Ockham's scheermes wordt ook wel vrij vertaald met KIS(S)
Keep It Simple (Stupid)
Moderator: Rhiannon
Deze thesen zijn qua complexiteit gelijkwaardig, want monistisch. Beide gebruiken maar één substantie om tot een verklaring te komen. Op basis van Ockham's Razor is dit dus een gelijkspel.daddycool schreef:Toepassing van Ockham's razor op de 2 uitgangspunten:
1) er is een a priori fysieke wereld en bewustzijn is het product hiervan.
2) er is een a priori bewustzijn en de fysiek waargenomen wereld is een product hiervan.
Als je op basis van Ockham's razor stelt: "datgene wat door een minimum aan aannames wordt verklaart wordt niet ook verklaard door een theorie waarvoor meer aannames nodig zijn" kom je tot de conclusie dat (2) aannemelijker is.
Ben ik niet met je eens, want een naturalistische benadering gaat toch uit van het bestaan van een waarnemer onafhankelijke (1) ruimte, (2) tijd en (3) materie?Deze thesen zijn qua complexiteit gelijkwaardig, want monistisch. Beide gebruiken maar één substantie om tot een verklaring te komen. Op basis van Ockham's Razor is dit dus een gelijkspel.
Een wetmatigheid is een wetmatigheid. Uitgaan van een fysieke basis is dit een fysieke wetmatigheid, uitgaan van bewustzijn als basis is het een 'mentale' (niet helemaal het juiste woord) wetmatigheid die als fysiek ervaren wordt.We kunnen ons echter niet uitsluitend tot Ockham beperken als onderscheidend criterium. Het gaat er ook om in hoeverre ermee verklaard kan worden. These 1, zeg maar de naturalistische variant, steekt op dit moment wat dat betreft met kop en schouders boven these 2 uit. In these 2 immers is volstrekt onduidelijk waarom in het 'zelfbedachte universum' fysische wetmatigheden (bijvoorbeeld de banen van planeten) zouden optreden zoals ze daadwerkelijk worden waargenomen.
En voila, hierboven wordt het ontstaan van de metafysica beschreven. Ik ben het met PNCO eens.PNCO schreef:Als ik naar een ideaal wil kijken, denk ik dat de leerscholen van Plato en Aristoteles prima voorbeelden hiervan zijn. Filosofie gecombineerd met religie en wetenschap. Met daarbij als aantekening dat Filosofie de overkoepelende theoriebasis levert. Ik denk dat dit tegenwoordig door de toegenomen secularisatie niet meer mogelijk is, maar het is ook niet mogelijk het één met het ander uit te sluiten. Daarvoor zijn ze nog steeds te veel verweven met elkaar, hoewel beide partijen dit nooit publiekelijk willen toegeven, aangezien dit gezichtsverlies oplevert..
Terug naar de Academica dus als je het mij vraagt 8)
Maar is dat ook de definitie zoals jullie hem zien?
Dat zijn aspecten van dezelfde fysieke substantie, het zijn geen onafhankelijke substanties. Kent de zelfbedachte wereld geen ruimte en tijd? Ik denk het wel. Daarin zit het verschil niet. Beide thesen worden alom aangeduid als monistisch.Ben ik niet met je eens, want een naturalistische benadering gaat toch uit van het bestaan van een waarnemer onafhankelijke (1) ruimte, (2) tijd en (3) materie?
De vraag waarom iets is zoals het is, is wat mij betreft een van de moeilijkste vragen. Ik denk niet dat wetenschap pretendeert deze vraag te beantwoorden. Die ligt meer op het terrein van de filosofie. Wel is het zo dat wetenschap op een bijzonder overtuigende manier de samenhang van al die krachten, deeltjes, tijd en ruimte heeft weten te vangen in een consistent model en gaandeweg al een aantal waarom-vragen tot meer elementaire waarom-vragen heeft weten te reduceren. Overigens wordt de vraag waarom iets is ook niet beantwoord in de puur-bewustzijn-these.daddycool schreef:Een wetmatigheid is een wetmatigheid. Uitgaan van een fysieke basis is dit een fysieke wetmatigheid, uitgaan van bewustzijn als basis is het een 'mentale' (niet helemaal het juiste woord) wetmatigheid die als fysiek ervaren wordt.
In de fysieke wereld wordt ook niet verklaard waarom er een zwaartekracht is, er wordt geconstateerd dat ie er is.
Je veronderstelling klopt. Kortgezegd is het een richtlijn die werkt. De wetenschap heeft namelijk geen ultiem waarheidscriterium waarmee absolute waarheid van iets ander kan worden onderscheiden. Iets waar religie wel aanspraak op maakt. Wetenschap biedt slechts het eenvoudigste model van de werkelijkheid dat past bij alle bekende feiten.Misschien een beetje offtopic, maar ik hoop dat deze vraag hier toch beantwoord mag worden. Ik heb eens een discussie met iemand gehad over Ockhams Razor en naar mijn mening is het niet meer dan een handvest; het is geen logisch af te leiden wetmatigheid. Tenminste als je uitgaat van de definitie dat Ockhams Razor zegt dat in een situatie waar er 2 verklaringen zijn voor een verschijnsel je die verklaring moet kiezen die de minste premissen heeft. Maar is dat ook de definitie zoals jullie hem zien?
Mmm, hoe zit het dan met het stamcellen onderzoek (wat voor onderzoek precies weet ik niet). Werd dat niet gefrustreerd door fundamentalistische christenen?de tijd dat religie wetenschap echt blokeerde is al lang voorbij, dan praten we over de tijd van de eerste golf van de Verlichting en de Rennaissance (of hoe je het ook schrijft).
Wetenschapsfilosofie laat zien dat de absolute waarheid niet kenbaar is, dat zou mensen filosofische bescheidenheid moeten leren over het verwerpen van de metafysica, zoals ook de aanhangers daarvan. We weten het niet zeker, dat maakt de emotionele kant van deze keuze des te sterker. Daarom dient met emoties rekening gehouden te worden, want die bepalen vooral onze uiteindelijke keuze in deze kwestie. De keuze voor ziel of geen ziel heeft grote emotionele betekenis, daar hangt het religieuze gevoel mee samen.Monnik schreef:Dag o Nietsje,
Bedankt voor het compliment! Wetenschappers hebben overigens al een tijdje hun eigen theologie, namelijk de wetenschapsfilosofie. Deze is opgericht na een aantal bedrijfsongevalletjes met determinisme, waarna men besloot dat het nu wel eens mooi genoeg was geweest met die vrijbuiterij en dat de wetenschapper zich voortaan aan de wetenschappelijk verantwoorde regels moest gaan houden voor de wetenschap. Gelukkig zijn er ook genoeg die dat niet doen, net zo als ik denk dat het voor een gelovige in een Godsdienst ook beter is de eigen weg te zoeken in plaats van het keurig aangegeven tolpad te gebruiken.
Ziel en materie werken sowieso samen, wetenschapper en gelovige staan als het ware met de ruggen tegenelkaar aan om elkaar overeind te houden maar af en toe probeert de één de ander naar achter te duwen en de communicatie gaat wat moeizaam.