@ Rudeoffline: Die uitspraken zijn niet van mij afkomstig maar van atanhel. Misschien even je quotes goed zetten? Nu lijkt het net alsof ik hele rare dingen zeg
Diadem schreef:Misschien is het illustratief om te kijken naar dingen die wél sneller dan het licht kunnen.
Hoewel ik je effeort apricieer, is er met bijde gevallen iets fout:
in je eerste geval zeg je dat de stil op de muur sneller dan het licht zal bewegen, maar daar het ligt er een tij over doet om op een plek te komen... het is niet instantaan, zal de vlek bij zeer grote afstanden niet sneller dan het licht gaan, nmaar afbuigen.
Nee, licht gaat altijd rechtdoor. Dat is een fundamentele eigenschap van licht. De 'lichtstraal' zal in mijn voorbeeld inderdaad krom lijken te zijn, omdat fotonen die ietsje later zijn uitgezonden in deze straal een iets andere richting hebben (doordat de laser ronddraait). Maar alle deeltjes blijven gewoon rechtdoor gaan.
De lichtstip op de muur zal wel degelijk sneller dan het licht bewegen. Maar het is niet het licht zelf dat dan beweegt. De lichtstip wordt gevormd door fotonen die de muur raken. Hij beweegt doordat er steeds fotonen op een andere plek de muur raken. Maar dit zijn ook andere fotonen!
in je tweede geval is het ook niet helamaal waar: de uitdeinig van het helal is wel degelijk ana een constante geboden: de cosmologische contante, een soort vacuum energie.
Cheers,
atanhel
Je haalt volgens mij twee dingen door elkaar. De uitdijingssnelheid van het heelal wordt bepaald door de zogenaamde Hubble-constante. Maar de Hubble-constante is niet fundamenteel. Het is gewoon een maat van de Uitdijingsnelheid. Er geldt v = H
0 * r, met v de vluchtsnelheid, r de afstand en H
0 de Hubble-constante.
De Hubble-constante is constant in de zin dat hij overal in de ruimte geldt. Hieraan zie je meteen al dat er geen limiet is op de uitdijingssnelheid - als je r groot genog maakt wordt v groter dan c (de lichtsnelheid).
Bovendien is de Hubble-constante
niet constant in de tijd. Vroeger had hij een andere waarde, en in de toekomst zal de waarde ook anders zijn. Het vroege heelal dijde veel en veel sneller uit dan nu. Sommige theoriën (zoek maar eens op 'inflation') geven een expansiefactor van
\(10^10^5\)
. Vergeleken met dat soort expansiesnelheden is licht een kreupele schildpad op ritalin.
De Cosmologische constante is heel wat anders. Dit is een constante die aangeeft dat zwaartekracht over hele grote afstanden mogelijk afstotend werkt, wat inderdaad ook wel vacuum energie genoemd wordt. Deze factor verhoogt de uitdijingsnelheid alleen maar, en limiteert hem zeker niet.