Puzzel Puzzels
Arn0
Artikelen: 0

Re: beelddenkers

En wat bedoel je daar met wat je zei over afstand? Dat voor jou alles zo dichtbij is, ook al is het ver van je in werkelijkheid?
Niet echt, afstand is voor mij behoorlijk abstract, omdat het zo relatief is.

Het afleggen van de afstand is immers gebonden aan tijd. Als ik bijvoorbeeld 3 uur moet reizen om ergens te komen, voelt het voor mij aan of het 1 minuut is geweest, maar ik ben nog steeds 3 uur kwijt. Zo ervaar ik het ook echt, als tijd die ik kwijt ben. Tijd die ik ook anders had kunnen besteden. Tijd die ik uit mijn gedachten wis, omdat deze geen nuttige informatie bevat.

Onlangs dat het verloop van de reis als kort aanvoelt heb ik een hekel aan lange afstanden af te leggen, omdat ik me dan nutteloos voel. Zo keer ik me in mezelf, om maar niet het eindeloze asfalt of de oneindige landschappen voorbij te zien komen. Ontzettend saai. Autorijden doe ik dan ook niet graag, omdat die aandacht dan toch echt nodig is om mezelf en anderen niet in gevaar te brengen.

Wat mij betreft wordt er morgen nog zo'n apparaatje als in Startrek uitgevonden waarmee je met 1 druk op de knop op bestemming bent.
Het antwoord is 4

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

technofreak

technofreak schreef:En wat bedoel je daar met wat je zei over afstand? Dat voor jou alles zo dichtbij is, ook al is het ver van je in werkelijkheid?
Niet echt, afstand is voor mij behoorlijk abstract, omdat het zo relatief is.

Het afleggen van de afstand is immers gebonden aan tijd. Als ik bijvoorbeeld 3 uur moet reizen om ergens te komen, voelt het voor mij aan of het 1 minuut is geweest, maar ik ben nog steeds 3 uur kwijt. Zo ervaar ik het ook echt, als tijd die ik kwijt ben. Tijd die ik ook anders had kunnen besteden. Tijd die ik uit mijn gedachten wis, omdat deze geen nuttige informatie bevat.

Onlangs dat het verloop van de reis als kort aanvoelt heb ik een hekel aan lange afstanden af te leggen, omdat ik me dan nutteloos voel. Zo keer ik me in mezelf, om maar niet het eindeloze asfalt of de oneindige landschappen voorbij te zien komen. Ontzettend saai. Autorijden doe ik dan ook niet graag, omdat die aandacht dan toch echt nodig is om mezelf en anderen niet in gevaar te brengen.

Wat mij betreft wordt er morgen nog zo'n apparaatje als in Startrek uitgevonden waarmee je met 1 druk op de knop op bestemming bent.
ahzo ik begrijp je! :roll:

Heel erg bedankt voor de uitleg. :wink:
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

risperdal

Ben benieuwd hoelang 't duurt dat onderwijs ook voor beelddenkers op maat gemaakt zal worden.
tussengas

wat jullie allemaal hier en op wikipedia stellen klinkt allemaal erg herkenbaar wat betreft mijn vriendin. Uiteraard kan ik niet in haar denkwereld stappen maar veel van haar omschrijvingen kloppen,

Het 'snellezen', locatie's onthouden, ongebruikelijke(voor woorddenkers zoals ik) verbanden zien, gedachtensprongen, aan meerdere dingen tegelijk denken en zeker ook dyslectie.

Allemaal kenmerken die ik terug zie in m'n vriendin.

Echter, zij denkt in vormen en kleuren. Gevoelens, karakters, geluiden etc hebben voor haar bepaalde vormen en kleuren. Zo omschreef ze mij als een rode driehoek met een groene cirkel. Deze omschrijving ben ik niet eerder hier in de topic tegen gekomen dus vandaar mijn vraag of dit herkenbaar is.
(poster ff onbekend, sorry):Hoe ik die zie heeft te maken met hoe 't woord klinkt. In samenwerking met lettergrepen zeg maar. Ik kan 't moeilijk verwoorden maar hoe hoger/scherper de toon klinkt van een lettergreep hoe langer 't verticaal is en hoe langer hij is hoe langer 't horizontale streepje is. Maar 'r zitten ook symbooltje's bij hoe die eruitzien hang dus helemaal af van hoe 't klinkt
(poster ff onbekend, sorry): weet niet of het er wat mee te maken heeft, maar ook klinkers zie ik in kleuren waardoor elk woord een bepaalde tint heeft.  

a = groen  

e = rood  

i = wit  

o = wit  

u = bruin/zwart
deze 2 voorbeelden hebben wel wat van haar vorm van denken.
(poster ff onbekend, sorry): De woordelijke beredenaties zijn dan telkens gedeeltelijke omschrijvingen van de denkbeelden, wat de aarzeling van woorden teweeg brengt, althans bij mij
Het grootste probleem voor haar zit hem zoals al eerder genoemd ook in het vertalen van de beelden naar woorden. Waar jullie daar op langer termijn wel in slagen lukt het mijn vriendin niet om uit het conflict van de ontevredenheid over de woorden te komen. Zijn er mensen die hier meer ervaring mee hebben? Zal het komen omdat haar beelden abstracter zijn of kan het zijn dat ze er minder goed in is doordat ze minder ervaring ermee heeft (ze is 17)???
Arn0

Het grootste probleem voor haar zit hem zoals al eerder genoemd ook in het vertalen van de beelden naar woorden. Waar jullie daar op langer termijn wel in slagen lukt het mijn vriendin niet om uit het conflict van de ontevredenheid over de woorden te komen. Zijn er mensen die hier meer ervaring mee hebben? Zal het komen omdat haar beelden abstracter zijn of kan het zijn dat ze er minder goed in is doordat ze minder ervaring ermee heeft (ze is 17)???
Dit probleem herken ik wel. Het vreemde is, dat dit voornamelijk het geval is bij het schrijven van een brief, met name als de inhoud formeel moet zijn. Het kan me op zo'n moment meer dan een uur kosten om 5 regels tekst te schrijven. De boodschap is bij aanvang al kant en kaar in mijn hoofd aanwezig, maar het vinden van de juiste woorden is dan ontzettend moeilijk.

Uiteindelijk is het toch wel ervaring die leidt tot het beter verwoorden van je gedachten. De beelden van je vriendin zijn misschien wel abstract voor anderen, maar voor zijn woorden weer heel abstract. Je kan het vergelijken met het leren van een andere taal, dat vergt ook oefening. Soms schieten woorden ook echt te kort maar kan ze dit omzeilen om haar gedachten op een andere wijze duidelijk te maken. In mijn geval maak ik dan een tekening of verwijs ik naar bepaalde muziek of situaties.

Het gaat overigens niet altijd goed om de vertaalslag naar de buitenwereld te maken, dus je moet af en toe gewoon accepteren dat iets niet begrijpbaar uit te leggen is.
Het antwoord is 4
tussengas

bedankt voor je antwoord op dit topic dat eigelijk al uitgestorven was.

Het is een hoopvolle gedachten dat ervaring op langer termijn zal zorgen dat het makkelijker zal worden voor der. Uiteraard zal het ook voor mij gewoon wat gewenning moeten worden dat ze een geheel andere denkwijze heeft. na enkele maanden gaat het al steeds beter :roll:
risperdal

Als wij als beelddenker een iq test doen die 1 in 't engels is en 2 'r geen pictogrammen inzitten maar alleen geschreven vragen. Hoeveel kun je dan bij de score eigenlijk optellen? Mag je zo op deze manier denken of klopt dat gewoon niet? Ik kan me indenken dat beelddenkers liever pictogrammen-vragen krijgen niet dan?

Wij doen 'r langer over om de vragen die geschreven staan te begrijpen dan woord-denkers.. Bij mij duurd 't gewoon ff voordat ik zon engelse geschreven vraag eerst snap maar als ik 'm snap heb ik 't antwoord heel snel.

Ik zou jullie iedeen over iq-testen als beelddenkers wel eens willen weten.
Assassinator

nja, IQ testen zijn zoiezo erg onbetrouwbaar. ik bedoel, ik ben gewoon niet goed in rekenvragen maar dat betekend niet dat ik minder slim ben, een IQ test zegt maar erg weinig over je intelligentie, nog erger met beelddenkers. bijv die vragen dat je van een vouwplan een kubusje moet maken, en dan welke kubus bij het vouwplannetje hoort, die doe ik (ben een beelddenker) erg snel en bijna altijd goed maar zoals ik al zei die rekenvragen en zoiezo geschreven vragen zijn een heel stuk moeilijker.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
risperdal

"een IQ test zegt maar erg weinig over je intelligentie, nog erger met beelddenkers" -quote-

Daar ben ik 't dus met je eens. Aan de andere kant zou je ook kunnen zeggen dat een iq-test gebasseerd is op 't gemiddelde en de gemiddelde mens is woord-denker! Dus zou de vraag moeten er iq-testen komen voor beelddenkers? Dus overbodig zijn?
risperdal

Trouwens wat ik ook nog ff wil aangeven; (sorrie voor topicspam) is dat tijd mij dus eigelijk ook niks zegt en als ik mensen voor lange tijd niet zie is 'r voor mijn gevoel eigenlijk geen tijd voorbij gegaan. Dat ik hierin "anders" ben dan de meeste werd ik pas bewust van na 't lezen van dit topic. :roll:
Windsurfer

nja, IQ testen zijn zoiezo erg onbetrouwbaar. ik bedoel, ik ben gewoon niet goed in rekenvragen maar dat betekend niet dat ik minder slim ben, een IQ test zegt maar erg weinig over je intelligentie, nog erger met beelddenkers. bijv die vragen dat je van een vouwplan een kubusje moet maken, en dan welke kubus bij het vouwplannetje hoort, die doe ik (ben een beelddenker) erg snel en bijna altijd goed maar zoals ik al zei die rekenvragen en zoiezo geschreven vragen zijn een heel stuk moeilijker.

hoe kom je erbij dat iq testen niet betrouwbaar zijn?
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.
Assassinator

lees mn post en je weet het, wat zegt zo'n test nou over je! toch totaal niet betrouwbaar, veelste algemeen etc etc.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
ArjenvS

@ windsurfer: Is het niet zo dat je slechts een waar beeld van de werking van iets kunt krijgen door het in zijn geheel te bestuderen? En is het niet zo dat je in een testsituatie een "klinische situatie" probeert te scheppen en daarmee datgene wat je probeert te onderzoeken scheidt van de rest van de wereld?

Op deze wijze kun je toch alleen maar een vertekend beeld krijgen van de ware werking van dingen?

Wel zijn er situaties denkbaar waar de verschillen niet belangrijk zijn voor de uitkomst van de test. Maar dan nog is argwaan voor de resultaten van die test geboden.
It is a miracle that curiosity survives formal education.

~Albert Einstein
albert davinci

IQ-testen zijn zeer betrouwbaar en zeer accuraat.

Dat er mensen zijn die ze verkeerd interpreteren dat is een ander verhaal. IQ-testen zijn overigens oorspronkelijk ontwikkeld voor het Amerikaanse leger.

De opzet is om een specifieke vorm van intelligentie te vergelijken met andere mensen en het verschil uit te drukken in een soort van standaard normaal kromme score (voor de vlamingen; Gauss score).

100 is gemiddeld, 15 is de standaardafwijking.

1 keer standaardafwijking = de top 16%

2 keer standaardafwijking = de top 2,5%

3 keer standaardafwijking = de top 0.1%

Het probleem met IQ-testen is dat de meeste mensen niet begrijpen hoe ze werken en daardoor verkeerde conclusies trekken.

Jouw IQ kan veranderen. De score kan een verkeerd beeld geven doordat iemand op een bepaald vlak een voorsprong heeft (bijv. door oefening, of vreemde taal) en intelligentie kan sterk verschillen over verschillende gebieden.

Er zijn een aantal vormen van intelligentie waarvan algemeen wordt aangenomen dat ze los van elkaar staan; Verbale intelligentie, logische intelligentie, abstracte intelligentie, ruimtelijke intelligentie.

Soms lopen de vormen van intelligentie wat door elkaar in de testen en daar kan je een vertekening krijgen. Voor analogiën heb je logica nodig maar eveneens een voldoende grote woordenschat. Voor getallenreeksen heb je logica nodig maar eveneens een fatsoenlijke rekenvaardigheid. Scholing en culturele achtergrond spelen een rol bij de scores van de testen.

Soms worden er verkeerde conclusies getrokken uit testen met als gevolg enig leed. De CITO-toets is daar een mooi voorbeeld van. Hoe je daarop scoort is mede afhankelijk van de kwaliteit van de school, de mate van voorbereiding, wel of niet dyslectisch zijn. Sommige kinderen zijn wat trager in de ontwikkeling maar bereiken uiteindelijk wel een hoog niveau, anderen hebben weer ouders die net in een scheiding verwikkeld zijn.

Als het kind wat minder presteert kan het op de 'christelijke' scholen worden geweigerd voor het HAVO en het VWO, soms ten onrechte. Iedereen kent wel voorbeelden van zo'n mensen in zijn eigen omgeving.

De uitslagen van testen zijn altijd een momentopname. De organisaties die iets met deze uitslagen willen doen moeten ook altijd rekening houden met alle factoren die de uitslag van een test beïnvloeden. Kinderen die dyslectisch zijn worden bijvoorbeeld zwaar gedupeerd door de zgn. redactionele sommen die in de mode zijn; rekensommetjes die gevraagd worden in verhaalvorm. Deze kinderen zullen onterecht een te lage score halen op deze sommetjes.

Dat verandert niets aan het feit dat een IQ-testen op zichzelf een zeer betrouwbaar instrument zijn onder voorwaarde dat ze voor het juiste doeleinde gebruikt op een deskundige wijze.

Vergelijk het met bijvoorbeeld kernenergie; je kan het goed gebruiken voor stroomgeneratie en je kan het fout gebruiken voor het maken van een kernbom. Het is maar hoe je ergens gebruik van maakt.

ads

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

Windsurfer

lees mn post en je weet het, wat zegt zo'n test nou over je! toch totaal niet betrouwbaar, veelste algemeen etc etc.
Je post vind ik niet bepaald een betrouwbare bron als ik vraag naar hoe je bij je mening komt. Ik bedoelde eigenlijk meer een bron, bv een artikel waar dit in beweerd wordt, want ik ken die niet.

IQ testen zijn behoorlijk betrouwbaar. Als je IQ wil meten doe je meerdere IQ testen, bv de WAIS, de GIT en de Raven Matrices. Je kunt middels iq testen een behoorlijke inschatting maken van iemand zijn kwaliteiten, zeker als je er meerdere afneemt.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!