Het is niet zo dat de gamma wetenschappen op dezelfde manier als betawetenschappers werken, en het is helemaal een raar idee dat de betawetenschapper die zich met de psychologie gaat bemoeien 'de waarheid in pacht' zal blijken te hebben: juist niet, vanwege het gebruik van andere methoden. Daar heb ik laatst een boeiend artikel over gelezen, ik zal het eens nazoeken. het is een 'gekend fenomeen' dat wetenschappers uit de natuurwetenschapen op een gegeven moment uit ergernis, of uit zoeken naar zingeving, zich na hun carriere richten op de menswetenschappen, maar helaas een voor hen zeer frustrerende situatie tegenkomen. ik ben de naam vergeten van nota bene de nobelprijswinnaar in de natuurkunde die bekend geworden is van zijn omslag op onderzoeksgebied, misschien weet iemand anders het. het werd een drama voor hem.TwistedMind schreef:Psychologie, economie is ook niet 'exact', althans niet zoals de natuurkunde of scheikunde of wiskunde. In de natuurkunde veranderd het wereldbeeld ook wel eens, maar dat is vrijwel altijd een verbetering van het wereldbeeld.
De indeling alpha, beta, gamma vind ik wel duidelijk.
Heel globaal (daar zijn allicht duidelijke boeken over geschreven):
-Alpha: niets is exact, alles zijn ideeen van mensen. Iedereen is zich daar ook van bewust.
-Beta: theorieen moeten intern consistent zijn en geen tegenstrijdigheden bevatten. Een nieuw theorie moet overeenkomen met bestaande voor theorieen in het vakgebied òf van zo'n bestaande theorieen moet aangetoond worden dat het niet klopt. Behalve voor de wiskunde moeten theorieen ook overeenkomen met de natuur
-Gamma wetenschappen: Alpha-wetenschappen waarvan de beoefenaars soms menen op dezelfde manier als bij beta wetenschappen iets als waar aan te kunnen tonen.
Hierdoor worden soms dingen voor waar aangenomen die later onzin blijken te zijn (meestal als een betawetenschapper zich er mee bezig gaat houden). Ook zijn er veelvuldig tegenstrijdige theorieen.
wanneer je gammawetenschappen langs de meten is weten methode gaat leggen, en geen rekening gaat houden met de complexiteit van menselijk gedrag, ga je keihard de mist in en kom je nergens.
Verder is het ook niet zo dat het onderzoeksgebied uitmaakt of je wetenschappelijk bezig bent of niet. het gaat om je zuivere manier van denken, hypothesen opstellen en toetsen. daarin zit je wetenschappelijkheid, niet in je onderzoeksobject.
groeten,
Puzzels