Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Hans Erren
Artikelen: 0

Re: Help, het broeikaseffect!

JanMeut schreef:Helaas geen link gevonden over het broeikaseffect in een kas. Bij broeikas krijg je alleen het mondiale effect en bij kassen wordt koolzuur alleen genoemd als voedingsstof voor planten (wat natuurlijk de belangrijkste reden is om koolzuur in de kas te pompen, de temperatuurstijging is alleen maar leuk meegenomen.

Ik zal eens kijken of ik een stuk standaardliteratuur kan vinden waar dit in staat, dan kan je dat in een bibliotheek raadplegen.
een link in het engels

http://en.wikipedia.org/wiki/Greenhouse_ef...eal_greenhouses
The term 'greenhouse effect' originally came from the greenhouses used for gardening, but it is a misnomer since greenhouses operate differently [5][6] [7][8] (Fleagle and Businger, 1980; Idso, 1982; Henderson-Sellers and McGuffie). A greenhouse is built of glass; it heats up primarily because the Sun warms the ground inside it, which warms the air near the ground, and this air is prevented from rising and flowing away. The warming inside a greenhouse thus occurs by suppressing convection and turbulent mixing. This can be demonstrated by opening a small window near the roof of a greenhouse: the temperature will drop considerably. It has also been demonstrated experimentally (Wood, 1909): a "greenhouse" built of rock salt (which is transparent to IR) heats up just as one built of glass does

ads

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

thomas1234

Kweet niet of iemand wel eens voor de gein regen heeft geproeft, maar het is hartstikke zuur. Ik denk ook niet dat we beter met co2 zijn omgegaan, er komen meer mensen op de wereld dus steeds meer co2 uitstoot.

Wisten jullie trouwens dat planten niet kunnen leven zonder co2? En dat wij mensen co2 uitblazen uit de longen? Moet wel.

Co2 heeft ook alles te maken met opwarming van de aarde, daardoor gaat ijs smelten in de oceaan en daardoor gaat het water hoger en daardoor komen er grote overstromingen. Ik dacht dat dat het grootste probleem was :shock:

Volgens mij zit het hele broeikaseffect zo in mekaar: zonnestralen gaan door de dampkring heen op de aarde. Door de aarde wordt de zonnestralen teruggekaatst. (net als de maan) Die stralen moet dus weg uit de dampkring. Maar dat gaat niet, want dan moet het eerst door die Co2 zooi heen! dus blijft het op aarde. En onderin. Daarom is het als je op een berg klimt op de top sneeuw, terwijl je steeds verder naar de zon klimt.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Anonymous

Kweet niet of iemand wel eens voor de gein regen heeft geproeft, maar het is hartstikke zuur. Ik denk ook niet dat we beter met co2 zijn omgegaan, er komen meer mensen op de wereld dus steeds meer co2 uitstoot.
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=10147

pH 7: zuiver water (neutraal)

pH 6: natuurlijke regen

pH 5: licht zure regen

pH 4: zeer zure regen, tomatensap

pH 3: azijn

pH 2: citroensap

pH 1: maagzuur

De voornaamste bron van zure regen zijn SO2 en NOx, die met regenwater reageren tot de sterke zuren zwavelzuur en salpeterzuur. H2CO3 daarentegen is een erg zwak zuur.

De SO2 uitstoot is de laatste jaaren drastisch gereduceerd en daarmee is het zureregenprobleem ook geen groot probleem meer.
thomas1234

Ja, een PH van 5 schat ik dus ongeveer. Ik dacht dat SO2 te maken had met prik in limonade enzo dus dat zou dan toch meer uitstoot moeten zijn?
Anonymous

Ja, een PH van 5 schat ik dus ongeveer. Ik dacht dat SO2 te maken had met prik in limonade enzo dus dat zou dan toch meer uitstoot moeten zijn?

;) :?: Bedoel je kooldioxide (CO2) (= prik) of zwaveldioxide (SO2) (=raffinaderijen alarmfase Pernis) :shock: ;)
Antoon

Het argument dat grote CO2 uitstoters gebruiken voor het broeikas effect is dat het niet word veroorzaakt door hun maar dat het net als veel dingen in de natuur een ciclus is, (een golf)

en dat het nu toevallig toe neemt, en dat het over 1000 jaar weer zal afnemen enzo door

ik heb hierbij mijn bedenkingen
Hans Erren

Antoon schreef:Het argument dat grote CO2 uitstoters gebruiken voor het broeikas effect is dat het niet word veroorzaakt door hun maar dat het net als veel dingen in de natuur een ciclus is, (een golf)

en dat het nu toevallig toe neemt, en dat het over 1000 jaar weer zal afnemen enzo door

ik heb hierbij mijn bedenkingen
"de grote uitstoters" heb ik dit argument nooit zien gebruiken, als het al een cyclisch verschijnsel is dan is de natuurlijke bijdrage in de 20e eeuw gering (met een stijging van 0.6 graden ongeveer 6 ppm)

http://www.giss.nasa.gov/data/update/giste...raphs/Fig.A.gif

http://hanserren.cwhoutwijk.nl/co2/howmuch.htm

Recentelijk kwam het wel hier in Nederland in het nieuws

http://www.libertarian.nl/NL/archives/001821.php

Het probleem van deze benadering ("Alles is natuurlijk") is dat

1) de CO2 waarnemingen in de ijstijden verworpen moeten worden, omdat het tijdens het laatste interglaciaal warmer was dan nu, maar het huidig CO2 niveau bij lange na niet werd bereikt. Inderdaad wordt Jaworowski et al als argument aangevoerd, die zich weer baseert op vroeg 20e eeuwse waarneningen..

2) En tevens dat alle menselijke CO2 uitstoot van de afgelopen eeuw op een onverklaarbare manier volledig is verdwenen.
Finn

Hallo er zit al een tijdje iets aan mij te knagen over deze grafiek.... http://www.greenpeace.nl/raw/image_thumb/p...e-1765-2100.jpg

ik wil graag de volgende dingen van jullie weten>

1, is deze grafiek betrouwbaar

zo ja

2, waarom stijgt de lijn zo plotseling?

[/img]
Diadem

Post eens een groter plaatje. Valt onmogelijk te zeggen waar die grafiek over gaat zo, en dus ook niet of hij correct is.
Finn

Er zal waarschijnlijk een nieuw evenwicht komen

als de aarde zich op zou warmen zal het klimaat zich automatisch herstellen,

doordat er meer warmte is, vind er meer fotosynthese plaats, komen er zo meer planten en bomen die nemen weer co2 op en het klimaat hersteld zich. als co2 het grote probleem is dan zal dat alleen tegen kunnen gehouden worden door geen hout meer te kappen.
Diadem

Tsja, dat plaatje zal wel kloppen in de zin dat die modellen die zij gebruiken ongetwijfeld die voorspellingen doen.

Grote vraag is of die modellen kloppen.
Dino

heel tof maar dan hou je met een iets geen rekening namelijk snowball earth.

Dit is het dynamisch evenwicht wat wil zeggen dat iets in evenwicht blijft tot een bepaalde drempel waarde overschreden wordt en het helesysteem dan naar een ander evenwicht springt. Het nieuwe punt wordt dan behouden tot er weer een drempel overschreden wordt.

Dis staat in schril contrast met wat hierboven verteld wordt.

Er gaan trouwens een paar stemmen op vanuit de wetenschappelijke wereld tegen het Kyoto accoord. Met de redenering dat alle energie die gestoken wordt in bestreiding beter kan besteed worden in het aanpakken en opvangen van de gevolgen.

Dus werk niet tegen maar anticipeer.
Dino

"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

ads

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Jan van de Velde

Er gaan trouwens een paar stemmen op vanuit de wetenschappelijke wereld tegen het Kyoto accoord. Met de redenering dat alle energie die gestoken wordt in bestrijding beter kan besteed worden in het aanpakken en opvangen van de gevolgen.
Dat lijkt me nou zo'n maatregel als dat je voor iemand die op blote voeten door glasscherven moet lopen pleisters koopt in plaats van een bezem om de scherven op te vegen...... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🦠 Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!