Wij-cultuur is van alle rassen en gezindten.. (Geef terug !)
Is een wij-cultuur wel geschikt voor democratie ?
deze kritische vraag behelst
Geen Racisme, maar Culturisme, want:
Wij-cultuur is niet voorbehouden aan ras, geloof of geaardheid. Wij-cultuur is natuur. Onze natuur. Van iedereen. (geef terug!)
Geen Racisme (tegen ras), maar Culturisme (tegen wij-cultuur), en terecht, want:
Is een wij-cultuur wel geschikt voor democratie ?
Wij zijn zelf een wij-cultuur (het nationalisme), met sinds veertig jaar een flinterdun sausje van individualisme (die in de jaren zestig aanvankelijk met geweld door de gevestigde -nationalistische- orde onderdrukt werd). Democratie was een instrument van de nationalistische wij-cultuur om zichzelf rustig te houden. Maar pluriformiteit voorzag in een zekere kwaliteit door toegestane competitie en belangenstrijd. Zo ook bij de 80% islamieten/allochtonen die in Rotterdam voor acht van de 18 raadsleden zorgden middels hun voorkeurstemmen: deze waren pluriform, anders had hun 80% pvda-stemmen slechts geresulteerd in 1 raadszetel ! Vergat de imam ze te instrueren en zitten we daarom met die zeven anderen opgescheept, of stimuleerde de imam de eigen voorkeur te doen gelden teneinde het aantal raadsleden te maximaliseren ? In de toekomst kunnen wij zeker regie in dezen verwachten... Geregisseerde pluriformiteit die niet meer hoeft als de democratie overbodig is geworden.... ben ik een racist ?
Geenszins, ik ben een culturist (tegen klakkeloze wij-cultuur). Als je dat racisme noemt dan beweer je dat de kleur of ras bepaalt of je tot een wij-cultuur behoort en dan ben je dus zelf een racist. Een wij-cultuur onderwerpt zich aan de groep (stamhoofd) niet aan de rede (en een democratisch individu-alisme heeft niets anders). Wie zich niet aan de rede onderwerpt verlaagt bij voorbaat zichzelf tot de (biologische) wij-cultuur. Dat is een vrijbrief voor de anderen om ook maar niet meer te proberen dat o zo moeilijke pad van de redelijkheid te bewandelen.
Vandaar dat ik er op wijs dat wij zelf uit een wij-cultuur voortkomen, met moeite overgoten met een dun laagje individualistische beschaving, van redelijkheid, liefde en verwondering, en zodra wij ons op onze identiteit bezinnen (waar die anderen mee moeten integreren, weet u wel) doen we zelf weer keihard mee aan een wij-cultuur (in de verlichting dachten ze.... trrring dat wij allemaal zelf moeten leren nadenken). Een wij-cultuur van individualisten moet juist desintegreren ! (vergelijk: we hoeven het niet eens te zijn als we het daar maar over eens zijn) Veelkleurige pluriformiteit is een bakermat voor allerhande kwaliteit. Maar die pluriformiteit moet beschermd worden, dat moet onze wij-cultuur dan maar doen.
80% is een eng statistisch gegeven, omdat het heel erg getuigt van een wij-cultuur.
Al Bajrak, meisje uit de politiek, beweert dat die 80% helemaal niet eng is , want ze vormt hooguit 5% van het electoraat... Het is pas eng als het de meerderheid is? Het is pas eng als het te laat is... En dat terwijl het niet om landelijk, maar om gemeentelijk electoraat draait bij deze verkiezingen. Niemand bij Barend en Van Dorp tikt haar op de vingers....
Overigens ingewikkeld: neemt men afstand van terrorisme en fundamentalisme, doet men braaf mee met de verkiezingen, is het weer niet goed, die Hollanders zijn ook niet gauw tevreden als ze eenmaal bang zijn, nietwaar..Wij Hollanders voelen ons veilig bij zelfdenkzame individualiteit als basis voor democratie, als waarborg voor redelijkheid en kwaliteit.
Niet dat Onze stemmen op hoog niveau worden beredeneerd, maar door onze pluriformiteit valt dat minder op... Niet voor niets roept elke jonge democratie om professionele politici. Omdat de meerderheid natuurlijk niet zelf kan regeren.
Kortom: 'jullie kunnen net zo goed democratisch-bang zijn voor ons als wij voor jullie'. Redeloos stemvee (wij-cultuur die wij allemaal zijn) is nu eenmaal altijd gevaarlijk, en wispelturig. Kijk maar naar het Fortuin-effect, daar hebben we vorige eeuw in het westen vaker staaltjes van gegeven..
Wij-cultuur is van altijd en overal. Individualisme (als culturele ideologie) is bijzondere beschaving. Religie biedt aanknopingspunten voor individualisme (gelijk voor god, gelijk, verlichting, republiek etc.). Wij-cultuur was er al voor de religie, welke zelf veelal is ontstaan als oorlogspropaganda die doodsangst moest helpen overwinnen, waardoor het volk kon overleven.
Voor de Koran ontstond, moesten meisjes al onbevlekt het huwelijk in, werden zusjes al gedood in geval van verkrachting omdat de mensen anders gingen praten... (en dat kun je natuurlijk niet hebben in een wij-cultuur ....) Daarna werden die gebruiken van die wij-cultuur via de religie heilig verklaard, zoals overal altijd gebeurt, werd kritiek heiligschennis en, vandaag de dag, racisme (trrring fout niet racisme maar culturisme, of wou u echt beweren dat ras bepaalt of je genegen bent tot een wij-cultuur te behoren of niet? ) Het westen is ook een (smeltkroes van ) wij-cultuur, vrijwel alle kinderen beginnen als wij-cultuur, individuen moeten hun individualisme op hun eigen innerlijke wij-cultuur veroveren.. Ok, ok, in het westen is hier en daar een traditie van individualisme te onderscheiden, wellicht meer dan elders, wellicht extra op monotheïsme terug te voeren, en/of op het succes van de (vermeende) redelijkheid in de wetenschap, ook al door dat monotheïsme geïnspireerd, Maar de natuur van de mensheid domineert. Ook in het westen. En de natuur van de mens (is een /) streeft naar wij-cultuur.
Gelukkig wil tien procent alleen maar deugen als ze zelf in die wij-cultuur de baas zijn, daardoor begint men steeds nieuwe kringetjes, als het moet zelfs alleen, en zo is er toch nog een ingebouwde biologische stimulans voor (schijn) individualisme. (mensen, varkens en vliegen hebben deze eigenschap gemeenschappelijk met vrijwel alle andere diersoorten!)
Individualisten van alle rassen, discrimineer de wij-cultuur! Als waarachtige culturisten.
In de psychologie geldt wij-cultuur als een onvolwassen neurose: Wij zijn het zus of zo gewend, wij houden daar niet van, dat is de ongezonde claim van kloek op kind (omdat wij het altijd zo doen, punt uit). Wij-cultuur is overal, te doen alsof wij-cultuur een exclusieve karakteristiek is van een religie, in plaats van een kenmerk dat ze met alle andere culturen gemeenschappelijk heeft ongeacht de uiteenlopende culturele overtuigingen zeden en gewoonten, is een volledige verminkte weergave van onze biologische werkelijkheid. (men pikt ons onze biologische geaardheid af om het tot een eigen unieke religie-trek te bombarderen, geef terug!)
Iedereen heeft een blinde vlek, blinde vlekken, ziet makkelijker andermans psychische ongerechtigheden dan die van zichzelf. Maar...
wij-cultuur verbiedt kritiek op de eigen groep. Die verplichte loyaliteit corrumpeert en verminkt het verstand. Zo is het moeilijk aan een kritisch gesprek deel te nemen, zonder te vluchten in gescheld, vermomd als geklaag *.
o ja.... Wij-cultuur is niet geschikt voor democratie, maar we hebben niets beters. Daarom zegt men:
Twee hoeraatjes voor de Democratie. Geen drie. Twee is wel voldoende...Want, nogmaals:
Wij-cultuur is niet geschikt voor democratie, maar democratie is wel geschikt voor wij-cultuur.
*(verwijt van racisme, etc.. - wij-cultuur is van alle rassen, geef terug..-)
Puzzels