningssequentie?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-
Lala

hier wordt uitgegaan van 1 lineaire DNA-streng, dan zou het electroforese-patroon wel kloppen. Bij een plasmide (circulair stuk DNA) zou het er anders uitzien.

Lineair stuk DNA geeft na knippen met EcoR1 2 bandjes: conclusie is dat er 1 knipplaats aanwezig voor EcoR1

idem Rec1.

Die knipplaatsen zitten op verschillende plaatsen t.o.v. elkaar. Daardoor krijg je 3 bandjes als je met beide enzymen gaat knippen. Dat je 4 bandjes verwacht moet je me toch eens uitleggen. Hierbij ga ik dus van een LINEAIR stuk DNA uit!

Bij een plasmide zouden er voor 2 bandjes ook 2 knipplaatsen aanwezig moeten zijn voor beide enzymen. Als je dan met beide enzymen tegelijk gaat knippen, krijg je idd 4 stukken DNA, er wordt alleen niet veteld hoe lang die stukken zijn. Als ze evenlang zijn (daar zit nog een aardige overlap op), kunnen ze heel goed in hetzelfde bandje zitten. Om dat wel te scheiden kan je de gel langer laten electroforeren.Wat ook mogelijk is dat er multiple cloning site aanwezig is, met de 2 knipplaatsen vlak naast elkaar. Dan krijg je dus maar 3 bandjes.
Appareo decet nihil munditia?
Mrtn

Kleine toevoeging: als ik me niet vergis hebben alle bacterien circulair DNA.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-
likos

Lala schreef:hier wordt uitgegaan van 1 lineaire DNA-streng, dan zou het electroforese-patroon wel kloppen. Bij een plasmide (circulair stuk DNA) zou het er anders uitzien.

Lineair stuk DNA geeft na knippen met EcoR1 2 bandjes: conclusie is dat er 1 knipplaats aanwezig voor EcoR1

idem Rec1.

Die knipplaatsen zitten op verschillende plaatsen t.o.v. elkaar. Daardoor krijg je 3 bandjes als je met beide enzymen gaat knippen. Dat je 4 bandjes verwacht moet je me toch eens uitleggen. Hierbij ga ik dus van een LINEAIR stuk DNA uit!

Bij een plasmide zouden er voor 2 bandjes ook 2 knipplaatsen aanwezig moeten zijn voor beide enzymen. Als je dan met beide enzymen tegelijk gaat knippen, krijg je idd 4 stukken DNA, er wordt alleen niet veteld hoe lang die stukken zijn. Als ze evenlang zijn (daar zit nog een aardige overlap op), kunnen ze heel goed in hetzelfde bandje zitten. Om dat wel te scheiden kan je de gel langer laten electroforeren.Wat ook mogelijk is dat er multiple cloning site aanwezig is, met de 2 knipplaatsen vlak naast elkaar. Dan krijg je dus maar 3 bandjes.
Ok!! Ik begrijp m! bedankt voor het antwoord!! :roll:

ads

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk 25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

robo

Een andere mogelijkheid is dat twee kniplaatsen zo dicht op elkaar zitten dat het fragment zo klein wordt dat het snel door de gel heen loopt en er is afgelopen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🦠 Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!