Puzzel Puzzels
klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0

Re: Jezus was katholiek!

Iedere Jood, Christen en Mohammedaan met meer dan lagere school zal je kunnen vertellen dat Jhwh, God en Allah één en dezelfde is, namelijk de God van Abraham Ik kan me niet voorstellen dat je dat ook niet als antwoord hebt gekregen.
Ik kan me juist heel goed voorstellen dat je dat niet als antwoord krijgt.

In de bijbel staat dat Jezus de zoon van God is.

In de Koran staat dat Allah geen zoon heeft.

Dus God en Allah dezelfde? Onmogelijk.

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking hip

bol cadeaukaart - verpakking hip

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

Johan2

Johan2 moet de vraag over God en Allah,etc maar eens stellen aan een "goede christen" of aan een "goede Mohammedaan". Hij moet daarna maar eens de uitslag bekend maken!
Dus alleen onwetende christenen en mohammedanen zijn "goede" christenen en mohammedanen?

Ja. dat is natuurlijk ook een manier van er tegen aan kijken.

@Klazon: er bestaat verschil van mening over gods "vaderschap" (en nog zo het e.e.a., als 3eenheid b.v.), niet over god zelf.

Nog iemand iets over het begrip katholiek op te merken?
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

oktagon

Dat woordje DUS hoor je ook vaak op de TV;ik noem dat voorbarige conclusies trekken!

Reactie Johan 2:

Dus alleen onwetende christenen en mohammedanen zijn "goede" christenen en mohammedanen?

Ja. dat is natuurlijk ook een manier van er tegen aan kijken.

En dat beweerde ik helemaal niet,goeje vriend Johan2!

Overigens,meen ik wel eens gehoord te hebben dat wij westerlingen (inclusief de christenen)door Islamvoorgangers en volgelingen worden uitgemaakt voor ongelovigen,resp.christenhonden!

Dus:

Inshallah,Gott mit uns(uitspraak Hitler),God met ons (vroeger op de rand van de zilveren munten),etc.

Dus de erkenning dat al die opperwezens dezelfde zijn zie ik nog niet duidelijk uitgesproken!
Veertje

oktagon schreef:Dat woordje DUS hoor je ook vaak op de TV;ik noem dat voorbarige conclusies trekken!.......  

......

Dus:

Inshallah,Gott mit uns(uitspraak Hitler),God met ons (vroeger op de rand van de zilveren munten),etc.

Dus de erkenning dat al die opperwezens dezelfde zijn zie ik nog niet duidelijk uitgesproken!
:roll:

De 2 posts hierna droegen al helemaal niets constructiefs bij aan de discussie en zijn verwijderd.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
Veertje

Over de God van Abraham (gezamenlijke aartsvader?) kunnen we simpel hier beginnen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Abraham, vervolgens gaan we naar:

http://nl.wikipedia.org/wiki/God
(Abrahamistisch) monotheïstisch godsbegrip

In het jodendom, het christendom en in de islam (ook wel de abrahamitische religies genoemd) wordt God beschouwd als één enkel wezen die heerst over het universum. De oude monotheïstische traditie die deze drie geloven verbindt wordt door deze tradities teruggeleid tot de, naar verluidt, eerste profeet, Abraham (hoewel sommige gelovigen Adam als eerste profeet beschouwen).
Wie nog verder wil lezen:

Abrahamitisch-monotheïstische eigenschappen van God

Over de oorspronkelijke betekenis van het woord katholiek:
De Orthodoxe Kerk (ook wel aangeduid als Oosters- of Oriëntaals orthodoxe Kerk) ziet zichzelf als de ene, heilige, katholieke en apostolische Kerk. Het woord "orthodox" betekent zowel "juiste aanbidding" (doxa) als "rechte leer" (dogma). Beide aspecten, zowel de eredienst als een getrouw getuigenis van Gods openbaring, zijn erg belangrijk voor orthodoxe christenen. Het woord "katholiek" begrijpt de Orthodoxe Kerk in de oorspronkelijke betekenis van "alomvattend", "universeel" - "voor allen".
bron
Meer over de Vrij-Katholieke Kerk

De Vrij-Katholieke Kerk staat in de traditie van het Christendom. De zienswijze van deze Kerk over God, mens en schepping wijkt echter in een aantal opzichten wezenlijk af van die traditie. Zij verkondigt de Christelijke leer, geïnspireerd vanuit theosofie en gnosis. De Vrij-Katholieke Kerk vindt dat iedereen volkomen vrij moet zijn om een eigen zienswijze te vormen.

............

In haar naam duidt ‘katholiek’ er verder op, dat deze Kerk in haar oorspronkelijke betekenis universeel is en deel uitmaakt van Christus´ onzichtbare Kerk, waarvan de zichtbare Kerken slechts afspiegelingen zijn
bron

Uit een document over interreligieus opvoeden op een multireligieuze school:
Dat gaf mettertijd problemen met de gangbare terminologie. Is een school met 50 % moslimkinderen een katholieke school? Natuurlijk niet volgens de klassieke opvatting. Is een school met 20 % moslimkinderen een katholieke school? Ja, als je ermee bedoelt dat een school katholiek is als de dominante groep verondersteld wordt katholiek te zijn. Maar dan stop je toch een hele groep leerlingen en leerkrachten weg. Wij probeerden de term katholiek te verstaan in zijn oorspronkelijke betekenis: voor allen, niemand uitsluitend. Wij meenden dat juist dit ruimte geeft voor een serieuze toeleg op de feitelijke multiculturele en –religieuze situatie.
bron

We kunnen er dus vanuit gaan dat de oorspronkelijke betekenis van het woord katholiek een andere is dan de betekenis die tegenwoordig door velen wordt gehanteerd.

Nu is de volgende vraag:

Welke betekenis gaan we hanteren om de vraag te beantwoorden?
Menheffrin

(...) Nog iemand iets over het begrip katholiek op te merken?
Als ik het al beter zou willen verwoorden; Johan2 heeft niet alleen de kaders van ‘katholiek’ aangegeven, maar ook de religieus-sociale kaders bepaald en die vervolgens ingevuld op een wijze die Wikipedia overstijgt.

Tja, Oktagon, overzie u vraag en het antwoord dat gemist werd.
Veertje

Johan2 schreef: (...) Nog iemand iets over het begrip katholiek op te merken?
Als ik het al beter zou willen verwoorden; Johan2 heeft niet alleen de kaders van ‘katholiek’ aangegeven, maar ook de religieus-sociale kaders bepaald en die vervolgens ingevuld op een wijze die Wikipedia overstijgt.

Tja, Oktagon, overzie u vraag en het antwoord dat gemist werd.
Je hebt gelijk, het antwoord is er al. De kaders die Johan heeft aangegeven zijn ook mijns inziens de enige juiste kaders waarbinnen de vraag beantwoord dient te worden (en al beantwoord is). Mijn laatste opmerking:
Nu is de volgende vraag: Welke betekenis gaan we hanteren om de vraag te beantwoorden?
is derhalve niet juist en overbodig.

ads

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

Bekijk product

Roland Ronceval

Waarom niet gaan zoeken in de Catholic Encyclopedia?

http://www.newadvent.org/cathen/03449a.htm
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre

Ni de réussir pour persévérer

(Guillaume le Taciturne)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!