Puzzel Puzzels
PNCO
Artikelen: 0

Re: nut van de mens ...

Alles = 1; tijd is een door ons gecreëerde en in stand gehouden illusie. Gregoriaanse tijdsindeling is totaal onlogisch. Het is logischer om 13 maanden te hebben met 28 dagen --> 364 dagen. Hou je ook 1 dag over, maar dan valt elk jaar dagen op dezelfde dag. Iets logischer dan het huidige systeem.
AIL schreef:Ohhh weet je wat? Dan doen we gewoon elk jaar een schrikkeldag, en dan elke vier jaar nog één erbij!

Hihi, dat wilde ik even kwijt hoor, verder heb je wel gelijk
Bij de maya's heet deze dag Day out of Time en is dus itt onze kalender wel geintegreerd.
PNCO schreef:Verleden, Heden en Toekomst vormen 1 lijn, het kruispunt is daar waar wij zijn. en dat is het Nu, oneindig. Wij creëren onze wereld. Maar we zijn dit gedeelte vergeten, daarom klinkt dit raar. Maar uiteindelijk komt het hier op neer:

There's only 1 instant, it's right now. God invites us into eternity. There's only one story: moving from the No to the Yes!
Dat kun je natuurlijk wel zeggen, het is zo en het klinkt wel mooi. Maar je hebt daar als mens niet zoveel aan. Het is inderdaad iets wat je moet doen, right here right now. Probleem is dat het niet gemakkelijk is om "los te laten". Daarvoor is een methode nodig die werkt. Het belangrijkste is mensen die methode aanreiken, de theorie boeit niet zo denk ik.
Als ik als mens vertel hoe ik leef en waarom ik zo leef begrijpen ze het ook niet. Ethisch moralisme van Steiner is wat mij betreft een term die de lading prima dekt. Humanisme, Existentialisme daar komen mijn ideeën op neer.

Het los laten is voor mij niets anders dan het los laten van de verlangens, van je ego(istische gedachten) en gewoon leven in het nu. Gewoon zijn zonder tussenkomst van je verstand. Zonder ons verstand zouden we niet kunnen weten, maar door ons verstand weten we nog te weinig. We kunnen veel meer en daarom is het imho niet verkeerd om te laten zien waar mensen precies naar zoeken. De geest gek maken met nieuwe ideeën. Radicale subjectiviteit..

Al met al is mijn verhaal niets meer en niets minder dan mijn eigen samenvatting van de film Waking Life die het proces prachtig omschreven heeft. Go Linklater Go! 8)
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

AIL

Zeg die Day out of time van de Maya's vind ik interessant

dan zou je dus elk jaar één dag hebben, zonder datum, zonder weekdag ook?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

PNCO

AIL schreef:Zeg die Day out of time van de Maya's vind ik interessant

dan zou je dus elk jaar één dag hebben, zonder datum, zonder weekdag ook?

Zie deze site voor meer info over die dag :roll:
AIL

Geweldig, dit moesten ze invoeren...

wel een beetje dubbel dat ze zeggen dat het valt op "25 juli" :P

maar eh het zou de tijdrekening ook veel makkelijker maken

24 dagen van 24 uur in een maand :roll:

maar PNCO, hoe stel jij dan voor dat de schrikkeldag elke vier jaar wordt verwerkt? zou je er dan voor zijn elke vier jaar één langere maand te hebben, en dat dus elke vier jaar de weekdag waarop een bepaalde datum valt ééntje opschuift?
PNCO

AIL schreef:Geweldig, dit moesten ze invoeren...

wel een beetje dubbel dat ze zeggen dat het valt op "25 juli" :P

maar eh het zou de tijdrekening ook veel makkelijker maken

24 dagen van 24 uur in een maand :roll:

maar PNCO, hoe stel jij dan voor dat de schrikkeldag elke vier jaar wordt verwerkt? zou je er dan voor zijn elke vier jaar één langere maand te hebben, en dat dus elke vier jaar de weekdag waarop een bepaalde datum valt ééntje opschuift?
Wanneer we de kalender zouden aanpassen is er dus elk jaar gewoon een Day out of Time. Dat zie ik liever dan ons onlogische 12 maandelijkse 60 minuten mechanische tijd. Want wanneer de 13 maandelijkse kalender wordt ingevoerd verlies je dus automatisch het onlogische schrikkeljaarsysteem. De 13 maandelijkse kalender komt schijnbaar veel meer overeen met het universum en is daardoor dus een veel betere standaard dan de Greenwich Standard Time (GMT). Al met al zie ik het dus anders :P
AIL

Ik begrijp dat niet helemaal. Als je een system hebt van 13 maanden van 28 dagen...dan zit je dus op 364 dagen. De aarde doet er echter 365.25 dagen over om om de zon te draaien. Met de Day out of Time heb je nog steeds maar 365 dagen en zit je nog steeds een dag tekort elke vier jaar?
smette

Wat logisch is voor de ene is onlogisch voor de andere ... niet ?
PNCO

Ik begrijp dat niet helemaal. Als je een system hebt van 13 maanden van 28 dagen...dan zit je dus op 364 dagen. De aarde doet er echter 365.25 dagen over om om de zon te draaien. Met de Day out of Time heb je nog steeds maar 365 dagen en zit je nog steeds een dag tekort elke vier jaar?
Dat had te maken met de afrondig meen ik me te herinneren. De aarde heeft 2 cycli, of het zonnestelsel speelt ook nog een rol. Anywayz het komt er op neer dat de 2 cycli 364 en 366 dagen duuren. Dat zou de wetenschappelijke 365.25 wel verklaren. Maar doordat 365 het midden is, heb je die extra dag in mijn ogen niet meer nodig bij het synchroniseren van de kalender met de natuur. Dat is de 28-daagse maancyclus, elke vrouw kan er over meepraten :roll:

Het komt er op neer dat de nieuwe kalender zorgt voor balans met de natuur, de kosmos en onze eigen biologische klok. Zijn toch aardig goede redenen als je het mij vraagt 8)
majstro

AIL schreef:Ik begrijp dat niet helemaal. Als je een system hebt van 13 maanden van 28 dagen...dan zit je dus op 364 dagen. De aarde doet er echter 365.25 dagen over om om de zon te draaien. Met de Day out of Time heb je nog steeds maar 365 dagen en zit je nog steeds een dag tekort elke vier jaar?
Dat had te maken met de afrondig meen ik me te herinneren. De aarde heeft 2 cycli, of het zonnestelsel speelt ook nog een rol. Anywayz het komt er op neer dat de 2 cycli 364 en 366 dagen duuren. Dat zou de wetenschappelijke 365.25 wel verklaren. Maar doordat 365 het midden is, heb je die extra dag in mijn ogen niet meer nodig bij het synchroniseren van de kalender met de natuur. Dat is de 28-daagse maancyclus, elke vrouw kan er over meepraten :roll:

Het komt er op neer dat de nieuwe kalender zorgt voor balans met de natuur, de kosmos en onze eigen biologische klok. Zijn toch aardig goede redenen als je het mij vraagt 8)
Het Juliaanse jaar duurt per definitie 365,25 dagen, maar dat is een conventie die welswaar zijn oorsprong vindt in de (afgeronde) periode van de rotatie van de Aarde om haar as en om de zon, doch die er door de definitie onafhankelijk van is gemaakt.

Er bestaan trouwens verschillende definities van "jaar" die gebaseerd zijn om datgene ten opzichte van wat een complete omloop van de Aarde om de zon voltooid is (alle hemellichamen bewegen immers ten opzichte van elkaar, zodat er geen vast punt is dat als referentiepunt kan dienen, en dus ook niets dat objectief gezien het beste punt is om daarvoor te gebruiken).

Al die jaren hebben een iets verschillende waarde voor het aantal dagen. Naast het Juliaanse jaar zijn de belangrijksten:

Het siderische jaar van gemiddeld 365,256363051 dagen.

Het tropische jaar van gemiddeld 365,2421896 dagen.

(Zie voor meer soorten jaren http://en.wikipedia.org/wiki/Year)

Dat zijn gemiddelden omdat zowel van de draaiing van de Aarde om haar as als van haar draaiing om de zon de periodeduur enigszins variabel is door allerlei oorzaken.

Het komt erop neer dat welke kalender je ook gebruikt, je altijd zult moeten smokkelen om de maanden in de pas te laten lopen met de jaargetijden.

Een kalender hoeft helemaal niet "in balans te zijn met de natuur" (wat dat ook moge betekenen). Zo'n ding is simpelweg ervoor bedoeld om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat degenen die mijn verjaardagsfeestje willen bezoeken, dat allemaal op dezelfde dag doen.
AIL

Maar majstro, in principe houdt de kalender van PNCO/de Maya's/de maan in principe dus in dat we 13 maanden hebben van 28 dagen, en 1 day out of time, maar dat daarbij de jaargetijden wel steeds zullen verschuiven? Dus in bijv. 365 jaar zijn alle jaargetijden dan ongeveer met één verschoven (maw de winter begint in maart)?
PNCO

@Majstro:

Een kalender hoeft helemaal niet "in balans te zijn met de natuur" (wat dat ook moge betekenen). Zo'n ding is simpelweg ervoor bedoeld om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat degenen die mijn verjaardagsfeestje willen bezoeken, dat allemaal op dezelfde dag doen.

De kalender niet nee.. Maar wij wel.. en daarvoor gebruiken we weer een kalender. Even de boel omdraaien :roll:
majstro

Maar majstro, in principe houdt de kalender van PNCO/de Maya's/de maan in principe dus in dat we 13 maanden hebben van 28 dagen, en 1 day out of time, maar dat daarbij de jaargetijden wel steeds zullen verschuiven? Dus in bijv. 365 jaar zijn alle jaargetijden dan ongeveer met één verschoven (maw de winter begint in maart)?
Ja, aangezien het jaar niet uit een geheel aantal dagen bestaat, verschuiven in iedere kalender de jaargetijden, tenzij er af en toe gecompenseerd wordt.

Daarom is destijds de oude Juliaanse kalender van de Romeinen vervangen door de Gregoriaanse; het verschil met de jaargetijden was te ver opgelopen.

De Gregoriaanse kalender is zo slecht nog niet. Het systeem om schrikkeljaren te bepalen is vrij eenvoudig en toch loopt de kalender redelijk in de pas met de seizoenen.

Voor wetenschappelijke doeleinden wordt overigens een "kalender" gebruikt die helemaal losstaat van de bewegingen van de Aarde maar gebaseerd is op het aantal seconden dat verlopen is sinds de invoering. Dat wordt bepaald door het gemiddelde te nemen van de tijd die gemeten wordt door een aantal atoomklokken op verschillende plaatsen in de wereld. Er wordt daarbij zelfs rekening gehouden met het feit dat die klokken zich op verschillende hoogten ten opzichte van het zeeniveau bevinden. Dat heeft tot gevolg dat ze niet allemaal precies dezelfde zwaartekracht ondervinden en dat heeft weer tot gevolg dat de tijd niet voor elke klok even snel verloopt (tijd gaat sneller als de zwaartekracht groter is).
PNCO

Maar is het niet logischer dat onze kalender op het universum is afgestemd, ipv slechts op ons zonnestelsel? Zeker wanneer we de kennis van het universum al hebben overgeleverd gekregen van oa de Maya's

The crux of the World Thirteen Moon Calendar Change Peace Plan is that to change the calendar is to enter a new time -- and that is the best opportunity to declare a universal cease fire, forgive all debts, and begin a global dialogue on humanity's priorities. Members of the movement, known as planetary kin, are all striving to embody the principles of natural time and the establishment of a new Culture of Peace on Earth. The return to natural time is a whole systems reform. All PAN members should understand that to promote a universal calendar reform is to foster an evolutionary shift in the human timing frequency.

"I have been informed of, and I welcome, the international movement for calendar reform...I am always ready to endorse any honest movement which will help to unify the peoples of the world." -Mahatma Ghandi

bron
majstro

Maar is het niet logischer dat onze kalender op het universum is afgestemd, ipv slechts op ons zonnestelsel? Zeker wanneer we de kennis van het universum al hebben overgeleverd gekregen van oa de Maya's
De Maya's hadden voor hun tijd een indrukwekkende kennis van astronomie, maar ten opzichte van wat we nu weten, stelde het toch weinig voor. Zij hadden tenslotte niet eens telescopen, en kenden dus alleen de hemellichamen die met het blote oog zichtbaar zijn. Als je drie zandkorrels gezien hebt, kun je ook niet beweren de Sahara te kennen!

En ik vraag me af over welke overgeleverde kennis van de Maya's je het hebt. De Maya-inscripties kunnen tegenwoordig grotendeels gelezen worden, maar die gaan voornamelijk over koningen en de oorlogen die ze gewonnen hebben. Toen de Spanjaarden arriveerden, was de Maya-beschaving al eeuwen eerder in verval beginnen te raken. Veel geschriften waren al vergaan, en het meeste van wat er nog was, is na de Spaanse verovering door de christelijke priesters verbrand.

Mochten de Maya's toch iets over het universum geweten hebben wat de moderne wetenschap niet weet, dan is die kennis in ieder geval niet overgeleverd geworden.

ads

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Tomodachi Life - Nintendo Switch

Tomodachi Life - Nintendo Switch

Bekijk product

wombat

smette schreef:Heeft de mens een doel op aarde ? een vraag die ik mij al lang stel.  Is er een nut aan het vernielen van de aarde met onze technologie, is er een nut aan oorlog voeren... Heeft de mens een doel nodig op aarde en staat dat al vast van te voren?

Ik zit nogal vast gaande dit  onderwerp. Iemand een theorie?
De mens heeft helemaal geen nut. de aarde zou gewoon blijven doordraaien.

En wat vernielingen betreft zou ook de aarde daar niets van aantrekken, het is tenslotte een klomp steen die om de zon draait.

Ik zie de mens als een evolutionaire toevalligheid. Na de volgende natuurramp alla 60 milj. jaar geleden zijn we er misschien niet meer. Misschien is er dan een ander wezentje dat plots zijn kans grijpt, maar of dat ook tot intelligentie zal leiden is de vraag.
Het eerste wiel was echt niet rond

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Filosofie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!