Jan, dat is precies wat ik ook wilde zeggen. Niet om vervelend te doen naar de topic starter maar wat doe je er zelf aan. Dit is dus niet beschuldigend bedoelt maar als je je afvraagt waarom niemand iets doet, dat is misschien om dezelfde reden dat jij niet op dit moment op de barricade staat. Mensen denken dat ze toch niets kunnen bereiken, het is een te groots probleem. Het nadeel van een democratie is dat je populair moet blijven bij de massa, en niet iedereen ziet al de ernst in van de zaak, er zullen verdomd onpopulaire beslissingen moeten worden genomen, en dat lukt niet zo snel, totdat de massa in gaat zien dat het noodzakelijk is.
@Assasinator: Je bent wel vaker van de ongenuanceerde posts (niet vervelend bedoeld) maar deze posts zijn wel erg lastig te bewijzen hoor. Het probleem is dat een hoop van jouw opmerkingen absoluut niet te bewijzen zijn. Ik ben het met je eens dat we beter kunnen oppassen op onze CO2 uitstoot, en hoe minder hoe beter, maar je kan die dingen niet zo stellig brengen.
door dat soort mentaliteit van de grote landen wordt de wereld pas echt vernaait "nee we doen niet mee, het kost teveel" aldus de VS, wa een waardeloze gierige mentaliteit, in 1 woord WALGELIJK, hebben ze niet in de gaten dat onze planeet onbetaalbaar is? doodzonde dat kyoto is geflopt, het hat kunnen helpen maar neeeeee hoor! de hoge heren vinden het weer te duur, gadverdamme. maar dat ontkennen van het klimaatprobleem is helemaal erg, hoe komen ze daar in vredesnaam op? iedereen kan merken dat er een klimaatprobleem is.
Spijtig van Kyoto, ben ik met je eens. Maar de rest vind ik erg ongenuanceerd. Niet iedereen kan merken dat er een klimaatprobleem is omdat het erg lastig te bewijzen is (moet geen reden zijn om niet met kyoto mee te doen, maar de opmerking is even ongefundeerd) En verder wat doe jij, elke twee megabyte die jij verstuurd via internet kost 450 gram kolen aan energie (aan servers, hubs electriciteit en bouwen en runnen enz.). Amerika zit op dit moment met de grootste staatsschuld van de hele wereld, je kan dan niet zomaar je economie een serieuze klap gaan verkopen. Ik ben het niet eens met het milieu beleid van Amerika en ook niet met die van Nederland, het mag wat mij betreft best wat groener, maar het is niet alleen een luiheids mentaliteit. We zijn verslaafd aan olie, daar van afkomen heeft hele heftige ontwenningsverschijnselen.
hmm, nee ben ik niet bekent mee maar het klinkt wel interessant. dan moeten we het dus geleidelijk doen, dat zal waarschijnlijk ook wel gebeuren. alleen al zou je meteen ophouden, dan komt er alleen nix meer bij, het duurt nog wel ff voordat al die co2 deeltjes uit de lucht zijn dus dat global dimming zal op die manier niet echt een probleem vormen.
Er zijn hele mooie CO2 buffer mechanismen in de zee die het omzetten tot krijtrots, en verder zijn er bomen die het wegfilteren.
sterker nog, het is al te laat, we zijn al te ver gevorderd dat we ons deel van de versnelde klimaatverandering niet meer kunnen stoppen, daarvoor zouden we binnen 2 jaar ALLE co2 uitstoot (en andere broeikasgassen) moeten stoppen, en iedereen snapt dat dat niet lukt.
en onze wereld zal wel flink veranderen, met het stoppen van de warme golfstroom (door het smelten van het poolijs) zullen wij in een diep temperatuurdal komen, ik weet het niet zeker maar volgens mij werd amerika tropischer met veel meer stormen enzo en werd afrika nog droger (wat door het hele continent tot een gruwelijke humanitaire ramp zal lijden, vele malen erger dan op dit moment).
ik ben wel benieuwd hoe we daar in de toekomst mee om zullen gaan.
Ik snap deze eerste zin niet. Hoezo kunnen wij ons (onbewezen) aandeel niet meer stoppen als we niet binnen 2 jaar al onze CO2 uitstoot tot stilstand brengen? Dat kan toch ook in 10 jaar of 20 jaar? Geeft onze aarde over 2 jaar definitief de ecologische-middelvinger?
Verder dat van die golfstroom is ook nooit echt bewezen, en je zou er net zo makkelijk een even plauzibele theorie tegenaan kunnen gooien dat al dat gesmolten water een dusdanig reflecterend oppervlak vormt dat het daardoor alleen maar kouder gaat worden door alle zonnestraal reflectie. Dus dan zal in Afrika misschien de enige leefbare plek zijn die nog op aarde over is. En wat wij er aan doen, tja daar ben ik ook vrij cynisch in, ik denk geen drol.
Laat duidelijk zijn dat ik jou niet specifiek wil afplassen, ik wordt alleen nogal moe van de halve 'waarheden' die uit een KIJK zijn gehaald en die zo over zo'n forum uitgekotst worden. Zeker op het gebied van het broeikaseffect is het ontzettend moeilijk dingen te bewijzen of zeker te weten. We zijn pas 3 decennia echt aan het meten en aan het onderzoeken, wat weten wij nou. Ik ben het met iedereen eens dat we beter een stuk voorzichtiger kunnen zijn en de natuur niet verder moeten belasten, maar zonder naar de implicaties van zo'n Kyoto te kijken voor de economie is wel heel onrealistisch. Ik denk dat zeker de helft van de mensen op dit forum hun pc 's nachts aan laten staan, zet hem eens uit, alle kleine beetjes helpen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.