Stelling:
Het bestaan van de vrije wil impliceert het bestaan van een boven-natuurlijke (immateriële) werkelijkheid.
Alles in de natuurlijke (materiële) werkelijkheid is te verklaren in termen van (ketens van) gevolg en gevolg, reactie op reactie. De materiële wereld (op zich) is 100% deterministisch (toeval en willekeur zijn louter denkbeeldige begrippen), alle materie is gebonden aan de wetten der natuur, is object (lijdend voorwerp).
onze vrije wil is dat niet (is subject, actor) en maakt dus deel uit van een andere, niet-materiële werkelijkheid.
Al onze eigenschappen (als mens) kunnen worden bepaald ("geprogrammeerd") door onze genen (en onze omgeving ok),
maar onze vrije wil niet - per definitie, anders is ie niet vrij.
waar komen onze (bewuste,) vrije keuzes vandaan??
de keuzes die het resultaat zijn van onze vrije wil kunnen de materiële werkelijkheid beïnvloeden, zodat deze slechts daar deterministisch is waar geen interventie is van een vrije wil.
Nu kan men nog het volgende (denkbeeldige?) onderscheid maken tussen 2 soorten resultaten van een vrije wil:
- daden die zich aan de (wat men beschouwt als constante) natuurwetten van de materiële wereld houden.
- daden die die natuurwetten omzeilen, creëren, wijzigen, etc.
Bij het 2e denken we meestal pas aan iets boven-natuurlijks (God bijvoorbeeld), maar ook het 1e kun je eigenlijk dus boven-natuurlijk noemen.
(
ik kan het op deze Pinksterdag niet nalaten om daar nog even op door te gaan:
als we een entiteit die een vrije wil heeft "geest" noemen (los van andere eigenschappen die een "geest" nog zou kunnen hebben) -
jij en ik hebben (of zijn) een geest. God heeft (of is) een Geest.
de uitstorting van Gods Geest ("de Heilige Geest") = het samengaan van Gods Geest en een mensen-geest,
resulterend in een mens bij wie zijn/haar wil en Gods wil samengaan en die in staat is tot bovennatuurlijke dingen - bovennatuurlijk in de gangbare betekenis van het woord.
Natuurlijk valt hier veel meer over te zeggen maar dit is zover het te maken heeft met mijn stelling.
)
Puzzels