Hallo, ik ben Koos en lees al een tijdje mee op dit interessante forum. Mijn basiskennis ligt helaas niet zo heel hoog. Maar door mijn interesse is dit wel groter geworden dan alleen HAVO/HBO.
Al een tijdje zit ik met een vraag. En jullie kunnen me vast het antwoord geven.
Allereerst een paar veronderstellingen van mij cq feiten:
Niets is sneller dan de snelheid van licht in vacuum
Veel dingen zijn even snel als licht in vacuum, zoals zwaartekracht, magnetisme, diverse vormen van straling.
Bij het reizen met grote snelheid vindt er verandering plaats van massa, tijd, en lengte van het voorwerp.
Corrigeer me als ik hier grove fouten in maak.
Dan nu mijn vraag. : Gegeven het bovenstaande concludeer is dat informatieoverdracht ook maximaal de snelheid van het licht kan hebben. Maar als ik nu een gedachtenexpiriment doe; ik neem een massieve, robuuste staaf die zo lang is als de afstand tussen bijvoorbeeld 2 planeten. Ik verplaats het uiteinde van de staaf in de lengterichting. ONMIDDELLIJK zal het ander uiteinde dezelfde beweging maken. En dus is er een informatieoverdracht die vele malen sneller is dan het licht (oneindig veel sneller zelfs) En dit lijkt mij niet te kunnen. En ik denk zelfs dat de werkelijke snelheid gewoon weer de lichtsnelheid zal zijn.
Na het zoeken van oorzaken kom ik tot de volgende mogelijkheden:
- het materiaal is elastisch (dit zal denk ik wel een grote invloed hebben gezien de grote kracht die nodig is om de staaf te verplaatsen, maar of je dan uiteindelijk precies de lichtsnelheid krijg betwijfel ik, aangezien ik verschillende materialen en diktes kan nemen. Bovendien is dit een gedachtenexperiment ik ik neem gewoon een niet elastisch materiaal.
- de staaf krijgt een, weliswaar geringe, snelheid, maar omdat hij zo lang is geldt toch de formules voor de lengtecontractie.
Wie kan mij vertellen wat de clou is bij dit onderwerp? Waar zit mijn denkfout?
Puzzels