Puzzel Puzzels
K. Jansen
Artikelen: 0
Berichten: 510
Lid geworden op: wo 18 aug 2004, 21:48

[wiskunde] machten

(-2)^2 = 4

(-2^2) = -4

Waarom is deze laatste ook niet 4? Er staat tocht -2 x -2 ?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

Gebruikersavatar
TD
Artikelen: 0
Berichten: 24.574
Lid geworden op: ma 09 aug 2004, 17:31

Re: [wiskunde] machten

Zoals jij het schrijft staat het kwadraat niet bij het minteken, maar enkel bij de 2.

Er staat, verduidelijkt, -(2^2) = -(4) = -4.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

K. Jansen
Artikelen: 0
Berichten: 510
Lid geworden op: wo 18 aug 2004, 21:48

Re: [wiskunde] machten

Ik begrijp je niet helemaal

Als dit er staat,

(-4^2)

dan is het antwoord toch 16 ?
phoenixofflames
Artikelen: 0
Berichten: 503
Lid geworden op: zo 18 sep 2005, 21:00

Re: [wiskunde] machten

K. Jansen schreef:Ik begrijp je niet helemaal

Als dit er staat,  

(-4^2)  

dan is het antwoord toch 16 ?
als er dit staat (-4)^2 = 16

als er dit staat - (4)^2 = -16 omdat het kwadraat alleen op het getal geldt hier en niet op de '-' in tegenstelling tot het eerste vb.
Gebruikersavatar
TD
Artikelen: 0
Berichten: 24.574
Lid geworden op: ma 09 aug 2004, 17:31

Re: [wiskunde] machten

K. Jansen schreef:Als dit er staat, (-4^2)  

dan is het antwoord toch 16 ?
Nee. Die buitenste haakjes hebben op deze manier trouwens geen functie, (a^b) = a^b. En als je -4² schrijft, dan slaat die macht enkel op de 4 en niet op het minteken. Als je dat zo niet bedoelt, dan moet je het benadrukken door (-4)² te schrijven, dat is 16. Maar, zoals gezegd, -4² is -(4²) = -16.
Gebruikersavatar
Rogier
Artikelen: 0
Berichten: 5.679
Lid geworden op: di 27 apr 2004, 13:40

Re: [wiskunde] machten

Machtsverheffen heeft een hogere prioriteit dan het minteken:
\(-a^b = -(a^b) \neq (-a)^b\)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Gebruikersavatar
Safe
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 10.057
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 12:37

Re: [wiskunde] machten

(Jullie hebben natuurlijk allemaal gelijk!)

Maar eigenlijk moet je 'denken':-4²=-1*4², het negatief-teken wordt hier vaak een toestands-teken genoemd (kijk maar eens bij de GR).

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!