Puzzel Puzzels
Fujaro
Artikelen: 0

Re: Evolutie en/of intelligent ontwerp

Nee hoor, ik eis dat de wetenschap zich als de wetenschap gedraagd. Het verkondigen van een geloof als feit is nog altijd niet gepast in scholen, of dit nu door de kerk gedaan wordt of door de wetenschap.
Geloof is iets anders dan het model dat het beste op de feiten past.
Dekker heeft het daar over de primaire ontwerper en zegt dat deze zich aan de wetenschap onttrekt en onnatuurlijk is. Dit is niet zo, ook deze kan natuurlijk zijn. Het lijkt erop alsof Dekker nog nooit van Gregg Rosenbergs 'liberal naturalism' heeft gehoord...
Dekker sucks...
Skeptic by nature

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Bekijk product

p__

De kromme op zich bewijst natuurlijk geen toeval. Bovendien is mijn voorstel om door afwijkingen van die verdeling non random genmutaties aan te tonen. Wanneer je een stuk DNA met overal eenzelfde intrinsieke kans op mutatie anomalieën waarneemt ten opzichte van een willekeurige verdeling wanneer het DNA wordt blootgesteld aan een mutatieveroorzakende agent is er mogelijk sprake van non random genmutaties.
En wie zegt dat intelligentie niet met trial and error werkt?

En als nonrandom mutaties bestaan, betekent dit dan ook dat ze het resultaat zijn van intelligentie?
Publiceren die hap in een blad dat ertoe doet, een zekere Nobelprijs.
Dat is jaren geleden al gepubliceerd (zie hier bijvoorbeeld)

En ook:
Adaptive mutation is common in E. coli, say IU researchers

The quickening of genetic mutation rates in bacteria may not only happen when the microorganisms find themselves in strange and stressful circumstances. A new report in Molecular Microbiology by Indiana University Bloomington researchers shows that at least one bacterium, Escherichia coli, ratchets up its "adaptive mutation" machinery when it simply runs out of food.

Biologists Patricia Foster and Jill Layton found that as E. coli cells begin to starve, the bacteria quadruple their expression of DNA Polymerase IV (Pol IV), a mutation-causing enzyme that is notoriously bad at copying DNA accurately. The culprit, the scientists discovered, is sigma-38, a stress protein that appears to activate expression of the Pol IV gene.http://newsinfo.iu.edu/news/page/normal/1160.html
Typ 'adaptive mutations' in google en wees verbaasd.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Fujaro

p__ schreef:En wie zegt dat intelligentie niet met trial and error werkt?

En als nonrandom mutaties bestaan, betekent dit dan ook dat ze het resultaat zijn van intelligentie?
gerichte trial and error? wat is dat?
p__ schreef:Dat is jaren geleden al gepubliceerd (zie [http://tinyurl.com/zdv24]hier[/url] bijvoorbeeld)

Typ 'adaptive mutations' in google en wees verbaasd.
Uit een onderzoek naar dit verschijnsel (Adaptive Mutation: Has the Unicorn Landed? - Patricia L. Foster):
Early in the project, we established that the mutational process was not "directed" toward specific targets (i.e., there was no reverse information flow) (FOSTER and CAIRNS 1992 ), and we renamed the phenomenon "adaptive mutation" (FOSTER 1993 ).
Geen geleide mutatie dus maar een mogelijke evolutieversneller. Toegegeven dat waren spannende tijden voor creationisten.
Skeptic by nature
p__

gerichte trial and error? wat is dat?
Zoiets als het debuggen van computerprogramma's 8)
Uit een onderzoek naar dit verschijnsel (Adaptive Mutation: Has the Unicorn Landed? - Patricia L. Foster):
Early in the project, we established that the mutational process was not "directed" toward specific targets (i.e., there was no reverse information flow) (FOSTER and CAIRNS 1992 ), and we renamed the phenomenon "adaptive mutation" (FOSTER 1993 ).
Geen geleide mutatie dus maar een mogelijke evolutieversneller. Toegegeven dat waren spannende tijden voor creationisten.
Jammer dat ik het gemist heb. Maar ze zijn nog wel 'adaptive' dus?
Fujaro

Fujaro schreef:gerichte trial and error? wat is dat?
Zoiets als het debuggen van computerprogramma's 8)
Need more input. Insufficient data. Graag verder toelichten qua toepassing op evolutie.
Jammer dat ik het gemist heb. Maar ze zijn nog wel 'adaptive' dus?
Adaptive as hell :roll: , not guided by intelligence.
Skeptic by nature
p__

Need more input. Insufficient data. Graag verder toelichten qua toepassing op evolutie.

Je probeert iets, en het werkt niet, je probeert nog iets, en het werkt wel!

De cel probeert en probeert en de ene keer werkt het en de andere keer niet :roll:
Fujaro

Fujaro schreef:Need more input. Insufficient data. Graag verder toelichten qua toepassing op evolutie.
Je probeert iets, en het werkt niet, je probeert nog iets, en het werkt wel!

De cel probeert en probeert en de ene keer werkt het en de andere keer niet :roll:
Zo van:

T-Rex....neee

Sabeltandtijger.....neee

Australopithecus....waardeloos

Mens (met staartbeen en al).......tss, wat heb ik nu aan mijn fiets hangen??

Komt niet al te intelligent over maar lijkt me desalniettemin een stevige claim die je daar doet. Zijn er aanwijzingen voor?
Skeptic by nature
p__

Komt niet al te intelligent over maar lijkt me desalniettemin een stevige claim die je daar doet. Zijn er aanwijzingen voor?

Het is niet vereist dat de intelligentie alwetend is, het hoeft dus geen god te zijn.

Intelligentie = probleemoplossend vermogen 8)
1207

je kunt van de term ID proberen een synoniem voor natuur te maken.
Red BoriZ

Hm, ik heb ja gestemd, al had ik liever iets tussen ja en nee gestemd maar goed.

Ik heb niks tegen God pardon een designer in de wetenschap, het gaat mij er meer om dat ID tegenwetenschappelijk is. Normaal zie je als wetenschapper een probleem of een te verklaren verschijnsel en gaat daar onderzoek op verrichten. De uitkomsten van je onderzoek bewijzen je veronderstelling of niet. ID is gewoon filosofie en geen wetenschap, daarom vind ik het een bedreiging.

ID heeft toch wel een sterk punt moet ik toegeven.

Als je een standbeeld ziet, denk je dan dat die door de natuur is gemaakt? Nee, je ziet meteen dat de mens (een designer) dit heeft gedaan.

Als je de werking van DNA in een cel ziet, denk je dan dat die zomaar door willekeurige reacties is ontstaan in een oersoep?
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."

- Philip K. Dick
oktagon

Verspilling van energie,weer de een of andere "religieuze of sectarische" denkrichting,die alleen maar (met opzet?) verwarring tracht te zaaien!
Archeopteryx

Er is nog een reden waarom ID geen bedreiging is voor de wetenschap, en dat is de simpele reden dat de wetenschap zich niet bekommert om ID. En dan bedoel ik de wetenschap die zich ermee bezig zou moeten houden als men ID wetenschappelijk aan wilt pakken, nl. de biologie. Biologen, en ik ken ze, houden zich niet met ID bezig, sterker nog, ze vinden het lariekoek!

Al die wetenschappers die er wel wat in zien (Cees Dekker) ten spijt, zij zijn immers geen biologen en kunnen dus geen wetenschappelijk onderzoek doen naar ID>
p__

De onderstaande discussie handelt over de geloof-factor van de evolutietheorie (die ook aan bod komt in het later bijgevoegde topic over "de metafysica van de evolutie).

Vanaf hier spitst de discussie zich specifiek toe op de mogelijkheid van intelligent ontwerp i.t.t. evolutie, en mogelijke hiaten.

Hopelijk kunnen we nu verder gaan zonder de afdwalingen uit het vorige topic.

Doe je uiterste best, zodat het topic niet opnieuw gesloten wordt!
p__, jij hebt het over waar versus onwaar en borduurt in je antwoord verder op het idee dat wetenschap waarheid claimt. Het mooie van wetenschap is dat het zulke grote woorden niet in de mond neemt. De aantoonbare best fit op de data is het enige dat telt. De wetenschap presenteert een model en nodigt iedereen uit om aan te tonen met toetsbare hypothesen dat het anders is.
Dat is een mooi ideaal, maar wetenschappers zelf zijn ook maar mensen. Vaak krijgen gelovigen te horen dat hun geloof geweld predikt, waarop zij antwoorden dat dat helemaal niet zo is; hun geloof is een geloof van vrede. Mooi ideaal, maar gelovigen zijn ook maar mensen. Idem dito voor wetenschappers.
Een wetenschappelijke discussie duiden als een gevecht tussen twee waarheidsclaimende partijen is een valkuil voor buitenstaanders.
Het is volledig begrijpelijk dat mensen die zich compleet op de wetenschap richten toch een verkeerd beeld van de realiteit krijgen. Je kunt duizenden wetenschappelijke publicaties lezen, en met geen woord wordt gerept over de mogelijkheid dat het universum intelligent is, bewust is, of geschapen is. Je kunt duizenden wetenschappelijke discussies voeren over het universum, over het leven, en met geen woord wordt gerept over de mogelijkheid dat deze geschapen zijn.

Niet verbazingwekkend dus, dat zo het misplaatste beeld onstaat dat deze mogelijkheden minder plausibel zijn, of zelfs onjuist zijn.

Als je jezelf maar lang genoeg beperkt tot 1 visie, dan ga je hier in geloven.
Ook de wetenschappelijke methode zelf is niet tot absolute waarheid verheven. Zolang er aantoonbaar niets beters is, doen we het ermee. Het zou overigens wel makkelijk zijn om kennis zonder noeste laboratoriumarbeid te verkrijgen. Gewoon achterover in een luie stoel, gratis en voor niets. Mooi om hypothesen te bedenken maar daarna dan toch wel nog even wat werk verrichten om je beweringen te controleren.
Laboratorium arbeid is een eitje vergeleken met 40 jaar mediteren in een grot.

Is de 'moeilijkheid' van het bereiken van inzicht in de realiteit een criteria om te testen om waarheid? Nee.
De wetenschap sluit geen hypothese, zoals een scheppend goddelijk bewustzijn, bij voorbaat uit, maar eist wel aantoonbaarheid.
Be my guest en toon aan dat het neodarwinisme de verklaring is voor het evolueren van organismen tot de wezens van nu.

Wat zei je? Dat kun je niet? Exactly my point.

Kortom, de wetenschap kan maar in beperkte mate de realiteit onderzoeken.

Een geloof dat de realiteit volledig aantoonbaar is, is niets meer dan een geloof. Het zou erg handig zijn voor de mens als dit wel het geval blijkt te zijn, maar als je vervolgens ook gaat geloven dat de realiteit zich iets van deze menselijk wens aantrekt, ben je niet langer wetenschappelijk bezig. Dit idee stamt rechtstreeks af van de religieuze opvatting dat god het universum zo geschapen heeft opdat de mens Zijn werk zou kunnen ontrafelen.

Ik zal er zelfs nog een extra ingredient bij vermelden. Degenen die graag willen dat de realiteit volledig volgens de wetenschappelijke methode te ontdekken is, zijn ook degenen die hier het meest eigenbelang bij hebben: de wetenschappers. Als dit geloof namelijk juist is, kunnen zij hier rechtstreeks van profiteren, hun reputatie kan naar ongekende hoogten schieten. Is het dan nog verassend dat zulke mensen, die in de hedendaagse maatschappij door het volk vereerd worden, ditzelfde volk zullen proberen te overtuigen van hun gelijk, ook al is dit zoals bijv. in het geval van de evolutietheorie, niet aantoonbaar? Denk je dat de uitdrukking "macht corrumpeert" niet voor wetenschappers geldt?
Zonder dat kan iedereen van alles beweren en komen we nergens. Dan waren we blijven steken op het niveau van "als het bliksemt is Thor boos".
Zo kan ook iedereen beweren dat hij een bewustzijn heeft. Maarja, dit is net zo onwaarschijnlijk als dat Thor bliksem veroorzaakt, of niet?
De claim van pseudowetenschap dat door openbaring (innerlijke waarheden) kennis kan worden verkregen, is echter tot nog toe ongesubstantieerd. Er is geen verifieerbaar voorbeeld van.
Incorrect.

Ten eerste is dit niet de claim van pseudowetenschap, tenzij je bijv. het duizenden jaren oude boeddhisme pseudowetenschap wilt noemen...

Ten tweede is kennis door openbaring (geen mooie term dus ik noem het maar kennis door introspectie) inmiddels ook al weer duizenden jaren gesubstantieerd door verificatie van miljoenen mensen, die allen hetzelfde zeggen. Zelfs jij Fujaro kunt zelf gaan kijken of deze ervaringen echte kennis opleveren of niet (velen redeneren dat het onzin is, omdat de wetenschap kan het niet verifieren), je moet alleen wel bereid zijn er wat tijd in te steken...
Fujaro

In deze nogal verongelijkte reactie (ik zie even niet in waarom je zo korzelig op mij reageert) geef je zelf heel duidelijk aan dat evolutie binnen de wetenschap ligt en geloof erbuiten. De vraag lijkt mij daarmee beantwoord, de discussie dood. Dat was al zo in de vorige thread (zie albert davinci in vorige thread). Het heeft er alle schijn van dat je belangrijkste motief voor heropenen van dit thema, het geweeklaag betreft over het feit dat geloofsbevindingen niet tot geaccepteerde wetenschap worden gerekend. Ook dat is een andere vraag dan de gestelde. Ik stel voor dat de mods hier weer direct een slot op zetten.
Skeptic by nature

ads

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

p__

In deze nogal verongelijkte reactie (ik zie even niet in waarom je zo korzelig op mij reageert)
Ik reageer inhoudelijk op je reactie, niet op jou als persoon. Als ik jouw argumenten dus onderuit haal, dan bedoel ik dit niet persoonlijk.
geef je zelf heel duidelijk aan dat evolutie binnen de wetenschap ligt en geloof erbuiten. De vraag lijkt mij daarmee beantwoord, de discussie dood.
De evolutietheorie is wetenschappelijk.

Geloven dat deze waar is, en schepping/design dus niet waar is, is een geloof.

Het is dus niet zo dat zodra er een wetenschappelijke theorie bestaat, dat deze theorie dan waar is.
Het heeft er alle schijn van dat je belangrijkste motief voor heropenen van dit thema, het geweeklaag betreft over het feit dat geloofsbevindingen niet tot geaccepteerde wetenschap worden gerekend.
Waarom zou dat geweeklaag zijn?

Als jij zegt dat wetenschap niet religieus is, is dit dan geweeklaag dat je graag zou willen dat wetenschap wel religieus was?

Hetzelfde geldt ook andersom. Wees blij dat sommige zaken buiten de wetenschappelijk methode vallen, anders was je je nu nergens van bewust :wink:

Het motief van het heropenen van het thema was dat wij een discussie aan het voeren waren, en dat het topic gesloten werd vlak nadat jij een reactie plaatste. Het topic werd gesloten omdat enkele anderen offtopic geraakten, en had dus niets te maken met de discussie tussen ons beide.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Filosofie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!