Puzzel Puzzels
Edwin
Artikelen: 0

Re: D

nee als je de punten hier boven doorleest zal je bemerken dat het in meeste gevallen volkomen normaal is :shock:

ads

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking luxe

bol cadeaukaart - verpakking luxe

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Bekijk product

Tear

Ik had er vroeger vaak last van. (nou ja ik vond et best wel leuk,maar wel een raar gevoel)

Ik kwam een week geleden er pas achter hoe dat precies heette:déja vu dus :roll:
De mensen die het hebben:

zijn vaak tussen de 15 en 25

reizen meer dan anderen

hebben een actieve verbeelding

herinneren zich gemakkelijk hun dromen

zijn moe of gestrest

zijn hoger opgeleid en hebben een hoger inkomen dan gemiddeld

zijn open-minded

hebben liberale opvattingen over politiek-morele kwesties;fundamentalisten hebben minder vaak een déja vu

Psychologie today,maart/april 2005
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

The Don

Ik heb het in mijn jeugd (tussen 10 en 16) een paar keer gehad en die keren hebben flinke indruk gemaakt aangezien ze voor mij (een rasechte wetenschapper en skepticus) erg moeilijk te verklaren waren.

De hersenen zijn toch een facinerende massa....
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.
Anonymous

heej Kokus...!!!

Wat jij beschrijft komt me erg bekend voor...

Als ik een dejavu heb...(wat steeds vaker gebeurd)

bekruipt me een"diep ongelukkig" gevoel...heel raar...En word ik ook een btje duizelig...

De beelden die werkelijk gebeuren lijken ook heel anders te verlopen...veel trager..

k weet niet hoe ik het moet beschrijven...

'K moet soms ook overgeven...

Iemand zei mij dat je dan meer paranormaal ontwikkeld bent ofsow..!!
Anonymous

De vraag van de persoon hierboven, baart mij wel wat zorgen. Ik heb nog nooit van een deja vu gehoord van 10 minuten en bovendien niet dat je er misselijk van wordt. Een verklaring zou kunnen zijn dat je licht epeleptisch bent, en een lichte aanval hebt. Ik heb namelijk gelezen dat een deja vu vooral bij mensen voorkomt die "epeleptisch" aangelegd zijn.

Verbind hier overgins geen wetenschappelijke conclusies aan. Ik merk ook enigszins dat deze persoon zich zorgen maakt over zichzelf. Als je je zorgen maakt, vraag dan naast dit forum ook advies van je huisarts. Die hoort deze dingen te weten.

Nogmaals een deja vu die je tien minuten beleeft en waar je misselijk van wordt heeft m. i. niets meer te maken met een " gewone" de ja vu.

Kan iemand uitsluitsel geven? Is there a doctor in the house??? 8)
The Don

Iemand zei mij dat je dan meer paranormaal ontwikkeld bent ofsow..!!

Die "iemand" zou ik maar niet serieus nemen, denk alsjeblieft eerst aan een lichamelijke oorzaak zoals bijvoorbeeld epilepsie (beetje overdreven maar het kan) of een andere ziekte/afwijking
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.
Schwartz

Het hebben van een deja vu is niks bijzonders.

Igor Sikorsky, de grootste helikopterbouwer, had ook een deja vu.

Een droom toen hij 13 was kwam uit na ruim 60 jaar.

Dus dat het komt door de verwerkingstijd in de hersenen van 1 sec ofzo is hierdoor meteen aan diggelen.

Het blijkt wel zo te zijn dat alles wat onze geest ziet reeds een halve seconde eerder heeft afgespeeld.

Ook de reakties op de zaken die men ziet zijn dan reeds gedaan.

Is een vreemde gewaarwording maar het werkt...

Bij het autorijden is zo'n halve seconde best veel....

Ik ben bezig met het boek The Dreaming Universe van Ph. D. Fred Alan Wolf,

in dat boek gaat het onder andere over hoe zo'n deja vu kan functioneren.

Fred Alan Wolf is a consulting physicist, writer, and lecturer.

He travels throughout th United States and the world lecturing on the new physics and consciousness and is the author of Parallel Universes.

Hij heeft de American Book Award gewonnen voor het boek Taking The Quantum Leap.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.
Sjorssnors

SCHWARTZ schreef:Het blijkt wel zo te zijn dat alles wat onze geest ziet reeds een halve seconde eerder heeft afgespeeld.

Ook de reakties op de zaken die men ziet zijn dan reeds gedaan.

Is een vreemde gewaarwording maar het werkt...

Bij het autorijden is zo'n halve seconde best veel....

Dit lijkt me te verklaren en zelfs te bevestigen, dat het onderbewustzijn in fracties van seconden reageert op waarnemingen, en het bewustzijn een stuk langzamer.
Maurijn

Aan het begin van dit topic word als mogelijk verklaring genoemd: Je linkeroog neemt de situatie een fractie later op en om het recht te zetten zorgen je hersenen voor het Deja vu gevoel klinkt logisch.

Maar vanuit mijn eigen ervaring gesproken beleef ik Deja vu het laatste anderhalf jaar steeds vaker. Dit duid dan op een toenemende afwijking tussen het perceptie vermogen van mijn ogen?

Verder heb ik vaak dat ik niet de enige ben met dit Deja vu gevoel op dat moment. Ik heb meerdere keren meegemaakt dat ik dit gelijktijdig heb met mijn zus of iemand anders waarmee ik een grotere 'connectie' heb. Kan natuurlijk ook puur toeval zijn.

1 zo'n Deja vu die ik samen met mijn toenmalige vriendin had waar wij beiden een naar gevoel aan overhielden en allebei een gedachte dat er wat ergs te gebeuren stond bleek achteraf een gegronde reden te hebben.

Kan eveneens weer puur toeval zijn. Maar zo heb ik wel meer van die toevalligheden gehad waarin je soms aanvoelt wat er in de toekomst veranderd t.o.v nu.
CIN

kokos schreef:Ik heb af en toe ( zo ongeveer 1x per maand , soms meer) wel eens last van een déjà vu, meestal als ik moe ben. Jaa veel hebben daar wel eens last van maar toch wil ik eens weten of sommige mensen ook zo van die rare symptomen hebben als ik.  

het is er meestal ineens, het lijkt alsof ik alles al eens heb meegemaakt, ik kan van tevoren voorspellen wat iedereen gaat zeggen (ale dat lijkt allesinds zo), er komt ineens een HEEL RAAR gevoel over mij, ik kan het niet goed beschrijven.. langs de ene kant wel een beetje angstig, angstig van de dingen rondom mij. Na zo'n déjà vu wordt ik eerst een beetje misselijk, daarna krijg ik hoofdpijn.

Meestal duurt het geheel zo'n 10 minuten (10 heel RARE minuten moet ik zeggen) Achteraf ben ik soms een deel vergeten van wat er was gebeurd.

Papa zegt dat het gewoon een vorm van migraine is.

Ik vraag me af of iemand soms hetzelfde gevoel heeft. :P
Hoi

Ik heb dat ook... Ik zit voorbeeld aan mijn pc en spreek over iets en weet exact wat ik van antwoorden zal krijgen of wat ze me gaan vertellen

Of ik kom ergens waar ik nog nooit geweest ben en toch ken ik het... alsof ik er al es es dromen over gehad heb... Het schrikt me soms echt af...

Ik zou het beschrijven als een angst die ik dan heb alsof ik een teken krijg van nu gaat er iets gebeuren pas op... En bij een gebouw of een straat die ik dan zogezegd ken draai ik me liever om dan er langs te gaan... Als of ik naast mezelf sta en na enkele seconde is dat over en krijg ik ijskoud. De laatste maanden heb ik het alsmaar vaker daarom dat ik op google ging gaan zoeken en hier terecht kwam. Ik merk ook op dat het vooral is als ik onder stress sta op mijn werk... en dan eens een rustig ogenblikje krijg ... Zeker omdat ik de laatste weken een circa van 4 uur per nacht slaap.. Misschien moet ik al niet meer verder gaan zoeken, gewoon eens een goedenachtrust? :roll:

Of wat denken jullie? Is het normaal?

MVG CIN
Schwartz

Het systeem van de hersenen hebben slaap en ook rust nodig.

Als ze dat niet bekomen dan gaan het systeem de quantum-wereld waarvan de deja-vu komt, en ook dromen, steeds meer voor echt aanzien.

Hierdoor kun je overspannen raken.

Daarom is het goed om als je een drukke baan heb om naar rustige muziek of rustige film te luisteren/bekijken i.p.v. andere activiteiten die je hersenen te veel spanning geven.

4 uur slaap is echt te weinig om tot rust te komen.

Ga eens naar de dokter voor een slaapkuurtje.

Of pas je leven aan zodat je tijd overhoudt voor rust.

Een keer niet uitgaan en dan lekker rustig voor de buis hangen...

of gewoon lekker niksen.

En geen pilletjes want die geven na een tijd alleen een groter probleem.
CIN

Schwartz schreef:Het systeem van de  hersenen hebben slaap en ook rust nodig.

Als ze dat niet bekomen dan gaan het systeem de quantum-wereld waarvan de deja-vu komt, en ook dromen, steeds meer voor echt aanzien.

Hierdoor kun je overspannen raken.

Daarom is het goed om als je een drukke baan heb om naar rustige muziek of rustige film te luisteren/bekijken  i.p.v. andere activiteiten die je hersenen te veel spanning geven.

4 uur slaap is echt te weinig om tot rust te komen.

Ga eens naar de dokter voor een slaapkuurtje.

Of pas je leven aan zodat je tijd overhoudt voor rust.

Een keer niet uitgaan en dan lekker rustig voor de buis hangen...

of gewoon lekker niksen.

En geen pilletjes want die geven na een tijd alleen een groter probleem.
Nou weggaan doe ik alleen maar met speciale gelegenheiden carnaval, nieuwjaar, verjaardag, cantussen ... Dusjah daaraan ligt het echt niet hoor.

Pillen ga ik zeker nie slikken is tegen principe ....

Ik was al bij de dokter wegens slaapstoornissen maar die zei gewoon tis door de stress.... Elke morgen ben ik doodop en beloof mezelf vanavond vroeg in bed te gaan tegen dat het avond is ga ik dan werkelijk tegen 1uur in bed maar ik ben dan nog klaarwakker dan lig ik daar tot een uur of vier te lezen ... en raak maar nie inslaap... neem men laptop erbij voor toch nog maar wat aftwerken zou anders ook aar verloren tijd zijn ... en zo blijft da cirkelke maar verder gaan, hehe Plots schiet je wakker om 8uur laptop op je schoot, boeken rond om je en snel snel je klaarmaken, hehe

Btw qau muziek en films luister & kijk ik nooit naar iets me actie altijd iets rustigs. :roll:
Bruna

Ik heb ook wel is een déjà vu. Dezelfde gebeurtenis op dezelfde plek, niet altijd met dezelfde mensen, maar er wordt wel altijd hetzelfde gezegt.... :roll:

Heel raar.

Maar het geeft geen angstig gevoel of speciaal gevoel of iets dergelijks.
maxgrip

Om het allemaal nog wat makkelijker te houden; nog een theorietje.

Wanneer men een déjà vu beleeft gaat er iets mis in de waarneming. Door een fenomeen genaamd subliminale (of suboptimale) perceptie worden stimuli niet direct waargenomen maar wel verwerkt in de hersenen. Dit is een razendsnel proces. Een microseconde later komt je bewuste verwerking op gang en denk je: hè?! Dit heb ik eerder gezien.

Dit gebeurd uiteraard niet voortdurend maar alleen op momenten van moeheid, loomheid etc. De verklaring hiervoor is dat de hersenen de bewuste cognitieve verwerking niet "bij kan houden".

Dit is mijns inziens niet een enorm steekhoudende theorie maar tis misschien toch interessant. :roll:

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

Schwartz

Als je alle dromen op papier c.q. videoband (dvd kan ook) zou zetten valt zo'n verklaring meteen buiten de boot want op het moment van waarnemen en herinnering van iets wat je reeds heb meegemaakt in je droom en dat dan op video staat moet je snel de videobanden wissen door hersengolven etc.

Lijkt mij niet te kunnen.

Datgene wat je droomt kan in het echt gewoon gebeuren na een week, 6 maanden of zelfs na 50 jaar.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!