Bij die quote heb ik de neiging om ten behoeve van zpidermen bij te voegen : waarom zoek je de logica? Het is toch veel eenvoudiger van de regel waar je vragen bij hebt te bewijzen, zoals mo² doet; toegegeven het is een bewijs in een eenvoudig voorbeeld, maar dat zal wel te veralgemenen zijn.mo² schreef:Stel een getal van 3 cijfers abc.
a+b+c=3d
100a+10b+c=3d+99a+9b
![]()
Jup veralgemening: een getal a1, a2, a3, ...., anStephaan schreef:Bij die quote heb ik de neiging om ten behoeve van zpidermen bij te voegen : waarom zoek je de logica? Het is toch veel eenvoudiger van de regel waar je vragen bij hebt te bewijzen, zoals mo² doet; toegegeven het is een bewijs in een eenvoudig voorbeeld, maar dat zal wel te veralgemenen zijn.mo² schreef:Stel een getal van 3 cijfers abc.
a+b+c=3d
100a+10b+c=3d+99a+9b
![]()
Ik ben geen wiskundige, ik heb wel wiskunde op VWO niveau gehad, maar dat is al best een poosje geleden. Ik heb nog nooit van congruentie gehoord, dus ik ben heel benieuwd naar die bewijzen. Het trukje met deelbaar zijn door negen wist ik trouwens al wel, maar deelbaar door 11 dat wist ik nog niet.dr. E. Noether schreef:Dit staat bekend als de 'Drieproef'. Zo bestaat er ook de 'Negenproef' die precies hetzelfde gaat. En wat dacht ja van b.v. de 'Elfproef'?
(...)
Bewijs voor elk van die 'proeven' is heel simpel via congruentie.