Al deze latere religieuze bewegingen aanbidden om het "hardst" Jezus Christus en deze was toch de stichter van het katholieke geloof!
Moderator: Rhiannon
Jezus was allesbehalve katholiek, ik weet niet waar je die hersenkronkel vandaan hebt. De katholieke kerk (of het beginsel ervan) werd pas meer dan drie eeuwen na de dood van Christus opgericht. De katholieke kerk had compleet eigen regels, liturgieën en een hiërarchie waarin Christus in het Nieuwe Testament helemaal niets van vermeldt.oktagon schreef:Dit lijkt me ergens een intrigerend onderwerp voor alle afscheidingen van het basisgeloof van het christendom.Ik denk vooral aan de afscheidingsbewegingen geleid door Calvijn,Luther,Zwingli in de 15e en wrs.16 eeuw en "wederopstandingsbewegingen" als Jehova's,Mormonen,ea.in de 19e en 20e eeuw.
Al deze latere religieuze bewegingen aanbidden om het "hardst" Jezus Christus en deze was toch de stichter van het katholieke geloof!
![]()
O ja? Ga eerst maar eens wat lezen over wat de leer van de Jehova's getuigen en de Mormonen inhoudt voordat je zulke dingen beweert.oktagon schreef:.... als Jehova's,Mormonen,ea.in de 19e en 20e eeuw.
Al deze latere religieuze bewegingen aanbidden om het "hardst" Jezus Christus
Stel dat Jezus niet bestaan heeft, hoe verklaar je dan die ontelbare boeken die over Jezus geschreven zijn? Over Hans en Grietje zijn toch ook geen miljoenen boeken verschenen?Het is niet eens duidelijk of Jezus überhaupt bestaan heeft.
Ehm... hoe kom je hier nu weer bij? Ik moet gelijk weer denken aan de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan, waar Joden een hekel aan hadden, maar die door Jezus als voorbeeld werd gesteld.En áls hij al bestaan heeft was hij Joods, een aanhanger van het Joodse geloof, en bovendien iemand die het niet bijzonder had op niet-Joden.
Kom op Zpidey, da's geen argument natuurlijk. Productieve schrijvers zeggen niets over de waarheid.Stel dat Jezus niet bestaan heeft, hoe verklaar je dan die ontelbare boeken die over Jezus geschreven zijn? Over Hans en Grietje zijn toch ook geen miljoenen boeken verschenen?
Weet ik. Maar het zijn mij teveel productieve schrijvers om nog van fictie te kunnen spreken. En niemand twijfelt toch ook aan het bestaan van Julius Caesar? Waarom dan wel twijfelen aan het bestaan van Jezus? Zelfs moslims geloven dat Jezus bestaan heeft (ook al kijken ze anders tegen Jezus aan dan christenen doen, maar dat terzijde). Petrus (volgens de roomse leer de eerste paus) heeft dan zeker ook niet bestaan, dus waar komt de paus dan vandaan? Paulus heeft dan zeker ook niet bestaan, terwijl er wel een Apostolous Paulous straat in Athene bestaat (typefouten moet je maar even door de vingers zien). En het volk Israel heeft dan zeker ook niet bestaan en heel het Joodse geloof is al die duizenden jaren één groot sprookje geweest. Yeah right...Kom op Zpidey, da's geen argument natuurlijk. Productieve schrijvers zeggen niets over de waarheid.zpidermen schreef:Stel dat Jezus niet bestaan heeft, hoe verklaar je dan die ontelbare boeken die over Jezus geschreven zijn? Over Hans en Grietje zijn toch ook geen miljoenen boeken verschenen?