Puzzel Puzzels
zeropoint
Artikelen: 0

[Thermodynamica] vermogen versterkt door entropy?

Hallo allemaal :roll:

Wie weet ? of het volgende mogelijk is.

Vermogens versterking in pijp, van geluid, dit door uittredende energie van entropie.

Ik dacht dat het volgende zou kunnen gebeuren.

Een geluid golf in een pijp zet de wand van de pijp in een harmonisch trilling.

Deze trilling schept orde in het materiaal van de pijp waardoor de entropie af neemt en energie vrij komt in de vorm van elektromagnetische straling, die een interactie heeft met de lucht in de pijp en de geluid golf waardoor deze versterkt in vermogen de pijp verlaat.

Dit door de interferentie binnen de pijp.
twee dingen zijn oneindig, het universum en de menselijke domheid

maar van het universum weet ik het nog niet zeker,

Albert Einstein

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

Brinx
Lorentziaan

Re: [Thermodynamica] vermogen versterkt door entropy?

Waarom denk je dat een verlaging van entropie gepaard gaat met vrijkomende EM-straling?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

zeropoint

Waarom denk je dat een verlaging van entropie gepaard gaat met vrijkomende EM-straling?
ik dacht dat orde in tegenfase was van chaos en warmte een elektromagnetische straling.

Die lucht uitzet waardoor een geluid versterken kan.

Net als een magneet materiaal order geeft, waardoor energie door afname van entropy vrijkomt.

Zo als de thermodynamische weten dit beschrijven en zo als nu de magneet koeling of magneet warmtepomp haar energie uit entropy onttrekt!

Zodoende dacht ik dat harmonie een gelijk effect kan hebben in de reorganisatie van materiaal waardoor het zelfde verschijnsel zich zou kunnen manifesteren.

En een pijp als vermogens versterker gezien kon worden dit weer in betrekking tot het in gebruik nemen van een akoestische warmte pomp.

Albert Einstein
zeropoint

zat ik nog te denken, :roll: je kunt elke vorm van straling frequentie die harmonie en orde schept in welk martiaal ook, gebruiken kunt om energie vrij te maken, door waar chaos heerst, orde te scheppen.

Die je dan even lenen kunt, om samen met de energie die je gebruikte opgeteld een hoger rendement te krijgen. Dit gezien we niet verbruiken maar gebruiken.

Dat kan dan natuurlijk ook met natuurlijke bronnen. 8)

Of zo als we naar mijn mening nu al doen de chaos zo groot maken dat die terug moet naar orde zo dat het overtollige dat we er instopte weer vrijkomt en gebruikt word voor arbeid. :P

Tot het weer in overeenstemming is met de omgeving.

Albert Einstein
wombat

zeropoint schreef:Hallo allemaal [wortel]  

Wie weet ? of het volgende mogelijk is.

Vermogens versterking in pijp, van geluid, dit door uittredende energie van entropie.

Ik dacht dat het volgende zou kunnen gebeuren.

Een geluid golf in een pijp zet de wand van de pijp in een harmonisch trilling.

Deze trilling schept orde in het materiaal van de pijp waardoor de entropie af neemt en energie vrij komt in de vorm van elektromagnetische straling, die een interactie heeft met de lucht in de pijp en de geluid golf waardoor deze versterkt in vermogen de pijp verlaat.  

Dit door de interferentie binnen de pijp.
Het wordt omgezet in warmte.

Een leuke proef die iedereen kan doen is een proef met een stiekje.

Als je een stiekje (zo'n brede van de post) uitrekt dan wordt die warm. Laat je hem weer los dan wordt die koud.

Verklaring : door het rekken strech je de moleculen en worden ze als het ware gerangschikt. Energie verlaat het stiekje in de vorm van warmte.

Als het stiekje weer is afgekoeld dan laat je hem weer los.

De gerangschikte moleculen worden weer een kluwe en ontrekken daardoor warmte aan de omgeving.

Pak dus een stiekje en hou die tegen je bovenlip. Trek het stiekje ver uit. Je voelt dat het warmer wordt.

Na even gewacht te hebben , de warmte is dan uit het stiekje, laat je het stiekje dat nog steeds tegen je bovenlip zit langzaam los. Je voelt het dan kouder worden.
Het eerste wiel was echt niet rond
gemertp

Om de entropie nog even buiten beschouwen te laten:

Hoe zou de EM straling een interactie aan moeten gaan met de lucht om het geluid te versterken? Je zegt interferentie met de pijp? Bedoel je dan interferentie van de EM straling met de geluidsgolven, want dat kan niet.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft
JeroenMeloen

Hij bedoelt volgens mij IR straling, warmte dus.

Ik zie overigens nog niet hoe een trilling orde in chaos schept en dus entropie verlaagd.
zeropoint

Hoe zou de EM straling een interactie aan moeten gaan met de lucht om het geluid te versterken? Je zegt interferentie met de pijp? Bedoel je dan interferentie van de EM straling met de geluidsgolven, want dat kan niet.

Ik denk dat de toename dan te maken heeft met de vergroten van de volume inhoud.

En de toename van de beweging’s energie in de lucht en daardoor toename van druk.

Die een toename van de entropie is, binnen het systeem, door het uittreden van energie uit het materiaal van de pijp maar door de harmonie orde in stand houd en dat de versterking dan door interferentie plaats vind.

Hij bedoelt volgens mij IR straling, warmte dus.

Ik zie overigens nog niet hoe een trilling orde in chaos schept en dus entropie verlaagd

IR straling ja klopt.

Warmte ja klopt

Lading, statisch elektrisch, wrijving enz.

Elke vorm van licht valt toch onder EM straling? of je het nu blauw of rood noemt.

We hebben te veel woorden voor te veel situaties waarin we iets, anders noemen en daarmee soms vergeten wat het nu werkelijk is.

Door het onderscheidt anders te benoemen dus licht is algemeen of we noemen licht EM straling maar ir straling is ook weer licht of Em straling maar dan in het rode gebied dat weer veel frequenties kent.

Want wat is energie nu eigenlijk werkelijk?

Waarschijnlijk alles dat tastbaar is en alles dat dit niet is.

Maar bij de definitie van een naam word het moeilijk BV: wind energie

We noemen wind, energie maar eigenlijk is dat geen energie als we kijken wat we dan bedoelen. De lucht is het medium dat massa heeft en onderinvloed van zwaartekracht stroomt.

Het is dus de kracht achter de wind die dat veroorzaakt wat wij de energie noemen.

Entropie

Wat weten we er nu werkelijk van?

Je kunt stellen dat elke actie een reactie geeft al zijn wij in veel gevallen niet in staat aan te geven wat waar gebeurt en welke verandering er plaats vind of welke vorm van energie waar vandaan komt en of en hoe dat terugkomt.

Ik zie overigens nog niet hoe een trilling orde in chaos schept en dus entropie verlaagd.

Als je iets in een harmonische trilling brengt is de trilling een orde maar ook een energie en een actie die een reactie geeft.

Harmonie is balans en per definitie orde en je hebt chaos in orde en omgekeerd.

Vergeet niet dat er maar bar weinig bekent is van interactie van materie en entropie

En al helemaal niet welke vormen van energie vrij komen bij het uittreden, wanneer de entropie afneemt door dat orde toeneemt.

Ja warmte die constateren we wel.

Maar kijk nu eens naar een magneet en hoe ijzer er op reageert wanneer de entropie in ijzer afneemt door dat de orde toeneemt, door de energie van de magneet.

Door de rangschikking in het ijzer ontstaat wrijving.

Ja er komt warmte vrij daardoor gebruiken we die ook voor een magnetische warmte pomp

Maar dan met een materiaal dat beter geschikt is dan ijzer.

Maar er komt meer vrij! een elektrisch veld en in sommige gevallen ook nog Em straling of wel licht. Als het veld vervalt, vervalt ook de orde terug in chaos en absorbeert het materiaal de of een energie weer.(en dit hoeft niet dezelfde te zijn als dit uittreden)

Het uittreden van het elektrische veld gebruiken we in een dynamo.

Hoewel ik dus denk dat die verkeert beschreven staat door de interpretatie van de gebeurtenis die destijds einde 1800 niet juist begrepen werd.

Wat zich vertaalt in het onbegrip van een hoger rendement op zaken waar wij niet kunnen bedenken waar die extra energie vandaan kwam.

Voorbeeld hier van: zien we in de ontwikkeling van de mini wkk (warmte kracht koppeling)Een rendement van 140%

Waarom? om dat er een dynamo bij staat en de warmte het doel is, je het elektra overhoud.

Het elektra komt dus ergens anders vandaan als wij dachten.

Waar? daar over kun je speculeren.

E=MC² dat is dus niet meetbaar op zo een kleine hoeveelheid energie.

Schep een kopje water uit de oceaan en het water peil zakt maar kun je dat ook meten?

De wet van behoud:

Als die op gaat! verbruiken we niet, maar gebruiken we, of wel we lenen even een beetje.

Hoe kun je lenen?

Door gebruik te maken van in en uittredende energie in entropie.

Het uittreden van de magnetisch warmte pomp is makkelijk uitlegbaar.

Warmte onttrek je daar waar het materiaal orde ondervind en de entropie afneemt.

Je verwarmt je huis, de warmte ontsnapt aan je huis en is weer daar waar het geabsorbeerd kan worden door het materiaal na de magneet waar de chaos weer toe kan nemen.

Geleende energie dus.

Met het versterken van geluid gebeurt het lijkt mij dus ook.

Net als met die magnetischewarmtepomp leen je tijdelijk een beetje extra energie door het uittreden van entropie waardoor de extra energie tot versterking leid.

Voorbeeld hier van is de akoestische warmte pomp (TA pomp en TA motor)(TA= Thermo Akoestisch )

De geluidsgolf word versterkt door de pijp en comprimeert lucht in een warmte wisselaar.

De compressie moet meer energie bevatten als de uitgestuurde energie in geluid anders is er een negatief rendement en heeft het geen zin.

Er moet dus met andere woorden versterking plaatsvinden daar dient de pijp dan ook voor.

Versterking vraagt om vermogen dus meer energie en die moet ergens vandaan gehaald worden.

Dus dacht ik uittredende energie door afname van entropie door toename van orde veroorzaakt door harmonisch trilling in het materiaal van de pijp die voor versterking zorg draagt.

De theorie van geluid bundelen mag je geen versterking noemen.

Omdat versterken een toename is en niet een samenvoegen van.

Mike Houtman

Albert Einstein
zeropoint

Misschien is er nog een belangrijkere vraag die wij onszelf moeten stellen.

Namelijk Of we entropie wel onder het hokje thermodynamica moeten blijven stoppen.

Je zou daarmee de beperking in denken op kunnen leggen.

Hoewel ik daarmee voorzichtig moet zijn gezien de thermodynamica erg breed is.

En het daar ook alles mee te maken heeft, heeft de rest ook alles met het andere te maken

Lijkt het mij dus universeel toepasbaar, en bij die definitie niet inpasbaar in een hokje.

Je zou het dus ook in fysica, elektrodynamica en kwantummechanica toe kunnen passen, op de reacties van acties en of kettingreacties.

En van wegen kracht ook in de klassiekenmechanica wanneer zaken uit balans raken en weer in balans komen chaos en orde en herstel in de balans.

Je kunt je zelf afvragen of interferentie een toestand van chaos is, of orde herstelt, of op beide van toepassing is.

Je kunt jezelf ook afvragen wat de uitwerking zal zijn van energie die interfereert met materie.

Waarom het delen uitvlakt (Afname van)en andere versterkt (toename van)enz. chaos creëert of orde brengt.

Als je er goed over nadenkt en probeert de definitie van de woorden te vangen in de energie

De kunst van het weglaten van overbodige info als storend element op de logica.

Kun je zaken in een ander daglicht zien en tot een andere conclusie of interpretatie van een geheel komen dat als geheel te complex is om te over zien.(als je dat niet doet)

En in detail beschreven in het geheeloverzicht niet meer te volgen valt.

Zie ketting reactie verbranding hout.

Zie ook hoe het niet verbrand bij gebrek aan katalysator zuurstof.

Zie dan de overgang naar orde stabiel element koolstof. (entropie neemt af door toename van chaos materiaal vervalt naar stabiele toestand, afname entropie geeft energie vrij)

Maar de overgang van verandering van vorm naar vloeistof (vloeibaar hout of wel olie)

Probeer dan de entropie veranderingen in te passen en waarom het welke weg kies om tot orde te komen in beide gevallen anders door het ontbreken van factoren onder andere zuurstof.

Alles in chaos streeft naar orde en de orde word weer verstoort zo kies hout voor een vloeisof

Of een koolstof (na gelang de factoren)om de toename van chaos naar een toestand van orde te brengen.

Als iets in een fase van chaos verkeert maar dit niet groot genoeg is om de materie van vorm te veranderen om dat het BV stabiel blijft in de samenhang van de omgeving.

Kan een energietoename toch stabiliteit geven, waardoor de entropie afneemt en er meer energie dan toegevoegd vrij komt.(kijk naar magneet interactie ijzer vorige stuk)

Of denk weer aan een ketting reactie als alles mee zit kun je met één lucifer een stad afbranden

Door dat entropie op zoek gaat naar een balans in de chaos, links of rechts om maakt daarbij niet uit.

1. Dan bedoel ik dat door toevoeging van energie in de vorm van een invloed het systeem direct kan stabiliseren naar orde en afname van entropie uittreden van energie te weeg brengt.

2. Of door toevoeging van energie (lees even warmte) de chaos groter wordt de verbindende elementen niet langer stabiel zijn en dan de afname van entropie invalt tot de elementen een stabiele vorm gevonden hebben. Waarbij de energie vrij komt.

In 1 verandert de materie niet.

In 2 verandert die wel.

Mike Houtman

Albert Einstein
klazon
Pluimdrager

En in detail beschreven in het geheeloverzicht niet meer te volgen valt..
Inderdaad, je verhaal is niet te volgen. :roll:
zeropoint schreef: 

Zie ketting reactie verbranding hout.

Zie ook hoe het niet verbrand bij gebrek aan katalysator zuurstof.
Bij een verbranding is zuurstof geen katalysator.

Resumerend: ga eerst je elementaire kennis van natuurkunde en scheikunde maar eens op peil brengen.
zeropoint

[quote="klazon"][quote="zeropoint"] Bij een verbranding is zuurstof geen katalysator.

ok klason dank je voor jou intrepretatie.

Albert Einstein
Brinx
Lorentziaan

Klazon gaf niet zomaar een interpretatie, maar een verbetering. Bij een verbranding speelt zuurstof niet de rol van katalysator, maar van oxidator. Een katalysator bevordert het verloop van een reactie zonder zelf mee te reageren tot andere verbindingen. Dit is niet het geval bij verbranding: daarbij verbindt zuurstof zich met de brandstof tot verbrandingsproducten en is de zuurstof na afloop niet meer in zijn originele moleculaire vorm aanwezig.

Mike, uit je post maak ik trouwens op dat je de herkomst van dat 'extra' vermogen bij een WKK niet kunt verklaren. Of heb ik je post verkeerd gelezen? Er staat me nog een lange discussie bij over de WKK die een tijdje terug plaatsvond op dit forum, namelijk. Als ik me goed herinner nam je ook deel aan die discussie, toch?

ads

Steun Sciencetalk 50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Bekijk product

zeropoint

Sorry verbetering moet het dus zijn. :roll:

Ja inderdaad Brinx

Ik had ook die discussie wkk gestart een tijdje geleden

En die van een beweging van een kogel in een magnetisch veld ook.

Om de herkomst van de energie te achter halen die de kogel verplaatst.

Trouwens ook geleende energie volgens een fysicus die ik daar over buiten de discussie sprak.

Dit door verandering van de entropie.

Ik vind die entropie waanzinnig interessant en liep tegen de TA Motor en TA pomp aan

En kwam daar het zelfde probleem tegen als de wkk.

In dit geval versterking van geluid waardoor verhoging van compressie.

Zo doende op zoek naar een oorzaak van toename van energie.

Die zo te zien zijn herkomst vind in de afname van entropie door een harmonische orde in het materiaal van een pijp.

vaak moet je het ver zoeken.

Ik weet wel dat de wetenschap vaak andere woorden gebruikt of zaken anders uit legt

Maar nog niet zo lang geleden was het onmogelijk energie uit materiaal te krijgen zonder dat het materiaal verandert.

Nu kun je, je huis magnetisch verwarmen door zijn energie aan te wenden om uit een ander martiaal energie te onttrekken door de afname van de entropie.

Vandaar deze discussie Brinx.

Als we er over na denken word er steeds meer mogelijk en leuker.

Mike.

Albert Einstein

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!