De Bermuda Driehoek is een van de weinige plaatsen op de aarde waar een kompas zowel naar het magnetische noorden als naar het echte noorden wijst.
Hoe kan een kompas tegelijk naar het magnetische en het ware noorden wijzen. Een kompas heeft slechts 1 naald.
Dit verschijnsel is algemeen bekend en zou niet tot navigatiefouten hoeven te leiden als piloten rekening hielden met dit verschijnsel.
Ik ben meerdere keren door de bermudadriehoek gevlogen en kan met zekerheid zeggen dat mijn kompas niet raar heeft gedaan. Ten eerste weet ik dit omdat we op onze bestemming aan zijn gekomen

, maar vooral kan ik dit zeggen omdat we tegenwoordig in de luchtvaart ons kompas alleen nog maar mee nemen als een aller aller laatste back-up. We gebruiken traagheidsnavigatie en GPS om onze vliegrichting te bepalen. Ik heb nooit gezien dat deze koersen afweken van de kompas koers.
Dit verschijnsel is algemeen bekend en zou niet tot navigatiefouten hoeven te leiden als piloten rekening hielden met dit verschijnsel.
Dat algemeen bekend zal wel mee vallen denk ik daar ik nooit een briefing heb ontvangen met betrekkening tot dit onderwerp, ook niet als van te voren bekend was dat we door de bermudadriehoek zouden vliegen. Van collega's bij andere maatschappijen heb ik dit ook nog nooit gehoord.
Vaak hoor je dat voordat mensen in de Bermuda Driehoek verdwijnen ze via de radio melden dat hun kompas maar blijft ronddraaien, als ze rekening hielden met het elektromagnetisch effect zouden ze zich misschien kunnen redden.
Voor je weet maar nooit, op welke manier zouden we hier dan precies rekening mee kunnen houden, heb jij een correctie tabel voor dat electromagnetische effect weten te vinden. Ik denk met zekerheid te kunnen beweren dat nu al geen enkele vlieger op aarde een kompas zou volgen dat rondjes draait.