Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Stephaan
Artikelen: 0

Re: Kans op contact met buitenaards leven

@ molecul In welke wetenschappelijke bron heb je gelezen dat de wetenschap zegt dat er in ons melkwegstelsel geen andere levensvorm is ?

Bedoel je misschien "ons zonnestelsel" in plaats van "ons melkwegstelsel" ?

Maar zelfs in dat geval denk ik niet dat de wetenschap zegt dat er geen andere levensvorm is in ons zonnestelsel. Denk maar aan de opwinding die een paar jaar geleden ontstond toen men dacht "iets" gevonden te hebben in een steen afkomstig van Mars

ads

Steun Sciencetalk Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Bekijk product

Steun Sciencetalk Rekenmachine Casio FX-82NL+

Rekenmachine Casio FX-82NL+

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

Bekijk product

molecul

ja srr mijn fout was in de war melkwegstelsel bedoelde ik
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Assassinator

hadden ze niet vorig jaar een geiser met vloeibaar water gevonden op een maan van ik dacht saturnus (of uranus, kweet het niet meer) kweet niet zeker of dat echt waar is, maar als daar echt vloeibaar water is, dan is er hoogstwaarschijnlijk leven (in miniscule vorm weliswaar). dat zou beteken dat er wel ander leven is in ons zonnestelsel, cool :roll: (ALS het waar is over die geiser)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Brinx
Lorentziaan

Die watergeisers waren gevonden op Enceladus, een klein maantje van Saturnus. Maar de volgende uitspraak is wel een heel grote speculatieve stap:
...dan is er hoogstwaarschijnlijk leven (in miniscule vorm weliswaar)
Aanwezigheid van water zegt volgens mij bitter weinig over de aanwezigheid van eventueel leven. Tuurlijk, het is wellicht mogelijk - maar om het waarschijnlijk te noemen vind ik het nog veel te vroeg. We hebben niet echt veel voorbeelden van leven dat water nodig heeft (welgeteld 1 voorbeeld: het leven op aarde). Om aan de hand daarvan te zeggen: "Waar water is, is leven" is nogal voorbarig.
Assassinator

nou, overal waar vloeibaar water is op aarde, is leven gevonden (tenminste, al het natuurlijke water, dus niet van die uber verontreinigde poelen met meuk) dus er is wel een flinke kans. elk hemellichaam heeft de kans gehad om leven te ontwikkelen (in nevels ontstaan pro-organische of gewoon organische verbindingen die zich in een waas over alle hemellichamen verspreiden, tot nu toe maar 1 planeet die die kans ook echt heeft aangegrepen: aarde :roll: ) en ja, kennelijk is water daarbij een belangrijke factor (hoewel ik betwijfel of die organische verbindingen echt water nodig hebben, kan het niet met iets anders? ik neem aan van wel.) dus vinden we dat, dan is er denk ik wel een flinke kans op leven, uiteraard eerst bewijzen en de grenzen van leven vaststellen :D

- Robert Heinlein -
Stephaan

ja srr mijn fout was in de war melkwegstelsel bedoelde ik

Nog eens in de war? zonnestelsel bedoelde je ? Of toch niet ?
Brinx
Lorentziaan

uiteraard eerst bewijzen en de grenzen van leven vaststellen :roll:

Yup, dat vind ik ook logisch. Maar de redenering die je aanvoert, dat overal op aarde waar water is ook leven voorkomt (enkele uitzonderingen daargelaten), gaat volgens mij mank omdat het aardse leven allemaal gerelateerd is aan elkaar, en er sprake is van een gemeenschappelijke oorsprong. Andere plaatsen waar vloeibaar water voorkomt zouden onafhankelijk van de aarde leven voortgebracht moeten hebben, en de waarschijnlijkheid waarmee dat ook inderdaad gebeurt is absoluut niet bekend. Vandaar mijn terughoudendheid omtrent je uitspraak dat leven waarschijnlijk is op plekken met vloeibaar water.
molecul

nou en als er dan nog ergens leven wos zou dat mars wel zijn in ons zonnestelsel.alle dat lijkt mij toch logisch
Stephaan

@ Molecul Een beetje verwarrend voor mij, wat je allemaal schrijft ! Met "alle" bedoel je waarschijnlijk (denk ik) het "Vlaamse" allez wat zo iets is als het Nederlandse stopwoord als "nou ja"

Voor de rest denk ik dat je ondertussen wel akkoord bent dat er in ons zonnestelsel misschien wel nog ander leven is dan dat van op aarde.
Ger

Inderdaad, je zou je wat mij betreft ook wel wat duidelijker mogen uitdrukken af en toe. En waarom lijkt het jou logisch dat de enige andere plaats in het zonnestelsel waar leven kan zijn Mars is? De maan Titan is bijvoorbeeld toch ook een "kanshebber".
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Assassinator

Yup, dat vind ik ook logisch. Maar de redenering die je aanvoert, dat overal op aarde waar water is ook leven voorkomt (enkele uitzonderingen daargelaten), gaat volgens mij mank omdat het aardse leven allemaal gerelateerd is aan elkaar, en er sprake is van een gemeenschappelijke oorsprong. Andere plaatsen waar vloeibaar water voorkomt zouden onafhankelijk van de aarde leven voortgebracht moeten hebben, en de waarschijnlijkheid waarmee dat ook inderdaad gebeurt is absoluut niet bekend. Vandaar mijn terughoudendheid omtrent je uitspraak dat leven waarschijnlijk is op plekken met vloeibaar water.
hmm, ja daar zit wat in, nja dat doet er eigenlijk allemaal niet toe als we eenmaal een sonde sturen en het daadwerkelijk kunnen zien :roll:

en op Titan, wat is er nou eigenlijk door die sonde ontdekt daar? en is Europa ook niet een eventuele kanshebber (onder het ijs daar)

- Robert Heinlein -
Ger

Op Titan bevinden zich veel organische verbindingen, en het bevat een atmosfeer. Bacteriën zouden vrij goed kunnen overleven aldaar. Zie voor de complete uitleg http://www.kennislink.nl/web/show?id=134562
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Assassinator

hebben ze al plannen om titan onder atmosfeer te onderzoeken? of tenminste, verder onderzoeken. volgens mij is titan qua onderzoeksgehalte beter dan mars :roll:

- Robert Heinlein -
Ger

Dat wel, maar het gaat natuurlijk wel een stuk trager dan Mars, denk alleen maar aan de afstand. En omdat de reistijd langer duurt, duurt het ook automatisch langer voordat er geanticipeerd kan worden op de resultaten. Daarnaast is het lastiger om mobiele laboratioria naar Titan te sturen, wat bij Mars al wel gebeurt.
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Assassinator

ja dat is waar, eerst maar eens een betere motor voor de ruimteschepen vinden dan :roll:

enig info daarover? hoe ver ze misschien daarmee zijn?

- Robert Heinlein -

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☄️ Sterrenkunde en Ruimtevaart”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!