twee massa's A en B liggen op een wip. De wip is in evenwicht. A= 45kg en B= 35 kg. De afstand tussen A en B is 3.2 Meter. Bereken de afstand van A tot het Steunpunt.
Misschien makkelijke som maar ik ben vergeten hoe je hem moet oplossen
I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not.
A moet dus 1.4m van het steunpunt zijn en B (3.2 - 1.4) 1.8m.
De verhouding van de massas moet gelijk zijn aan de verhouding van de afstanden tegenover het steunpunt. Ik heb het gewoon uit men duim gezogen... en het blijkt kloppen
@ Rov Ik heb er geen ogenblik aan getwijfeld dat je het weet hoor. Het is aan je berekeningen overduidelijk te zien!. Alleen wil ik er vriendelijk op wijzen dat de uitdrukking die je gebruikt niet op het zelfde neerkomt als de correcte uitdrukking:
Je schrijft: "De verhouding van de massas moet gelijk zijn aan de verhouding van de afstanden tegenover het steunpunt"
Maar eigenlijk moet het zijn:
"De verhouding van de massas moet gelijk zijn aan het omgekeerde van de verhouding van de afstanden tot het steunpunt"
Ligt mijn verwarring misschien in het woord "tegenover" dat je gebruikt en waarmee eventueel "aan de andere kant van" kan bedoeld zijn?
Als "tegenover" echter "ten opzichte van" betekent is alleen de tweede uitdrukking correct.