Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Dorus
Artikelen: 0

Re: Judasevangelie

Dorus schreef:Tja, als Brunehilde al tot het rijk der sprookjes wordt gerekend....
??? Sorry, maar waar lees je dat?
Beste Johannes Secundus, je hebt duidelijk niet de lijn van de redenering begrepen.
Misschien kun je die constatering, gezien je citaat hierboven, beter op jezelf betrekken.
Het zij u vergeven. Niet iedereen is voor rede vatbaar. Zo is het nu eenmaal.
Dit lijkt mij, volgens de etikettes van dit forum, tot de categorie flamebites te horen. Ik zou erop kunnen antwoorden, maar zal het hier dus maar bij laten. Je eigen woorden spreken voor zich.
Zo, nu heb ik heel wat moeite gedaan om je het ABC van een redenering bij te brengen. Mag ik hopen dat je nu eventjes wil nadenken voor weer eens met namen en boeken te zwaaien.
Heb je het nu tegen mij of tegen jezelf?

Voor de vierde maal: je bent met een andere discussie bezig.

Om dan zelf ook maar in herhaling te vervallen:

Wat ik het interessantse blijf vinden is de opvallende gelijkenis met het Johannesevangelie: twee zijden van het vroege Christendom uitge"chris"talliseerd in vrijwel gelijktijdige geschriften van gelijkaardige opzet.

Iemand die daarop, of iets vergelijhkbaars, wil reageren?

edit: @dank Eelco. Aardig dat we weer over hetzelfde vallen. Je was me net voor. Overigens dacht ik dat Christenen de bieb van Alexandrie hadden afgefikt; vandaar dat ik dat noemde.
Beste Johannes, waar lees je dat toch allemaal? :roll:
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."

- L. Feuerbach

ads

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Steun Sciencetalk Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

Bekijk product

Lala

Heel fijn dat jullie met de in beleefde bewoordingen uitgevoerde moddersmijt-partij zijn gestaakt. Vedi, vidi, Finit!

Dorus, je laatste opmerking slaat als tang op iets schunnigs, en is daarom verwijderd. Morgen haal ik het slotje er weer af.
Appareo decet nihil munditia?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Lala

Barst maar weer los. :roll:
Appareo decet nihil munditia?
EelcoStorm

Moehahaha, daar gaat ie dan... :roll:

Nee hoor, even zonder gekheid, ik zag vandaag deze site: www.judas-evangelie.nl Het daar besproken boek heb ik ook reeds in de boekhandel zien liggen en even snel doorgebladerd. Ik weet alleen niet wat ik er mee aan moet. Is het alleen detective over hoe het manuscript opdook, of zou het ook wezenlijk in gaan op het Evangelie van Judas?

Eelco
Johan2

Ik weet alleen niet wat ik er mee aan moet. Is het alleen detective over hoe het manuscript opdook, of zou het ook wezenlijk in gaan op het Evangelie van Judas?Eelco
Al je met detective fictie bedoelt: nee, het volgt behoorlijk de feiten, al is het soms wat te veel op sensatie belust (zie b.v. de polyinterpretabele ondertitel). Maar de geschiedenis is inderdaad soms haast te bizar om waar te zijn.

Dit stond er in Trouw:

Goed getimed: boek over het Judasevangelie

Gevoel voor timing heeft Parool-journalist Henk Schutten zeker: vorige week bracht hij ’Het Judas-evangelie’ uit. Het is een aanrader voor wie een reconstructie van het bizarre rondsjouwen met het Judasmanuscript wil lezen.

Voor het overige zit Schutten met zijn timing zichzelf in de weg. Aan de tekst van het Judasevangelie wijdt hij drie pagina’s. Citaten zijn voor de helft afkomstig, uit het Allogenestractaat. Bij de duiding leunt Schutten sterk op juist deze teksten. En de ’goede’ citaten zijn slecht vertaald, zegt Hans van Oort. Verder gaat driekwart van ’Het Judas-evangelie’ níet over het Judasevangelie, maar over andere spraakmakende vondsten, apocriefen en vervalsingen.

Het verband met het Judasevangelie is niet altijd duidelijk, en soms onbedoeld onjuist. Zo gaat Schutten in op de ’kaïnieten’, een groep provocerende gnostici die het opnemen voor de ’slechteriken’ in de Bijbel (Kaïn vermoordde zijn broer Abel). Uit die kring zou het Judasevangelie afkomstig zijn – maar het hele woord ’Kaïn’ komt niet in de codex voor.

Henk Schutten: Het Judas-evangelie. ISBN 9080926000, 19,95 euro.

bron

PS En hier nog een goed stuk over het Judasevangelie uit het NRC
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)
OneStepForward

EelcoStorm schreef:Moehahaha, daar gaat ie dan...   :roll:  

Nee hoor, even zonder gekheid, ik zag vandaag deze site: www.judas-evangelie.nl Het daar besproken boek heb ik ook reeds in de boekhandel zien liggen en even snel doorgebladerd. Ik weet alleen niet wat ik er mee aan moet. Is het alleen detective over hoe het manuscript opdook, of zou het ook wezenlijk in gaan op het Evangelie van Judas?

Eelco
Imho zou ik gewoon even wachten, en het evangelie gewoon kopen als het vertaald en te koop is.

Al zou het je misschien wel tegen vallen. Er is weinig vernieuwends aan eerlijk gezegd. Het is gewoon weer een genostisch geschrift. Tis niet de eerste, en het zal ook niet de laatste zijn die gevonden is.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
Veertje

Nog even over dit:
Johan2 schreef:De uitzending viel toch samen met de uitgave? Dan moet het er toch snel zijn. Een Nederlandse vertaling is voorlopig niet gepland. Zie de artikelen in Trouw.
voor zover ik weet staat er binnenkort wel iets in het blad van nationalgeographic.

daar heb je dan wel een nederlandstallige uitvoering van.

http://www9.nationalgeographic.com/lostgospel/
Helaas, in het Nederlandse april nummer niet. En zo te zien (aankondiging volgend nummer) zal er in het mei nummer ook niets staan (wel in de Amerikaanse uitgave). Wel las ik een aankondiging die ik jullie niet wil onthouden:
NGC - Op TV deze maand: Secret Bible Week - premiere. In deze week de onthulling van één van de meest belangrijke ontdekkingen in de bijbelse archeologie en een uitgebreide studie naar de verschillende wereldreligies - Maandag 24 april t/m zondag 30 april om 21.00 uur.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
Veertje

Helaas, in het Nederlandse april nummer niet. En zo te zien (aankondiging volgend nummer) zal er in het mei nummer ook niets staan (wel in de Amerikaanse uitgave).
Correctie: het Nederlandse mei nummer van de National Geographic Society bevat WEL een uitgebreid artikel over het Judas evangelie (geen idee waarom ze dat in het april nr. niet hebben aangekondigd). Het is een uitgebreid en informatief artikel. Ik vind het een aanrader (losse nummers kosten 4,30 Euro).
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Minecraft - Nintendo Switch

Minecraft - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Gabri

Ik zag deze topic uit het voorjaar.

Daarover wil ik jullie wijzen op een nuchter artikel van een academicus verbonden aan de universiteit van Leiden.

http://weblog.leidenuniv.nl/let/cnws/kijke..._evangelie.html

Overbodig om jullie erop te wijzen dat ik me hierin volledig kan vinden.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🏺Geschiedkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!