Stephaan schreef:
Voor mezelf is het ondertussen wel duidelijk dat de onderste schakels ten opzichte vd aarde stilliggen en de bovenste ten opzichte vd aarde met een snelheid van 2keer de tanksnelheid naar voor bewegen
En daar ben ik het roerend mee eens.
en hier ging het ook al weer over:
stel je wil sneller gaan met je fiets door gewicht te besparen.
je kan je fiets 50 gram lichter maken. zou je dat dan in je banden doen of in een ander onderdeel? (ervanuit gaande dat de stijfheid er niet onder lijd)
ik zou het in me banden besparen want de gemiddelde snelheid van 1 stukje van je band is hoger dan de snelheid van je fiets.
stel je fietst 20 km/u dan gaat één stukje band gemiddeld
de wortel van 20^2 + 20^2
en dat is 28.284 km/u
bovendien remt je fietsband ( je fietst nogsteeds 20km/u ) ieder rondje af tot de 0.0 km/u als hij het wegdek raakt. en versnelt hij ook weer tot 40km/u als hij bovenaan is gekomen...
Met dat blauwe gedeelte ben ik het nog steeds
niet eens,
en de berekening achter dat groene gedeelte zou juist kunnen zijn als je dat plaatje van stephaan zijn cycloiden bekijkt, maar ik snap niet wat dat met het probleem te maken heeft. (het plaatje wel, maar de extra winst voor de fietser niet: ik zie bij een constante fietssnelheid geen extra energieverliezen als gevog van die cycloide beweging, al ging ik op loden wielen rijden )