Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
papiertje
Artikelen: 0

Re: Islamitisch bankieren

Veertje schreef:Zoals jullie zien is er een deel van deze discussie als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik was het gezever over maagden als beloning voor goede daden etc. etc. even zat. Weg ermee!  

Kunnen we serieus blijven discussieren over dit onderwerp?

Het voegt idd niks toe aan deze discussie.

ads

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

Bekijk product

de grijze muis

Ik vind het een kwalijke zaak dat discussies worden gecensureerd. Of het nou om maagden gaat of om een andere soort beloning, moslims verwachten iets terug voor hun goede daden. Ik zie dat als een soort rente. Je hoeft er niet mee eens te zijn, maar om alle berichten te verwijderen vind ik ongepast.
Groot gelijk kerel, afdwalen van het onderwerp wordt soms schier eindeloos toegestaan, echter als jij duidelijk aangeeft een beloning, welke dat dan ook is, als een soort rente te zien, en je maakt dan een fout in de grootte van de beloning, nl het aantal maagden 40 ipv 72 worden de postings verwijderd. Als je had geschreven 4% en een ander had dat verbeterd in 7,2% waren de bijdrages wellicht blijven staan.

Overigens heeft niemand van jullie tot nu toe rekening gehouden met de inflatie van het geld.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

mina

Vanaf woensdag 10 mei biedt het bedrijf Bilaa-Riba Islamic Finance B.V., als éérste financiële instelling in Nederland, financiële diensten die geheel volgens de regels van de Shariah werken. Omdat de toekomst van veel Moslims nu hier ligt, werd het volgens het bedrijf hoog tijd dat ook hun financiële zaken zoals beleggen, financiering en het renteloos kopen van een eigen huis gegarandeerd halal geregeld kunnen worden: dus zonder de haram rente en andere ongewenste elementen. Het motto van Bilaa-Riba is: Financiële omstandigheden kunnen veranderen, Islamitische principes nooit.

kijk voor meer informatie op www.bilaa-riba.nl
Brihaspati

Hoi Mina,

Mag ik als niet moslim ook een rekening openen?
I love those who can smile in trouble, who can gather strength from distress, and grow brave by reflection. 'Tis the business of little minds to shrink, but they whose heart is firm, and whose conscience approves their conduct, will pursue their principles unto death.
Assassinator

ja goede vraag, ik vind het een goed punt van de islam, rente is slechts nutteloze zakkenvullerij en als je het geld toch terugkirjgt maakt het niet uit :roll:
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Marco van Woerden

En precies daarom werkt het niet. Het geld komt niet altijd terug, en daarom is er rente. Een bank kan niet alleen leven van sponsors en geldschieters. Ik zou er in ieder geval geen spaarrekening openen.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.
Brihaspati

Ik zou er in ieder geval geen spaarrekening openen.

Nee man, ik wil een lening afsluiten. Serieus, als het mogelijk is. :roll:
I love those who can smile in trouble, who can gather strength from distress, and grow brave by reflection. 'Tis the business of little minds to shrink, but they whose heart is firm, and whose conscience approves their conduct, will pursue their principles unto death.
Assassinator

En precies daarom werkt het niet. Het geld komt niet altijd terug, en daarom is er rente.
het islamitisch banksysteem gaat dus uit van het feit dat mensen eerlijk genoeg zijn om het wel terug te geven, helaas is het in deze samenleving inderdaad vaak dat het niet wordt teruggebracht, best jammer.

- Robert Heinlein -
Bart

ja goede vraag, ik vind het een goed punt van de islam, rente is slechts nutteloze zakkenvullerij en als je het geld toch terugkirjgt maakt het niet uit :roll:

Ik weet niet of je kaas hebt gegeten van economie, maar door inflatie daalt geld in waarde. Als ik jou nu 1000 euro zou lenen, en ik krijg deze 1000 euro over 10 jaar weer terug, dan is deze effectief nog maar 700 euro waard. Voor dit verlies wil ik natuurlijk wel gecompenseerd worden en daarom moet jij mij rente betalen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Brinx
Lorentziaan

...En bovendien betalen mensen die een bedrag lenen middels rente voor de mogelijkheid om ineens over een groot bedrag te beschikken. De meeste banken beschouwen het uitlenen van geld niet echt als een vriendendienstje, denk ik.
Assassinator

Ik weet niet of je kaas hebt gegeten van economie, maar door inflatie daalt geld in waarde. Als ik jou nu 1000 euro zou lenen, en ik krijg deze 1000 euro over 10 jaar weer terug, dan is deze effectief nog maar 700 euro waard. Voor dit verlies wil ik natuurlijk wel gecompenseerd worden en daarom moet jij mij rente betalen.
daar heb je een punt, hoe lossen ze dat op bij het islamitische banksysteem?

- Robert Heinlein -
de grijze muis

Kan iemand mij vertellen waar Sheik Drs Said El Mohadou en Sheik Drs Mokadmi gestudeerd hebben? Wat was hun studierichting? De titel drs duidt erop dat het in Nederland geweest zou zijn. Welke nationaliteit hebben zij naast de eventuele Nederlandse?
de grijze muis

Kan iemand mij vertellen waar Sheik Drs Said El  Mohadou en Sheik Drs Mokadmi gestudeerd hebben? Wat was hun studierichting? De titel drs duidt erop dat het in Nederland geweest zou zijn. Welke nationaliteit hebben zij naast de eventuele Nederlandse?
Kan iemand bovengenoemde gasten thuisbrengen? Ik kan ze niet vinden op het www. Zouden ze wel bestaan onder die naam en met die titel? In welke grot zitten zij verborgen?

In de brochure lees ik: Het aandelenkapitaal van Bila-Riba ( voor de statutaire naamswijziging Huiswaarts B.V. geheten DGM) is als volgt verdeeld: 80% behoort toe aan Beleggingsmaatschappij Zeldenrust Amstelredam B.V. te Noordwijk ZH, waarin direct of indirect zeggenschap wordt uitgeoefend door P.H. Bloemink, S.P.H. Bloemink en M.H. Bloemink. 20% behoort toe aan drs W.J.C. Brouwer, wonende te Heiloo.

De Raad van Toezicht bestaat uit Sheikh Said El Mokadmi.

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat die Bloeminks aan elkaar verwant zijn. Familiebedrijfje, slim gevonden gat in de markt?

Ook valt op dat de Raad van Toezicht uit slechts een persoon bestaat nl Sheikh El Mokadmi, die tevens voorzitter is.

Merkwaardig is ook dat de titel drs in de brochure is weggelaten bij Sheikh El Mokadmi itt op de certificaten.

Ik vind het allemaal nogal eigenaardig.
Goldenlastra

Assassinator schreef:waarom niet? je krijgt het toch terug, klinkt logisch.

Je loopt risico dat je het niet terug krijgt.

Als men direct het terug krijgt.. en over maandelijkse periode rente moet betalen vind ik het reeel als men rente moet betalen.. Als je het 2 dagen daarna terug kan betalen is er toch niets aan de hand. Zo voorkom je uitstel
Wie A zegt moet ook nus zeggen

ads

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

sana72

[Edit Veertje: De tekst die je hier hebt opgeschreven is een cut en paste van een site. Volgens onze regels is dat niet toegestaan zonder bronvermelding. Bovendien was er al een vermelding naar de site in kwestie, namelijk in deze post: http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...d=179783#179783 ]. Ik kreeg daarbij sterk de indruk dat je hier reclame probeert te maken. Ook dat is niet toegestaan zonder toestemming. Daarom is je tekst verwijderd.]

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “📊 Politicologie en Economie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!