Als een van de eigenschappen die aan God worden toegeschreven, wordt vaak "volmaaktheid" genoemd. God is een volmaakt wezen, zegt men, maar wat bedoelt men daarmee eigenlijk?
Iets dat "volmaakt" is, is "af" - het woord zegt het al. Iets dat volmaakt is, kan derhalve niet verbeterd worden. God kan niet verbeterd worden, anders zou hij niet volmaakt zijn. Maar nu stuiten we op een probleem, want dan kan zelfs God God niet verbeteren, en dat zou in tegenspraak zijn met de eveneens aan God toegeschreven eigenschap van "almachtigheid".
Ook zouden we ons de vraag kunnen stellen, voor welk doel is God dan volmaakt? Volmaaktheid zonder doel lijkt me een zinloos begrip. Ik kan een stuk klei in een willekeurige vorm kneden en beweren dat het zo ontstane object "volmaakt" is. Zolang ik niet aangeef aan welke eisen het object moet voldoen, is zo'n bewering onmogelijk te weerleggen!
Het lijkt me dus dat als God bestaat, hij in elk geval niet zowel almachtig als volmaakt kan zijn, en dat als hij volmaakt is, hij dan ook voor een bepaald doel moet bestaan, wat inhoudt dat hij geen geheel op zichzelf staand wezen kan zijn.
Puzzels